|
Hej!! Jag fick idag tidningen Rosie och blev så besviken , mest reklam och jätte stora foton om allt möjligt! Så tycker jag att dom flesta tidningarna är idag, vad tycker ni andra? Finns det någon tidning som ni tycker är värd att köpa?? Finns det någon "aktuell " läsvärdig tidning till dom som vill ha mera information om odling??
Inredningstidningar har vi och dom få hålla på med sina fina bilder men jag EFTERLYSER en tidning med mera råd om trädgård. Jag läser mest böcker men på "vinter" är det kul att läsa lite mera det som är aktuellt. Önskar lite åsikter om detta, hur påverkar man tidningarna!!!
Anki i Sörmland
Bitta98
21-02-2008, 19:54
Jag har en engelsk tidning som jag tycker är bra. Gardeners´World Hemsida www.gardenersworld.com
Allers trädgård tycker jag är någorlunda hyfsad, de få nummer jag köpt. Allt om trädgård bläddrar man igenom medan man tar en rök. Hemträdgården är suverän, men är en medlemstidning från RST
Natur och Trädgård har bra artiklar och ingen reklam.
Krolliljan
22-02-2008, 06:54
pren på Allt om Trädgård och Allers trädgård och köper lösnummer av Rosie. Sen får jag medlemstidningar från olika trädgårdsföreningar som jag är med i. Favorittidningen är Koloniträdgården.
Lars-Olof Arvids
22-02-2008, 08:41
Jag håller med om att Natur och Trädgård är väldigt bra. Deras nya artikelserie om naturträdgård verkar lovande!
Olle
Gloriana
22-02-2008, 09:24
Natur och trädgård är den enda riktigt bra tidningen som inte ges ut av en förening. Allt om Trädgård har gått ner sig rejält - kommer inte att förlänga prenumerationen. Allers variant har jag inte provat. Drömhem och Trädgård är ett skämt  Jag fick 3 nummer gratis av någon anledning och jag lovar - det fanns inte en enda läsvärd notis på tre nummer. Det var en shoppinglista.... En bra trädgårdstidning ska innehålla något både för nybörjaren och något för den mer erfarne tycker jag. Det behövs lite inspiration och lite utmaningar att utöka sitt kunnande. I rättvisans namn ska jag väl säga att senaste AoT, som kom igår, hade en bra genomgång om sådd, bra för en nybörjare menar jag. Sen fanns det inte så mycket mer.
160kvm stort hus
22-02-2008, 10:49
Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette? När dom bytte namn så gickjag över till allt om trädgård, men blev efter ett tag väldigt besviken. Det står bara samma saker om och om igen.. NU när mitt inredningsintresse har väckts till liv så har jag gått tillbaka till drönhem och trädgård och jag trivs riktigt bra med den.
Köpte en... Vad hette den nu?? Billiga var den 29:50.. ? Hmm. En trädgårdstidning iallafall och den var helt ok. Men den verkar inte komma ut så ofta för i ledaren mummalde hon om att, det var så härligt nu vid jul.. ( que? ) Och nästa nummer skulle komma i mars?
Edit: glömde. Engelska tidningar verkar ju helt klart bäst. Men man får ju hela tiden tänka på att alla deras växter inte klarar sig här hos oss och att dom inte lbir lika stora och fina.. *suck*
Eva i Höga
22-02-2008, 11:28
Hemträdgården tycker jag är fin, ingen reklam och faktaspäckat. Natur o trädgård likaså. Allers trädgård ger lite inspiration om planteringar o arrangemang och trevlig att läsa. Drömhem och trädgård innehåller mycket reklam och dyra prylar men det ger lite tips om vad man kan hitta på och jag gillar den lantliga stilen även om det kan vara för mycket spetsar ibland. Man får ta det onda med det goda.
[quote name='16kvm stor balkong' date='22-02-2008, 10:49' post='772575'] Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette?
Den hette Din tädgård.
Jag gillar Allt om trädgård. Ni som inte gillar den och tycker att den har blivit sämre kan ni skriva lite vad ni inte tycker om i den nuförtiden. JAg hade en period då jag inte tyckte om den men sen kom jag på att i börjag när jag läste AoT så kunde jag absolut ingenting om trädgård och då lus läste jag tidningen. Nu kan jag en hel del men tycker att det är roligt att läsa aot för dess fina bilder och dess bra tryck. Lite drömma sig bort. Men jag tycker att det borde komma fler nummer på vintern och färre på sommaren, då är ju jag ialla fall i min trädgård och hinner inte läsa så mycket.Men på vintern läääääängtar jag efter varje nummer.
CITAT (nina L @ 22-02-2008, 12:11)  CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:49)  Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette?
Tror den hette Din tädgård.
Jag gillar Allt om trädgård. Ni som inte gillar den och tycker att den har blivit sämre kan ni skriva lite vad ni inte tycker om i den nuförtiden. JAg hade en period då jag inte tyckte om den men sen kom jag på att i börjag när jag läste AoT så kunde jag absolut ingenting om trädgård och då lus läste jag tidningen. Nu kan jag en hel del men tycker att det är roligt att läsa aot för dess fina bilder och dess bra tryck. Lite drömma sig bort. Men jag tycker att det borde komma fler nummer på vintern och färre på sommaren, då är ju jag ialla fall i min trädgård och ser hinner inte läsa så mycket.Men på vintern läääääängtar jag efter varje nummer.
Jag vet inte hur den var innan, men tog en prenumeration i höstas och sa upp den efter tre nr. Tycker det är väldigt lite matnyttig text, massor med reklam och blaffiga bilder. Det lilla som står i den handlar om trädgårdsdesign, eller balkongodling i storstan. Och tex saker man ska komma ihåg innan vintern kommer först i december eller så, det är ju så dags då, sånt vill jag veta senast i september. Som sagt, jag läser ut den medan jag tar en rök.
krellus
22-02-2008, 12:45
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:49)  Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette? När dom bytte namn så gickjag över till allt om trädgård, men blev efter ett tag väldigt besviken. Det står bara samma saker om och om igen.. Hej, jag kommer inte heller ihåg man jag och frugan kände att "äntligen" en tidning som vi tycker är riktigt, riktigt bra... och du vet ju själv vad som hände. Märkligt.
Solstorm
22-02-2008, 13:19
Jag har haft Allt om trädgård sedan starten. Har tyckt att den varit toppenbra i många år men nu har jag börjat tröttna på den. Har funderat på varför. Kanske är det inte tidningen som har ändrat sig så mycket utan det är jag som kan såpass att den mer känns för nybörjare. (Kanske var jag för stöddig nu). Eller är det helt enkelt tidningen som inte har utvecklats?
I detta nummret en artikel om sådd. Jättebra för de som aldrig har sått förut, men det är ju sådana artiklar som finns i så många tidningar även vanliga veckotidningar och kvällstidningsbilagor med jämna mellanrum.
Tidningen har haft så mycket bra artiklar genom åren att det naturligtvis blir svårt att inte upprepa sig och svårt att kunna förnya sig. Samtidigt måste de ju rikta in sig på att få nya läsare som inte läst de gamla artiklarna.
Jag blev telefonintervjuad för ett par år sedan om vad jag tyckte var bra och dåligt i tidningen. Jag ansåg att det var mycket fina bilder men på bekostnad av informativ text. Och åt helskotta för mycket annonser.
160kvm stort hus
22-02-2008, 13:46
Ja så hette den ja... Din trädgård. Den var bra som sjutton. AOT tycker jag som sagt bara upprepar sig hela tiden. Det räcker med att köpa den ett år, sen är det bara att ta fram den aktuella tidningen när det är dax ( vår , sommar, höst ) osv Billig iofs... Yur att smaken är som... Annars hade det sett tråkigt ut i tidningshyllan.
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 13:46)  AOT tycker jag som sagt bara upprepar sig hela tiden. Det räcker med att köpa den ett år, sen är det bara att ta fram den aktuella tidningen när det är dax ( vår , sommar, höst ) osv Billig iofs...  en liten fundering undrar om inte vi hade tyckt samma sak om Din trädgård om den hade funnits kvar. Jag började läsa bägge tidningarna ungefär samtidigt och tyckte att de var rätt lika till bilder artiklar och upplägg.
Christina i Småland
22-02-2008, 16:59
Har för tillfället både Allt om Trädgård och Allers Trädgård. Tycker båda är bra men AoT har nog blivit lite sämre. Idag kom ett nytt nummer av Allers Trädgård och det var riktigt bra. Gick förresten in och kollade Natur och Trädgårds hemsida. Där kunde man beställa ett gratisexemplar utan att förbinda sig till något. /Christina
Marita i Vasa
22-02-2008, 17:14
Vi har beställt provexemplar av Natur och Trädgård. Efter att ha läst detta så har vi nu gjort en prenumeration. Dessutom har vi Gardeners World sen några år bakåt. Den tycker vi är informativ och mångsidig både för nybörjare och längre hunna.
Var kan man köpa den här Natur och trädgård? /anna som är helt nybörjare... :-)
Viburnum
23-02-2008, 09:26
Trädgårdsliv e ju jättebra.
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2008, 10:19
CITAT (Anna Z @ 23-02-2008, 09:02)  Var kan man köpa den här Natur och trädgård? /anna som är helt nybörjare... :-) Här kan du beställa ett gratisex av natur och trädgårdNatur och trädgård är en tidning man prenumererar på den säljs inte i lösnummer i affären. Även Hemträdgården som många tipsat om här säljs vanligtvis inte heller i vanliga butiker (tror några stora tidningsbutiker i Stockholm säljer den). Själv är jag direktansluten medlem till RST och får min tidning i brevlådan.
CITAT (Anna Z @ 23-02-2008, 09:02)  Var kan man köpa den här Natur och trädgård? /anna som är helt nybörjare... :-) http://www.naturochtradgard.se/Man kan bara prenumerera på den så vitt jag vet
NATUR OCH TRÄDGÅRD ÄR KLAR ETTA, AV SVENSKA TRÄDGÅRDSTIDSKRIFTER.
Jag fick min första Rosie igår och blev också väldigt besviken. Det var gammalt skåmat och mycket reklam. Så nu får jag väl stå min kast och betala några nummer och säga upp hela sk.. . Allt om trädgården är väl bra men den har ändrat sig så mycket att jag vill snart säga upp hela den med. Det bli väl mera trädgårds böcker i framtiden i stället. Vet inte hur jag ¨få plats med alla böcker.
Jill-Ulrika
23-02-2008, 18:48
Rosie, drömhem och trädgård och liknande tidskrifter är ett sätt att rida på framgångsvågen för bl.a. trädgårds- och heminredningstrenderna som har hängt i ett tag nu. Det blir ett sätt att sälja annonsplatser vilket är lite halvtrist. Å andra sidan får man ett bredare utbud av tidskrifter i ämnet vilket är en stor fördel Men inte om artiklarna känns som de återanvänts mer än en gång eller ännu värre är reklam förtäckt till redaktionellt material (tvi  ) Det är ungefär samma sak som "hundtrenden" när många ville ha en "accessoarhund" då öppnade sig plötsligt en helt ny annonsmarknad, där en tidskrift som Hundsport inte hade något att hämta, istället kom en mängd nya hundtidningar typ Härliga hund, Vovve osv. (Nu tillhör jag dem som gillar att det finns fler hundtidningar att välja mellan. Är helt klart för mångfald) Det jag däremot ställer mig mer tveksam till är när en tidskrift mer känns som dess största uppgift är att sälja annonsplatser. En stor tidskrift kan ju däremot inte existera helt utan reklam men det finns en gräns när reklamen tar över. Måste tillägga att jag just beställt ett provnummer av "Natur och trädgård"
Lisbeth zon2
23-02-2008, 22:56
Jag läser trädgårdstidningar gratis på biblioteket.
Österläge
25-02-2008, 16:46
Jag gillar Drömhem o trädgård, för att de kombinerar trädgård med inredning. Bara faktaartiklar kan bli lite tråkigt tycker jag... I alla fall för en nybörjare som inte har så stort, så är det kul med hemma hos-reportage som ger idéer. Har just börjat prenumerera på Natur och Trädgård o den verkar lovande, mycket fakta o bra artiklar.
Jag köpte en House & Garden för ett tag sen och den var också bra, men som någon sa, nackdelen med engelska tidningar är ju att deras odlingsråd inte är helt applicerbara på våra förhållanden.
Mica548
26-02-2008, 02:08
Hej, Jag spontanköper en hel del av de svenska tidningarna + en prenumeration om Allt om Trädgård (heter den så?) +att jag har ett amerikanskt trädgårdsmagasin som är mer inriktat på trädgårdsarkitektur som heter Garden Design http://www.gardendesign.com/. Den är kul för att den är så out-of-the-blue jmf med min trädgård och det jag ser i mitt närområde. Den fungerar som en vitamininjektion och så tar man små inpirationstips när det passar ifrån den, tex "Just såååå ska min pergola se ut, eller den känslan vill jag ha när jag sitter i mitt uterum!" Dessutom får jag chansen att öva på min engelska och det är alldrig fel!
CITAT (Iza @ 22-02-2008, 06:32)  Natur och Trädgård har bra artiklar och ingen reklam. Hur kan jag ha missat den!!! Den verkar ju jättebra.  Finns den att köpa i lösnummer?
skogstroll
26-02-2008, 08:55
Allers Trädgård tycker jag är svår att hitta, har kollat runt lite men...  NU skaffade jag erbjudandet på Odla
CITAT (nina L @ 22-02-2008, 12:11)  CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:49) 
Jag gillar Allt om trädgård. Ni som inte gillar den och tycker att den har blivit sämre kan ni skriva lite vad ni inte tycker om i den nuförtiden. JAg hade en period då jag inte tyckte om den men sen kom jag på att i börjag när jag läste AoT så kunde jag absolut ingenting om trädgård och då lus läste jag tidningen. Nu kan jag en hel del men tycker att det är roligt att läsa aot för dess fina bilder och dess bra tryck. Lite drömma sig bort. Men jag tycker att det borde komma fler nummer på vintern och färre på sommaren, då är ju jag ialla fall i min trädgård och ser hinner inte läsa så mycket.Men på vintern läääääängtar jag efter varje nummer.
AoT tyckte jag blev sämre när de bytte redaktör. Gillar inte riktigt layouten längre. Kändes som att den hade högre klass tidigare.
Gloriana
26-02-2008, 09:30
CITAT (Boxer @ 26-02-2008, 08:51)  Hur kan jag ha missat den!!! Den verkar ju jättebra.  Finns den att köpa i lösnummer? Nope, se ovan. Men det är bara att gå in på deras hemsida - man brukar få ett provnummer gratis. Den är värd varenda spänn! www.naturochtradgard.se
CITAT (embees @ 26-02-2008, 08:57)  AoT tyckte jag blev sämre när de bytte redaktör. Gillar inte riktigt layouten längre. Kändes som att den hade högre klass tidigare. Jag blir också irrterad när man byter layout och lägger in nya teman exempelvis `Voltairs smakprov´men efter ett tag, när jag vant mig vid det så är det ok.
Överbölingen
26-02-2008, 15:22
Ja visst kan var och en lämna kriterier på vad vi tycker är en bra trädgårdstidning. Tycker som många att Natur och trädgård är bäst men å andra sidan är det ju bara fyra numer per år. TA och Hemträdgården är också bra. Men med syftning tillbaka till första meningen så är det nog så att skall man ha råd att ge ut en tidning med trädgård som tema så krävs en upplaga på minst 100 000 exemplar. Har den då ribban så högt att mycket går läsarna förbi då sjunker upplagesiffrorna och tidningen läggs ner eller på is.
Allers tar ju vinterpaus. Varför vet jag inte. Borde finnas massor att presentera för oss trädgårdsnördar och väcka blivande entusiaster medan vi går och väntar på våren. (Här 50 cm snö och det snöar för fullt). Hem ljuva trädgård tyckte jag om. Framför allt för dess opretantiösa innehåll och enkla upplägg. Allt om Trädgård får bita ihop ordentligt sedan Bonniertidningar ryckte undan mattan för redaktionen med att knäcka deras forum. Och då menar jag finesser som listor mm. Vi skall inte lasta redaktionen för det.
Jag läser gärna annonser. Dvs jag ögnar igenom om det är något jag tänkt skaffa. Söker just nu skägan (stegar) till skorstenarna och snöraslister. Men je finn int at dom.
Tror nog att vi skall vara lite mindre sparsmakade. Det som "stod i tidningen" för tre år sedan är ju alldeles nytt för en som ligger i startblocken. Och jag erkänner villigt att jag glömmer bort detaljer som kan vara nog så viktiga och får kanske ett bättre resultat med sådd eller pantering om jag läser "lite enklare" artiklar. Jag är inte så duktig alls.
Här gäller väl att välja vad man läser på samma sätt som när man väljer TVprogram? Eller är jag ute och cyklar (förlåt, åker spark).
Lotta22
26-02-2008, 15:53
CITAT (anima @ 23-02-2008, 18:12)  NATUR OCH TRÄDGÅRD ÄR KLAR ETTA, AV SVENSKA TRÄDGÅRDSTIDSKRIFTER. Jag håller med! Jag har prenumererat på Natur & Trädgård sedan -87 och den blir bara bättre och bättre! Ingen reklam och riktigt bra, lärorika artiklar om odling. Det finns alltid något som intresserar. Blandningen av seriösa, längre artiklar med kortare om forskning, recept, djur m m är oslagbar. Inte en enda gång har jag känt av att man upprepar artiklar som jag känt att man gör i AoT. Nu ser jag fram emot artikelserien om naturträdgården som började i förra numret. Absolut min favorittidning! 100 sidor räcker länge, så det är bra att den inte kommer ut med fler nummer än fyra per år...
Kvarnvik
26-02-2008, 18:03
"den billiga" heter Hem ljuva hem trädgård. Den tycker jag är ganska bra när det gäller att visa folks trädgårdar och prata helhet. Att det är långt emellan numren nu beror på att de har vinteruppehåll. Jag fick mitt första nummer här om veckan så nu är det nog en gång/månad som gäller fram till september eller nåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|