Jag skaffade mig ett fritidshus i december som vi är i varje helg så gott det går och kommer troligtvis bo även en del i veckorna framöver. Till stugan så hör det en 3000 kvadratmeter tomt som i stort sett fått klara sig helt själv med allt vad det innebär. Där finns mycket att göra innan tomten blir en trädgård om man uttrycker det så.
Där är en yta som är någorlunda plan i den nordvästra delen av tomten där jag tänkte göra mig ett trädgårdsland. Träden skuggar på västsidan men sen är det sol hela dagen så jag tror det kan bli tillräckligt med sol. Planen är att börja med ett trädgårdsland i en hyfsad storlek där det ska finnas plats både till de grönsaker jag vill odla men också för att så och låta en del perenner växa till sig innan de planteras ut på resten av tomten. Eftersom det kryllar av rådjur i området så ska trädgårdslandet hägnas in och jag vill då redan från början göra det ganska stort trots att jag inte kommer orka odla på hela första året. Så nu behöver jag lite hjälp och tips med vad jag ska odla.
Jorden är ganska lättgrävd då det är mest sand. Det är hyfsat fritt men där är en del 2-3 åriga ekplantor där nu som måste tas bort. Jag funderar på att bygga några pallkragar som jag fyller på med kompost och ny köpejord. Kan man ställa dem rakt på marken med lite tidningar emellan, blir det bra?
Annars har jag förstått det som att det kan vara bra att sätta mycket potatis första året för att det kväver mycket av övriga växter och luckrar jorden, stämmer det? Plötsligt känns det i så fall att det blir två odlingslådor och sen potatis på resten...

Finns det andra bra växter att sätta? Hur är det med baljväxter såsom bönor? Funkar alla mer eller mindre som gröngödslingsväxter eller är det någon speciell man ska välja?
Finns det andra bra växter att sätta för att få en jord som är lättare att jobba med nästa år? Jag är lite lat och tar hellre ett stort halvdant område det här året och gör det bättre och bättre än att göra några få kvadratmeter superordentligt och utöka det efterhand.
Annars kan jag väl säga att jag har full förståelse för de som klagar över att det blir så dyrt med fröer. Jag som bestämt mig för att vara odla några få, enkla grönsaker och absolut inga blommor än har redan köpt på mig fröer för över 300 spänn, och inte en enda av dem är ätbar utan det är blommor för hela slanten. Det är underligt så snabbt det rinner iväg. Och sen kan man inte ens bestämma sig vilka bönor man ska så...