Jag har nog sått mina luktärter väl tidigt tror jag, de börjar redan va ganska stora När skolar ni om era (om ni gör det, många sår ju direkt på växtplatsen) och hur djupt vågar jag sätta ner plantan när jag skolar om? Tänkte ge dem nåt å slingra sig runt som jag bara kan kroka lös sen och sätta fast mot klättestödet.
ingrids
22-02-2008, 13:16
Om du vill hejda dem lite innan det är dags att sätta ut dem kan du sätta dem ganska mycket djupare i en ny kruka, typ ner till första bladparet, och/eller toppa dem. Har mer på fötterna när det gäller toppning än sätta djupare, men det senare har också funktat. Och du är inte ensam varken om att förkultivera eller vara ute, som det heter, i god tid
Irene_L
22-02-2008, 13:42
Om du toppar dom kan du sätta toppen i ett glas med vatten så får den snart rötter. Plantera den sen i jord och voilá...du har en luktärt till!!!
160kvm stort hus
22-02-2008, 13:51
wow, tack irene!!
Men hur hårt vågar man toppa? Och när ska man toppa?
Jag har inte sått mina än, men...
Solstorm
22-02-2008, 13:52
Sådana tips! Jag har inte sått dem än för jag tycker det är för tidigt. Nu måste jag ju så dem så att jag också kan för plantor för tidigt som jag kan rädda genom toppsticklingar så de blir fler. JAG HAR JU INTE PLATS!
Tosan
22-02-2008, 14:39
Tack för alla jättebra svar! Ni hade ju massor med bra tips ju! Jag kanske tom får riktigt buskiga luktärter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.