Om man ska ha körsbärstomater i ampel, måste man då välja en sort som är anpassad till det, särskilda ampeltomater? Eller går det bra med andra sorter också? Tänkte på sorter som annars ska bindas upp, borde inte det fungera?
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2008, 16:46
De högväxande sorterna som man brukar tjuva och binda upp lämpar sig inte riktigt för ampelodling, dels är amplarna sällan så stora så man får plats med de 15-20liter jord som de sorterna ofta kräver + de kan bli många meter på en sommar.
I en vanlig ampel är det bäst att satsa på en ampeltomat som är mera kompakt.
Ska du odla upsidedown tomater går det dock att odla de flesta busktomatsvarianterna.
Det ska vara någon mindre busktomat då, som Tiny Tim. Skulle inte våga satsa på någon av tomaterna som man binder upp. anledningen att man binder upp dem först, är ju för att de inte ska gå av! Ampeltomaterna är ju trots allt mer anpassade för att klara av ett hängande växtsätt.
Tack för era svar. Det med att hänga upp och ner har jag sett i nån tidigare tråd, när jag sökt. Verkligen en kul idé. Kanske skulle prova med det. Och skaffa nån ampeltomat också då.
Eva i Skåne
22-02-2008, 22:38
Åsas bild ser jättekul ut, men fattar jag rätt? Är plantan planterad upp och ner i ett hål i botten av hinken?
Här är en sida av många jag hittade om att odla upp och ner. Intressant idé!
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2008, 10:38
Japp jag gjorde ett hål i botten av en vanlig 10-liters hink och satte en av mina små plantor (Alaskan Fancy) upp och ner. Jag tätade runt hålet med mossa och fyllde på jord i hinken och hängde upp den.
Om man är 2 vid planteringen går det lättast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.