Full version: frödjup *dummie*
frufredriksson
Hjälp, jag är helt ny på trädgård!
Ska så några nya fröer och har bland andra köpt klematisen korean beauty. På fröpåsen står det att den ska sås i 0,5 m såjord, stämmer det verkligen? Jag menar, alla andra sorter ska sås i 0,5 - 1,5 cm djup. Om det är så att den verkligen ska sås så djupt, varför? Vill gärna lära mig.
Tacksam för svar!
Tosan
Jag tror, utan att veta, att det ramlat bort ett c... det ska nog va cm. Jag menar, en halvmeters sådjup är ju hur mycket som helst, så djupt sätter man ju inte ens potatis.

En annan tumregel brukar va att man ska täcka med dubbla frödiametern.
Maggan H
Det är ett feltryck på påsen, det ska vara ½ cm!
frufredriksson
Tusen tack för era svar. Då var det som jag misstänkte, men som nybörjare vågar man inte gissa. Vad vet jag? *ler*
Lady Hamilton
giggle.gif I gentligen skulle du göra dig "lite dum" och skriva till företaget och fråga om hur lång tid det skall ta för fröerna att gro? och att du du sått dem på ½m djup enligt påsen rotfl.gif

Skulle inte bli förvånad om du då skulle få "kompensation" och en ursäkt av företaget
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 11:16) *
giggle.gif I gentligen skulle du göra dig "lite dum" och skriva till företaget och fråga om hur lång tid det skall ta för fröerna att gro? och att du du sått dem på ½m djup enligt påsen rotfl.gif

Skulle inte bli förvånad om du då skulle få "kompensation" och en ursäkt av företaget

Hrrm, Odla.nu...... Jag har också köpt, nämligen.... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon