Full version: orkidéakuten
Ciczi
Hej

Tyckte att de var dags att ge min lilla orkidé lite nytt substrat men... Vad ser jag. Nästan inga rötter... crying.gif

Vad gör jag nu??? confused.gif

Ciczi
pejori
sätter den i vitmossa...obs!!! inte den som du har i adventsstaken...
vitmossa växer vid vatten och känns som en dyngsur dunkudde när du tar i den...
först vitmossa och sedan plastpåse om hela paketet
Ciczi
OCh var hittar jag det då? Jag antar att jag inte kan köpa det? Jag bor ju liksom vid havet...

Ciczi
pejori
CITAT (Ciczi @ 21-02-2008, 20:30) *
OCh var hittar jag det då? Jag antar att jag inte kan köpa det? Jag bor ju liksom vid havet...

Ciczi

finns att köpa i välsorterade handelsaffärer...
har du ingen liten insjö eller dypöl där det växer vass????
i kanterna brukar vitmossan finnas
Ciczi
CITAT (pejori @ 21-02-2008, 20:36) *
finns att köpa i välsorterade handelsaffärer...
har du ingen liten insjö eller dypöl där det växer vass????
i kanterna brukar vitmossan finnas

Typ en välsorterad blomsteraffär...?

Ciczi
pejori
CITAT (Ciczi @ 21-02-2008, 20:39) *
Typ en välsorterad blomsteraffär...?

Ciczi

ja...eller trädgårdshandlare
Ciczi
CITAT (pejori @ 21-02-2008, 20:40) *
ja...eller trädgårdshandlare

Okidoki
Ciczi
Inköpt vitmossa till ett hutlöst pris men det kan ju vara värt att testa. HUr länge ska den stå i vitmossa med plastpåse runt?

Ciczi
pejori
CITAT (Ciczi @ 22-02-2008, 16:39) *
Inköpt vitmossa till ett hutlöst pris men det kan ju vara värt att testa. HUr länge ska den stå i vitmossa med plastpåse runt?

Ciczi

tills du ser att det kommit nya rötter och det börjar visa sig nya blad... tummenupp.gif
lufta påsen då och då...och andas in lite luft, så mår den bättre
chr
Det hände med min orkide också, en phalenopsis. I mitt fall berodde det nog på övervattning samt att plantan inte var i toppskick direkt när jag köpte den i lokala mataffären. Om det beror på övervattning så brukar det synas på rötterna...rötterna blir liksom lite svampiga på vissa ställen. Då det mycket viktigt att plantan får torka upp. Jag räddade min planta genom att ta bort all gammal orkidejord och linda in rötterna i spagnummossa (brukar finnas i välsorterade blomsteraffärer) sedan fyllde jag på med ny orkidejord och väntade med att vattna. Lycka till!
a.andersson
spangnummossa och vitmossa är väll samma sak (den heter egentligen spangnummossa, men kallas för vitmossa) confused.gif confused.gif confused.gif
Hoppas din orkidé klarar sig smile.gif .
Mvh A.andersson

Ps. Bli gärna medlem i Orkidéprat (det är gratis), där får man svar på allt som är relaterat till orkidéer! www.neovita.com/orkideer
Välkommen blomma.gif kompiskram.gif
Linis
Hej!
Finns vitmossa att köpa i block. Man tillsätter bara 1,5 liter vatten så blir det en stor härlig bit mossa.
Jag har dock fått rådet (från en orkidéhandlare) att inte sätta plastpåse runt utan bara plantera ikruka som du skulle göra ifall du planterade i orkidékompost. Har precis tagit över en jättestor orkidé från min mor (som verkligen inte kan nåt om blommor). HOn har i princip gjort precis det man inte skall göra thumbdown.gif så vi får se ifall den överlever.

Lycka till
Biggan_
CITAT (Linis @ 25-02-2008, 14:33) *
Hej!
Finns vitmossa att köpa i block. Man tillsätter bara 1,5 liter vatten så blir det en stor härlig bit mossa.
Jag har dock fått rådet (från en orkidéhandlare) att inte sätta plastpåse runt utan bara plantera ikruka som du skulle göra ifall du planterade i orkidékompost. Har precis tagit över en jättestor orkidé från min mor (som verkligen inte kan nåt om blommor). HOn har i princip gjort precis det man inte skall göra thumbdown.gif så vi får se ifall den överlever.

Lycka till

Jag håller absolut med om detta. Det är så lätt att bladen ruttnar och faller av om det blir för fuktigt och tätt i plastpåsen. Har man bara någon rotbit kvar så är det bättre att plantera i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon