Häll saltvatten i en spann, ta upp sniglarna med en plastkratta o släng dem i spannen. De dör snabbt. För lite salt – då klättrar de ur.
Att de dör snabbt stämmer inte, det är rent djurplågeri att köra med salt i vad för variant det än är. Det måste gå snabbt, även om de är en aning slemmiga ur äckelsynpunkt så finns det ingen anledning att låta dom lida.
CITAT (Göta @ 22-02-2008, 13:49)

Häll saltvatten i en spann, ta upp sniglarna med en plastkratta o släng dem i spannen. De dör snabbt. För lite salt – då klättrar de ur.
Solstorm
22-02-2008, 15:12
Hett vatten och mycket salt. De kränger till en gång och sedan är det klart.
Lena i Torslanda
22-02-2008, 15:25
Använder man hett vatten finns ingen anlending att blanda i salt.
Klipp dem - den enda raka som inte orsakar lägre lidande än nödvändigtoch dessutom det snabbaste och enklaste. Ska man döda så gör det rakryggat
Salt ALDRIG!!!
Gunilla T
22-02-2008, 17:01
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-02-2008, 15:25)

Använder man hett vatten finns ingen anlending att blanda i salt.
Klipp dem - den enda raka som inte orsakar lägre lidande än nödvändigtoch dessutom det snabbaste och enklaste. Ska man döda så gör det rakryggat
Salt ALDRIG!!!
Det är bra Lena! Även om de oönskade så är det ändå liv som int bör plågas!
theseraphim
23-02-2008, 10:01
jag är en överlag djurvän men under det faller inte mördarsnigeln, då är jag mer krigisk och är villig att ta till alla medel(Ingenting går upp emot doften av bränd/saltad snigel på morgonen)så även jag har kört med spannen med vatten och det utan dålig samvete, vill inte ha en massa snigelinälvor i min trädgård. föredrar visserligen gift då det är enklast och mest ekonomiskt och där anser jag att man måste släppa på muserolet.
Snigelfritt måste ju då vara ännu plågsammare än salt!! Där svälter de ju ihjäl, tar nog en stund.
theseraphim
26-02-2008, 00:03
ja skall vi gå omkring o behandla dem som folk blir vi nog aldrig av med dem, mördare som mördare, allt annat är hyckleri
Berit Staffas
26-02-2008, 14:42
Hej!
Jag vet en bra metod att få bukt med mördarsniglarna, men eftersom jag inte får göra reklam för egen produkt här kan jag inget säga. Jag vill bara meddela, att de små nykläckta sniglarna redan har kommit i göteborgsområdet. De är bara ½ cm stora när de föds men redan glupska. Det finns ju inte så mycket att äta ännu, men det är ändå bra att göra sig av med dem redan nu, så hinner de inte föröka sig.
Berit
CITAT (Berit Staffas @ 26-02-2008, 14:42)

Hej!
Jag vet en bra metod att få bukt med mördarsniglarna, men eftersom jag inte får göra reklam för egen produkt här kan jag inget säga. Jag vill bara meddela, att de små nykläckta sniglarna redan har kommit i göteborgsområdet. De är bara ½ cm stora när de föds men redan glupska. Det finns ju inte så mycket att äta ännu, men det är ändå bra att göra sig av med dem redan nu, så hinner de inte föröka sig.
Berit
Jo tack, jag märkte det i söndags! Jag hade redan sett ett antal när jag rafsade i rabatten för att se till mina julrosor. Men i söndags skulle jag fylla på med fågelmat i hållarna när jag upptäckte att den ena hållaren inte fanns på plats. Det var vinden som rivit ner den och den låg ett stycke bort. När jag plockade upp den såg jag att den var alldeles fullplottrad med små spanjacker! De fick ett snabbt slut i ett hett bad. Usch o tvi, nu börjar helvetet igen. Förra året plockade jag 19.360 spanska sniglar. Jag kan bara undra, än så länge, hur detta året blir....
ingrid fuxwall
26-02-2008, 20:23
Undrar hur många jag klippt/harpunderat genom åren och inte hjälper det - håller det bara på en rimlig nivå - att de bara äter upp allt jag planterar.
Det var länge sedan jag såg första snigeln så i år blir det hårda tag redan från början.
ingrid
Å, det är ju så tröttsamt. Hoppas på en varm sommar och plötsligt uppdykande av naturliga fiender.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.