Jag har nog stt mina luktrter vl tidigt tror jag, de brjar redan va ganska stora Nr skolar ni om era (om ni gr det, mnga sr ju direkt p vxtplatsen) och hur djupt vgar jag stta ner plantan nr jag skolar om? Tnkte ge dem nt slingra sig runt som jag bara kan kroka ls sen och stta fast mot klttestdet.
ingrids
22-02-2008, 13:16
Om du vill hejda dem lite innan det r dags att stta ut dem kan du stta dem ganska mycket djupare i en ny kruka, typ ner till frsta bladparet, och/eller toppa dem. Har mer p ftterna nr det gller toppning n stta djupare, men det senare har ocks funktat. Och du r inte ensam varken om att frkultivera eller vara ute, som det heter, i god tid
Irene_L
22-02-2008, 13:42
Om du toppar dom kan du stta toppen i ett glas med vatten s fr den snart rtter. Plantera den sen i jord och voil...du har en luktrt till!!!
160kvm stort hus
22-02-2008, 13:51
wow, tack irene!!
Men hur hrt vgar man toppa? Och nr ska man toppa?
Jag har inte stt mina n, men...
Solstorm
22-02-2008, 13:52
Sdana tips! Jag har inte stt dem n fr jag tycker det r fr tidigt. Nu mste jag ju s dem s att jag ocks kan fr plantor fr tidigt som jag kan rdda genom toppsticklingar s de blir fler. JAG HAR JU INTE PLATS!
Tosan
22-02-2008, 14:39
Tack fr alla jttebra svar! Ni hade ju massor med bra tips ju! Jag kanske tom fr riktigt buskiga luktrter