Hej Åsa
Själv har jag inte än någon vit klätterros, men det kommer. Å eftersom jag har sjunkit djupt här i träsket, så lär det inte bli bara en, (vare sig buske eller sort!

). Nåväl, jag är intresserad av Ghislaine de Féligonde, (nej ärligt talat den ska jag bara ha

), Ayrshire Splendens och Long John Silver. Sedan som Gunvor nämnde en honungsros är aldrig fel, dock blir de väldigt stooora, i zon 1 säkert 5x5m utan vidare. Jag skulle också kunna tänka mig någon alba, som Maidens Blush, Maxima eller Suavolens. Av dessa är det nog bara Ghislaine de Féligonde som är remonterande dock. För mig är det huvudsakligen doften och friskheten som är de väsentligaste kriterierna. Huruvida en ros remonterar eller inte tycker jag är relativt oväsentligt i en trädgård där man kan pilla ner så många andra växter som blommar på olika tider. Jag menar hur roligt skulle det vara med t ex julen om den firades året om? Eller kräftpremiären, eller i vårens tid mellan hägg och syrén? Hursomhelst, detta är mina förslag, och lyckligtvis för dig som bor i zon 1 så finns det ju massor av vita klätterrosor att välja på efter eget tycke och smak. Om du inte har akut bråttom och bara måste plantera redan nu i vår, så kan jag rekommendera ett besök i Fredriksdals rosarium. Där finns åtskilliga vita klätterrosor att studera närmare. Gå gärna dit under rosdagarna, dvs 1:a helgen i juli, då det är fullt med folk & rosdårar och kunniga och initierade proffs att fråga om råd. Det är för övrigt ett alldeles utmärkt sätt att ramla ner i rosträsket

. /Stefan