Hum
Hjälp! Jag har börjat jobba på annan ort och frun har glömt vattna balkongväxterna, finns det hopp?? Det gäller främst

-Passionsblomma som redan börjat skjuta nya skott för i år, men nu är de nya skotten uttorkade, likasom de gamla bladen

-Två stora (vitrosa suaevolens) änglatrumpeter, som jag nog dels också själv misshandlat genom att flytta i för liten kruka över vintern. De är båda inskrumpnade så gott som hela vägen ner nu. Jag har dock också en sanguinea som också skrumpnade hela vägen ner men den skjuter flitigt nya skott redan!

Speciellt är jag orolig för passionsblomman, änglarna har varit svåra på balkongen pga spinn...

-jb-
MariaS
CITAT (Hum @ 22-02-2008, 09:11) *
Hjälp! Jag har börjat jobba på annan ort och frun har glömt vattna balkongväxterna, finns det hopp?? Det gäller främst

-Passionsblomma som redan börjat skjuta nya skott för i år, men nu är de nya skotten uttorkade, likasom de gamla bladen

-Två stora (vitrosa suaevolens) änglatrumpeter, som jag nog dels också själv misshandlat genom att flytta i för liten kruka över vintern. De är båda inskrumpnade så gott som hela vägen ner nu. Jag har dock också en sanguinea som också skrumpnade hela vägen ner men den skjuter flitigt nya skott redan!

Speciellt är jag orolig för passionsblomman, änglarna har varit svåra på balkongen pga spinn...

-jb-

Änglarna tror jag inte det är någon större fara med. De brukar komma igen från roten om huvudstammen har gått in för långt. Börja vattna försiktigt och byt krukstorlek, så snart de börja komma igång ordentligt.
Jag skulle nog inte ge upp helt om passionsblomman heller. Gör samma sak med den. Börja vattna försiktigt. Har ingen av växterna visat livstecken i maj kan du nog räkna med att de gått förlorade, men ge som sagt inte upp innan.
Hum
Hm, tack för uppmuntran smile.gif

Passionblomman är nog grön och flexibel i största delen av stammen så kanske det inte är så illa som jag först fruktade.. jag har haft dom inne i rumstemperatur ett tag nu, funderar om jag vågar flytta ut dom på glasbalkongen eller blir det för mycket shock?

-jb-
MariaS
Nja, har de börjat komma igång i rumstemperatur, ska du inte utsätta dem för kyla igen. Däremot kan du flytta ut dem varma dagar och ta in dem på kvällarna igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon