lenak
Jag bor i zon 3-4 och drmmer om ett plommontrd.
Vi har riktigt tung lera jord och blsigt.

r det ens mjligt d att odla plommon och vilken sort ska jag satsa p??
Helst ett som r ganska stort d vi vill ha insyns skydd mot grannen...

Mycket tacksam fr tips och rd!!!

~Lena~
sa, mlardalen zon 2
Tunaplommon kanske? det ska vara mttligt krvande (nr det gller jord och vxtplats), medelstark tillvxt (de starkvxande sorterna som ger stora trd brukar inte vara s hrdiga), hrdig till zon 5, sjlvfertil.

Experimentalfltets sviskon + czar r ungefr lika i beskrivningen fast trdet brukar inte bli s stort, det r svagvxande sorter.

En upphjd plantering frbttrar drnering mm. vid rothalsen.
lenak
CITAT (sa, mlardalen zon 2 @ 22-02-2008, 17:39) *
Tunaplommon kanske? det ska vara mttligt krvande (nr det gller jord och vxtplats), medelstark tillvxt (de starkvxande sorterna som ger stora trd brukar inte vara s hrdiga), hrdig till zon 5, sjlvfertil.
Experimentalfltets sviskon + czar r ungefr lika i beskrivningen fast trdet brukar inte bli s stort, det r svagvxande sorter.

En upphjd plantering frbttrar drnering mm. vid rothalsen.

Ja, en upphjd plantering mste det blir...

Tunaplommon aldrig hrt talas om confused.gif Finns det i "vanliga" handelstrdgrdar???

~Lena~
sa, mlardalen zon 2
Det kanske inte tillhr de allra vanligaste sorterna som butikerna tar hem i standardsortimentet men s ovanligt r det inte s de flesta trdgrdsbutiker borde kunna ta hem det p bestllning ifall de inte har just den sorten hemma.

Sker man p Tunaplommon p ntet s r det mnga trdgrdsbutiker med hemsidor som har Tunaplommon med p sina sortlistor.
lenak
Ngon annan som har tips eller erfarenheter??? Mycket tacksam fr svar!!!

~Lena~
rahmat2
Krsbrsplommon brukar inte vara s dumt heller. Goda frukter och ganska stort som en klot. fats jag sdde krnan men det finns att kpa ocks.
Rahmat
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon