|
Några kompisar till oss har skaffat hundvalp, en jättesöt blandrashanne. Tanken är att han ska kastreras så snart det är lämpligt, men när är det? Jag har faktiskt inte den blekaste aning. Kan man anta att det är en viss ålder eller ska man vänta på speciella tecken?(det brukar ju märkas när de börjar va könsmogna)
ingrid fuxwall
21-02-2008, 22:23
Vi fick rådet att göra det kring 8 månader men det är 8 år sedan så det har kanske ändrats sedan dess.
ingrid
Hoppsan, det var snabbt svar 8 månader låter ju ganska vettigt iaf...
ingrid fuxwall
21-02-2008, 22:45
Vår veterinär menade att man får inte göra det för tidigt men att man ändå måste göra det innan hunden "fått smak för saken" och Nalle bodde ju tillsammans med sina två systrar. Han var sövd under ingreppet och det förklarar säkert vissa saker han och ena syrran håller på med
herkules
21-02-2008, 22:48
från 6 månaders ålder har jag hört, har dock ingen egen erfarenhet av kastrerade hanhundar
Ja, kulorna måste ju hinna ramla ner först, men det kan ju va rätt verkningslöst -iaf om man vill undvika vissa beteenden- om man väntar för länge...
Vi kastrerade våran vid 9 månader, men jag har en svåger som kastrerade sin vid 3 år, hunden var helt galen när nån tik löpte i närheten, blev helt ointresserad efter.
8 månader är nog fortfarande den stående rekommendationen. Bäst svarar dock veterinär på den saken.
I vårt fall dock har vi fått annat råd. Vi har en tung Berner Sennenhund, som har stor risk att utveckla hd/ad under tillväxtfasen. När du kastrerar kommer tillväxten inte att avstanna lika snabbt, vilket länger den tid som hunden riskerar att utveckla ledfel. För vår tunga ras rekommenderade veterinären att avvakta till 1,5 år, så vida inte könsbeteendet är så starkt att det skapar problem.
ja i det här fallet är det ju en del av könsbeteendena de vill undvika till största delen. Och då borde ju ca 8 månader vara någorlunda lagom. Det ger dem iaf ett hum om när det börjar va dags att kontakta vetrinären Tack för alla era svar
Varför kastrera när en kurs i hunduppfostran ger bättre resultat.
herkules
23-02-2008, 13:21
CITAT (CGB @ 23-02-2008, 12:59)  Varför kastrera när en kurs i hunduppfostran ger bättre resultat. även en väluppfostrad hund kanske inte ska gå i avel och då är en kastrering ett ypperligt ingrepp. finns ingen anledning att låta bli, tycker fler ska kastrera både sina tikar och hanar.
ängsvädd
23-02-2008, 15:49
CITAT (CGB @ 23-02-2008, 12:59)  Varför kastrera när en kurs i hunduppfostran ger bättre resultat. Jag tror att en okastrerad hanhund ofta är mycket stressad med alla dofter av höglöpande tikar och när de aldrig får para sig. Hanhundar har ju olika stark sexualdrift och när man märker att hunden blir för stressad av löpande tikar så att den inte äter eller sover då kan en kastrering vara djurvänligast.
... själv ser jag inget ypperligt i ingrepp som kan riskera inkontinens eller onödig fetma. Varför alls ha hund om man inte klarar av dess naturliga beteendemönster?
ängsvädd
24-02-2008, 09:10
CITAT (CGB @ 24-02-2008, 06:53)  ... själv ser jag inget ypperligt i ingrepp som kan riskera inkontinens eller onödig fetma. Varför alls ha hund om man inte klarar av dess naturliga beteendemönster? Det är ju ibland hunden som inte klarar av sitt naturliga beteendemönster, den mår inte bra av det, eftersom den hindras från att söka upp den höglöpande tiken och para sig. Eller menar du att vi ska låta hanhunden para sig med höglöpande tikar? Det tror jag inte tikägarna tycker är särskilt populärt ; Det är naturligtvis inte alla hanhundar som mår dåligt av att vara okastrerade.
CITAT (CGB @ 23-02-2008, 12:59)  Varför kastrera när en kurs i hunduppfostran ger bättre resultat.   Precis min tanke! Jag tror inte ett dugg på att hundar eller katter för den delen mår dåligt av sitt naturliga tillstånd. Mvh Fenja
CITAT (CGB @ 24-02-2008, 06:53)  ... själv ser jag inget ypperligt i ingrepp som kan riskera inkontinens eller onödig fetma. Varför alls ha hund om man inte klarar av dess naturliga beteendemönster? Det är lite skillnad på att sprätta runt och anse sig kunna hantera 30 cm hanhund i 10 kilos klassen. Prova en 2 meters hanhund i 80 kilos klassen som har några newton att lägga bakom när han råkar ut för en aggressiv motkämpe i 50 kilos klassen så får vi se vad du tycker om hanhundars naturliga beteendemönster och du också vet att det är ägaren till den hund som biter ihjäl som får ta smällen oavsett vems hund som startade slagsmålet. För övrigt tycker jag att det var en härlig bild på en mycket fundersam hund du hade.
ängsvädd
24-02-2008, 11:43
CITAT (Fenja @ 24-02-2008, 11:31)   Precis min tanke! Jag tror inte ett dugg på att hundar eller katter för den delen mår dåligt av sitt naturliga tillstånd. Mvh Fenja När det gäller vilda djur som får leva ett naturligt liv håller jag med om det, men inte att det gäller när vi håller dem som husdjur då vi då hindrar dem från vissa naturliga beteenden som parning exvis.
herkules
24-02-2008, 11:56
CITAT (CGB @ 24-02-2008, 06:53)  ... själv ser jag inget ypperligt i ingrepp som kan riskera inkontinens eller onödig fetma. Varför alls ha hund om man inte klarar av dess naturliga beteendemönster? ajja, var och en blir salig på sin tro.
herkules
24-02-2008, 12:07
CITAT (Fenja @ 24-02-2008, 11:31)   Precis min tanke! Jag tror inte ett dugg på att hundar eller katter för den delen mår dåligt av sitt naturliga tillstånd. Mvh Fenja tänk så många onödiga (blandsras)kullar vi skulle slippa om folk kastrerade per automatik. problemhundsstatistiken skulle minska drastiskt, alla hundägare går ju inte kurser där de lär sin hanhund ligga blick stilla bland 10 löpande tikar. på kommando. katteländet skulle också minska, inte så många hemlösa katter. finns inget annat än fördelar tycker jag. trots eventuell fetma (vilket man kan stävja) och inkontinens (som endast blir i enstaka fall och dessutom - om det skulle bli så - går att råda bot på). edit: stavfel
CITAT (herkules @ 24-02-2008, 12:07)  tänk så många onödiga (blandsras)kullar vi skulle slippa om folk kastrerade per automatik. problemhundsstatistiken skulle minska drastiskt, alla hundägare går ju inte kurser där de lär sin hanhund ligga blick stilla bland 10 löpande tikar. på kommando. katteländet skulle också minska, inte så många hemlösa katter. finns inget annat än fördelar tycker jag. trots eventuell fetma (vilket man kan stävja) och inkontinens (som endast blir i enstaka fall och dessutom - om det skulle bli så - går att råda bot på). edit: stavfel Problemet med blandrashundar och -katter är ju knappast att de inte är kastrerade, utan sättet de hålls på, att ägarna inte tar ansvar för sina djur. Att skylla på grannens okastrerade hankatt att det blir ungar bara för att man inte orkar ge sin hona p-piller är bara löjligt. Ett alternativ är ju att hålla honan inne tills löpet är över med. Jag har alltid haft okastrerade både hundar och katter. Vi hade två pyrenéerhanar, på nära en meter och i 70-80 kilos klassen tillsammans med tre tikar och det var inga större problem, man fick hålla dem skiljda när tikarna löpte helt enkelt när man inte hade uppsikt över dem. Ingen av hanarna betedde sig illa mot andra hanar heller då de fått lära sig att umgås med andra hundar redan som små. Jag tycker att det är rätt läbbigt att folk ska stympa sina djur istället för att lära sig vad som behövs rörande uppfostran för att få dem att fungera i naturligt skick. Mvh Fenja
herkules
24-02-2008, 16:32
CITAT (Fenja @ 24-02-2008, 15:48)  Problemet med blandrashundar och -katter är ju knappast att de inte är kastrerade, utan sättet de hålls på, att ägarna inte tar ansvar för sina djur. Att skylla på grannens okastrerade hankatt att det blir ungar bara för att man inte orkar ge sin hona p-piller är bara löjligt. Ett alternativ är ju att hålla honan inne tills löpet är över med. Jag har alltid haft okastrerade både hundar och katter. Vi hade två pyrenéerhanar, på nära en meter och i 70-80 kilos klassen tillsammans med tre tikar och det var inga större problem, man fick hålla dem skiljda när tikarna löpte helt enkelt när man inte hade uppsikt över dem. Ingen av hanarna betedde sig illa mot andra hanar heller då de fått lära sig att umgås med andra hundar redan som små. Jag tycker att det är rätt läbbigt att folk ska stympa sina djur istället för att lära sig vad som behövs rörande uppfostran för att få dem att fungera i naturligt skick. Mvh Fenja att hundar ska lära sig umgås med andra hundar när de är små för att inte slåss när det finns löptikar i närheten är struntprat! det handlar inte om uppfostran när djur parar sig.
Anki på Öland
24-02-2008, 16:36
CITAT (herkules @ 24-02-2008, 16:32)  ................det handlar inte om uppfostran när djur parar sig. Skulle just skriva det - har ju inget med uppfostran att göra, det är ren instinkt. Finns inte mycket naturlig "överlevnadsinstinkt" i sådana hanar. Anki
Euphorbia
24-02-2008, 18:54
Så här har vi gjort: Kattterna är kastrerade för att katter SKA kastreras, Basta. Jag skulle bli galen av att ha en löpande honkatt inomhus som går och skriker och stryker sig perverst mot allt och alla. Jag skulle bli förtvivlad av att försöka prångla på alla jag känner kattungar som dom inte vill ha. Jag skulle bli olycklig (och pank) av att köra en hankatt till veterinären i tid och otid för att han har varit i slagsmål. Jag skulle bli förbannad över att hela huset luktar äckligt hankattspiss hela tiden. Ingen katt mår dåligt av att vara kastrerad, tvärtom.
Hanhunden har vi kastrerat för att han lever ihop med två tikar som löper på olika tider och vi tycker att det är så tråkigt att behöva lämna bort honom sammanlagt flera månader om året. Att hålla hanhundar ihop med tikar som höglöper är rent djurplågeri.
I naturen i exempelvis en varg eller vildhundsflock så är det alfahanen som får para, de andra ranglåga hanar som finns kvar i flocken får titta på tills de sannolikt stöts bort och får klara sig på egen hand.... är det djurplågeri då med? Jag skulle vilja påstå att det är så att alfahanen parar sig, översatt i mänskliga termer bildligt sett är lika med husse eller matte och att det är helt naturligt att den ranglägre hanhunden inte gör det... Mvh Fenja
Catarina z2
25-02-2008, 07:27
Vare sig ni tycker det är rätt eller fel så undrar jag om ni har lust att hjälpa mig med för & nackdelar med kastrering av hanhund.
Jag har en 6 årig hanhund som förra löpperioden (bor i en storstad med massor av tikar) fick han inflamation i prostatan. Veterinären ordinerade hormonspruta & pencilin & han blev frisk. Nu undrar jag om det inte vore bättre med en kastrering än riskera att han blir sjuk igen.
Läst i tråden att risken för inkontinens finns (det vore inge kul) är det något mer?
Ska kanske tillägga att min hund blev mycket gosigare & matgladare (vilket behövdes) av hormonsprutan.
ojoj... könsstympning? tror du tar djuren för att vara mänskliga vilket dom inte är. En hund som ej ska gå i avel bör kastreras.. bums! en tik som ej ska gå i avel, bör kastreras, varför? jo risken för juvertumörer minskar drastiskt, risken för livmoderinflammation försvinner, som förövrigt drabbas ca 1 av 4 tikar, det har visat sej att det även kan vara ärftligt och skendräktighet är tecken på anlag för livmoderinflammation. prostataförstoringar är inte allt för ovanligt när det gäller hanhundar, att säga att hunden får fetma av kastrering vad är det för strunt? hur svårt är det att mortionera rätt, och ge ett lättare foder? att säga att det handlar om uppfostran, jadu då har man inte stor koll. just könsdriften är inget vi kan styra, vist vi kan bana våran hund för att visa den.. men det är en stressat sits för hunden, även om många ägare inte tror det. CITAT (Catarina z2 @ 25-02-2008, 07:27)  Vare sig ni tycker det är rätt eller fel så undrar jag om ni har lust att hjälpa mig med för & nackdelar med kastrering av hanhund.
Jag har en 6 årig hanhund som förra löpperioden (bor i en storstad med massor av tikar) fick han inflamation i prostatan. Veterinären ordinerade hormonspruta & pencilin & han blev frisk. Nu undrar jag om det inte vore bättre med en kastrering än riskera att han blir sjuk igen.
Läst i tråden att risken för inkontinens finns (det vore inge kul) är det något mer?
Ska kanske tillägga att min hund blev mycket gosigare & matgladare (vilket behövdes) av hormonsprutan. Kastrering är helt klart att föredra, inkontinens drabbar inte många, prostataförstoring drabbar många mer, så risken är större med prostataförstoring än inkontinens.. hormonspruta är bra, första och andra gången, sedan ökar riskerna för diverse biverkningar, därför ska man aldrig använda det flera gånger.
Gerillapudel
25-02-2008, 12:37
Du som frågade om råd: du har redan märkt att sprutan gav bra effekt, så kastrera du. Sen skrev jag ett jättelångt prokastreringsinlägg, men såna här debatter brukar vara så tröttsamma, så jag avstår  ...Återgår till att fundera på min fröer...
eugenia
26-02-2008, 11:48
CITAT (Fenja @ 24-02-2008, 15:48)  Problemet med blandrashundar och -katter är ju knappast att de inte är kastrerade..... Inte? Men metoden att kastrera vildkatter används ju frekvänt. Katter som de sen släpper tillbaka till det vilda. Och att bo på landet med okastrerade katter är ingen höjdare. Stallkatter kan man inte bara ta in om man skulle känna för det. Känns inte så kul om en honkatt går och gömmer en kattkull någonstans i landskapen heller. Med rovfåglar, rävar, minkar, grävlingar osv som kan komma på besök. Eller att ha hela stallet FYLLT av kattungar som man sen ska försöka pracka på folk. För det är ju inte så snällt att dränka dem, eller dumpa dem längst någon väg. /eugenias dotter
Euphorbia
27-02-2008, 00:11
CITAT (Fenja @ 24-02-2008, 23:14)  I naturen i exempelvis en varg eller vildhundsflock så är det alfahanen som får para, de andra ranglåga hanar som finns kvar i flocken får titta på tills de sannolikt stöts bort och får klara sig på egen hand.... är det djurplågeri då med? Nej, det är inte djurplågeri då med, för under dessa omständigheter har hunden ett val att lämna flocken eller få redigt med stryk. Men har vi inte kommit ganska långt ifrån det vilda redan när vi håller framavlade tamhundar inomhus under förhållanden som för en varg skulle ses som ganska extrema. Jag håller inte rådjur i fångenskap heller....trots att dom liksom kor är klövdjur och relativt andvändbara. Här hittade jag en bra och kortfattad artikel med både för och nackdelar från en tillförlitlig källa: Norrbottens-kuriren
Myosotis
27-02-2008, 09:39
Dessutom så är det väl feromoner som styr sånt antar jag, hos trångbodda råttor eller om det var möss undertrycks i alla fall könsdriften hos individer med låg rang genom att deras hormoner manipuleras av alfahonan. Det kan ju knappast vi åstadkomma med våra hundar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|