ingrid fuxwall
Förra året tog jag en massa frön från mina ampeltomater och nu undrar jag om de är "fröäkta" att det blir samma som modern. Bör väl tillägga att planterna stod helt för sig själv om det har någon betydelse.

ingrid
Gloriana
De flesta tomater blir roligt nog sortäkta. Men om dina ampeltomater är en F1-hybrid så blir det inte sortäkta frö. Med F1 menas en korsning mellan två olika i syfte att få fram en speciell typ. Om du sådde dem förra året så står det på påsen att det är en F1-hybrid. Det ska alltså gå att ta egna frön från år till år av de sorter man gillar.

Jag sparade frö från ett par av våra 7 (!) tomatsorter förra året. Slarvade med att skriva upp vilka det var...... slap.gif och sen slarvade jag bort fröna slap.gif Nu har jag köpt nya frön som väntar på att sås.....12 sorter.....gå inte in på tomatsidan.se....tur att vi har stor inbyggd altan whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon