Full version: Potatisblastdöd!
Jennie
Detta är vår första sommar som husägare och även första sommar som trädgårdsintresserade. Vi har ett stort land (50kvm) där vi lärt oss mycket i år. Framför allt vad som INTE går att så här! Hihi! Nu till problemet. Vi kom ut idag och då är nästan all potatisblast gul och slokar. På en del ställen på bladen ser den lite blå ut. Är det detta som är bladmögel? Vad ska vi göra? Ska vi ta upp potatisen på en gång eller? Kan man vänta? Eller vad ska vi göra? PANIK!!!!
Gossen Ruda
Jag är ingen potatisexpert men lite vet jag. Bladmöglet börjar som små bruna fläckar på bladen som snabbt sprider sig och även kan bli vita. Till slut står bara stammarna kvar. Kan gå snabbt, från frisk grön blast till helt kalt på någon vecka. Men jag tycker inte att blasten gulnar, det bruna överväger. Har du fått mögelangrepp bör potatisen upp snabbt annars kan knölarna angripas.

Däremot har jag för mig att nematodangrepp ger gul och förkrymt blast. Det var många år sen jag hade detta. I så fall är även rotsystemet förkrympt och likaså potatisen. Angreppet syns som pyttesmå gula knölar på rötterna. Åtgärden är att inte odla potatis på stället i några år eller bara använda nematodresistenta sorter. Kallas även för potatisål.

Eller så har det kanske bara varit för torrt. Eller så är potatisen mogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon