Full version: Lövkojor
mamamaggan
Har åstt lövkojor direkt i utekrukor med såjord överst och vanlig blomjord i botten. Nu har de börjat titta upp och då undrar jag om jag ska ställa dem lite svalare nu så att de inte ränner iväg och blir för rangliga?

Eller hur ska jag bära mig åt för att få bra plantor ? Har satt förr men de har aldrig lyckats bli så bra.
Gillan
CITAT (mamamaggan @ 22-02-2008, 03:05) *
Har åstt lövkojor direkt i utekrukor med såjord överst och vanlig blomjord i botten. Nu har de börjat titta upp och då undrar jag om jag ska ställa dem lite svalare nu så att de inte ränner iväg och blir för rangliga?

Eller hur ska jag bära mig åt för att få bra plantor ? Har satt förr men de har aldrig lyckats bli så bra.

Det beror på hur varmt du har det, men de flesta växter vill ju ha det svalare när de grott och så ljust som möjligt. Såg att du har inbyggd balkong. Har du frostfritt där? Då kanske det vore nåt? Eller om du har tillgång till extralyse så är ju det optimalt. Det är när de är tvugna att söka sig till ljuset som de ränner iväg och blir rangliga. Och det gäller ju för de flesta/alla växter.
mamamaggan
CITAT (Gillan @ 22-02-2008, 06:17) *
Det beror på hur varmt du har det, men de flesta växter vill ju ha det svalare när de grott och så ljust som möjligt. Såg att du har inbyggd balkong. Har du frostfritt där? Då kanske det vore nåt? Eller om du har tillgång till extralyse så är ju det optimalt. Det är när de är tvugna att söka sig till ljuset som de ränner iväg och blir rangliga. Och det gäller ju för de flesta/alla växter.

Min inbyggda balkong är vinterbonad så där kan det bli rätt så varmt när solen kommer fram, just nu c:a 20 grader. Är det tillräckligt svalt ? Jag har lysrör därute men lövkojorna får inte plats där , har andra frösådder där .

Annars tänkte jag mig att om ett tag ställe dem i sommarstugan där det är 10 - 15 grader så här års. Är det för kallt ?
ewa zon 3
Temperaturen låter helt perfekt särskilt som det är ett tag till dess att de kan planteras ut
men hur är det med ljuset?

/Ewa
mamamaggan
CITAT (ewa zon 3 @ 22-02-2008, 12:33) *
Temperaturen låter helt perfekt särskilt som det är ett tag till dess att de kan planteras ut
men hur är det med ljuset?

/Ewa

Menar du temperaturen i stugan ?

Det enda ljus de kan få där är från fönstret , men det kanske inte räcker ?
ewa zon 3
Stugvärmen var det jag menade, ursäkta otydligheten blush.gif
I valet mellan ljus och temperatur så tycker jag tillräckligt med ljus kommer i första hand.

/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
Är det dubbla lövkojor du vill ha?? Påsarna med dubbla lövkojor innehåller inte enbart frö till dubbla plantor. Om du när plantorna är är runt 3-4cm och det är några karaktärsblad ställer dem kallt (gärna runt +10C) + ljust så kommer de gröna bladen att börja skifta i färg. De plantor som kommer ge dubbla blommor blir ljusgröna i bladen och de mörkgröna plantorna brukar ge enkla blommor så då kan du sortera bland plantorna.
mamamaggan
Tack båda två för era råd. Då tror jag de får vara här hemma tills de vuxit till sig lite till och sedan blir det stugan. Ska försöka ställa dem så ljust som möjligt . I ett rum har vi fönster åt två håll i ett hörn så där kanske det kan bli tillräckligt ljust.

Jo det är den dubbla sorten . Då vet jag hur jag ska göra sedan .Tack !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon