lenak
Jag bor i zon 3-4 och drömmer om ett plommonträd.
Vi har riktigt tung lera jord och blåsigt.

Är det ens möjligt då att odla plommon och vilken sort ska jag satsa på??
Helst ett som är ganska stort då vi vill ha insyns skydd mot grannen...

Mycket tacksam för tips och råd!!!

~Lena~
Åsa, mälardalen zon 2
Tunaplommon kanske? det ska vara måttligt krävande (när det gäller jord och växtplats), medelstark tillväxt (de starkväxande sorterna som ger stora träd brukar inte vara så härdiga), härdig till zon 5, självfertil.

Experimentalfältets sviskon + czar är ungefär lika i beskrivningen fast trädet brukar inte bli så stort, det är svagväxande sorter.

En upphöjd plantering förbättrar dränering mm. vid rothalsen.
lenak
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-02-2008, 17:39) *
Tunaplommon kanske? det ska vara måttligt krävande (när det gäller jord och växtplats), medelstark tillväxt (de starkväxande sorterna som ger stora träd brukar inte vara så härdiga), härdig till zon 5, självfertil.
Experimentalfältets sviskon + czar är ungefär lika i beskrivningen fast trädet brukar inte bli så stort, det är svagväxande sorter.

En upphöjd plantering förbättrar dränering mm. vid rothalsen.

Ja, en upphöjd plantering måste det blir...

Tunaplommon aldrig hört talas om confused.gif Finns det i "vanliga" handelsträdgårdar???

~Lena~
Åsa, mälardalen zon 2
Det kanske inte tillhör de allra vanligaste sorterna som butikerna tar hem i standardsortimentet men så ovanligt är det inte så de flesta trädgårdsbutiker borde kunna ta hem det på beställning ifall de inte har just den sorten hemma.

Söker man på Tunaplommon på nätet så är det många trädgårdsbutiker med hemsidor som har Tunaplommon med på sina sortlistor.
lenak
Någon annan som har tips eller erfarenheter??? Mycket tacksam för svar!!!

~Lena~
rahmat2
Körsbärsplommon brukar inte vara så dumt heller. Goda frukter och ganska stort som en klot. fats jag sådde kärnan men det finns att köpa också.
Rahmat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon