Mi70
Hej!

Jag har länge suktat efter rosa helenae hybrida, velat ha den på min framsida i en plantering som numera har ett stort hål i sig. Jag såg den på skansken i rosenplanteringen som en friväxande buske. Tittade på bilder på nätet, där hade de använt den som en klätterros i en portal, vilket det ju är! Nu är frågan, skulle rosen kunna funka i en buske utan stöd, eller växer den över enormt...? Sambon är anti portal i vår trädgård (litet radhus med liten trädgård), medan jag i hemlighet gärna vill ha portal........... hmmm.. Kan den växa i träd? Eller skall jag försöka övertala sambon till en portal? Är den helt enkelt för starkväxande för en lösväxande buske utan stöd? Planteringen är ca 1,5x2 m stor.

Sedan fyndade jag en "Magnifica", Rubiginosa, buskros, för 49 kr! Har ingen aning om vad jag skall ställa den!!!!!
kerstin z5-6
hybridan blir för stor för en buske -träd klättrar den utmärkt i däremot ..om du inte lyckas övertala om portalen .. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Louise i Göteborg
Håller med, för stor för buske. Min växer i ett gammalt äpleträd. De längsta grenarna är sådär 6-7 meter. Så egentligen är den för stor för portal också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon