Full version: om tjor
Bassam
Hej
Jag tycker att fråga alla som plantera tujor omkring villor och rådhuset, hur kan ni försorg dina tujor, och jag hoppas om ni kan säga om de är fina eller inte, varför jag promenera i Stockholm området jag ser finns mycket fina tujor och på samma sätt finns några som gula och torkat, min fråga passera hela Sverige från zon 1 till zon 6, hur mycket vattna de under vi
Hela året, och hur många gångar vattnar varje veckan eller månad, vilket näring ge de hur mycket och när. På vilken sida plantera dem och vilket jord de står på.
Obs: det är stort frågor men hoppas alla svara, och vi ska hjälpa varandra att hitta bra resultat, tack till alla som försöka svara.
Lyca till, H: Bassam
Thomas Wahlqvist
Menar du någon speciell sort eller i allmänhet?
Solstorm
Jag är inte expert på tujor, men en sak som nog är viktig att tänka på är att eftersom de är vintergröna kan de kan behöva vatten när solen och värmen kommer men det fortfarande finns tjäle kvar i marken. De är nog extra känsliga när de är nyplanterade.

Jag har tujor som jag haft i flera år nu och jag varken vattnar eller gödslar eller gör något annat med dem nu. När de var nyplanterade däremot så passade jag med vatten när det blev torrt.

Här finns nog många på forumet som är duktigare än jag på tujor.
Alexander-VG-zon3
tycker thujor är rätt så fula om jag ska vara ärlig ,, får lite 70tals spy känslor

har två själv ( som inte jag planterat , utan som är planterade när huset byggdes för ca 60år sedan ) ,, dom växer i full sol i ett blåsigt läge i en backe som består av sten och sand . har försökt gjort dom snyggare igenom att stamma upp dom och beskära veck skade/döda parti . jag gör inget med dom och dom står där lika fin ( eller lika ful hur man nu ser det ) år ut och år in . mina egna kan jag tycka är lite minimalt ytterst lite små fina . hur som helst ger dom en fin karaktär även om dom inte är det snyggaste jag har

dom får ju en skyddsfärg på vinter vilket gör att dom är bruna,gula,orange färgade under den kalla tiden .

bild på min ena
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2105856562/
Solstorm
Fast jag tyckte den var snygg. Tycker om att se stammarna.
Bassam
Hej
Jag menar inte någon speciell sort eller i allmänhet?
Lycka till, H; Bassam
Bassam
Hej
Jag såg dem mycket fint också på vinter. För att de har mycket fina gröna färgen, vad gör ni med dem under vinter tid och när tjäla kommer.
Lycka till, H: Bassam.
Thomas Wahlqvist
Ja men det finns ju massor av snygga sorter, och en hel del fula, men man bör nog inte dömma ut växten bara för att den lokala plantskolan håller sig med de spretiga och fula sorterna, och inte är det växtens fel att folk planterade dessa för 30 år sedan och lät dem ta över hela tomter..
Sorter med Yellow och Sun i namnet skvallrar om att de skall vara gula, mer eller mindre olika årstider.

Snöar det mycket så kan de bli förstörda av blötsnö, välj en sort med grenar som växer i kraftig vinkel mot toppen, de håller kanske bäst.

Den T som är på fotot är misshandlad av någon som gillar att se på något som har en del estetiskt att önska.

Klottujor kan förstöras av blötsnö. min stora 3x3 meter, har ett jättestort hål i mitten 1,5x1,5 meter, efter att en stor gren gick av med hjälp av blötsnötyngd. Den haar nog inte vattnats på 20år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-02-2008, 19:40) *
Den T som är på fotot är misshandlad av någon som gillar att se på något som har en del estetiskt att önska.

så du tycker jag har misshandlat min thuja ?? och varför tycker du detta ??

tror personlig det är bra för den att man rensar ur och så det blir luftigt ,, den delen jag klippte bort va risig och ful och rätt så skadad plus för lite ljuse så mycket av det va brunt . thujor blir ju oftast fula i mitten eller att grenar dör bort , tar man då bort dessa kommer där in luft och ljuse och den ser mer vital ut och växer sig friskare . i för övrigt trivs den thujan väl ( lite för väl ) och tror inte den känner sig misshandlad , att kapa toppen är att misshandla men att rensa ur dött och skadat och stamma upp dom lite är inte att misshandla

och personlig tycker jag det är fint när gamla thujor(som denna som är ca 60år) får lite karaktär med att man visar deras stammar mer ,, hur snyggt är det med en spy grön strut rätt upp ur marken . om nån tycker att jag har misshandlat den så säg gärna till mig tummenupp.gif

kom på att jag har fler thujor bland annat denna
http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/2105070951/

CITAT (Solstorm @ 22-02-2008, 17:50) *
Fast jag tyckte den var snygg. Tycker om att se stammarna.

lite tycker jag den är fin , även om jag har saker som är mycket snyggare
Thomas Wahlqvist
Kapar man toppen på en tätvuxen sort så får man en fin och tät häck.(ja om den haqr kompisar som står i samma led :-) ) Men kapar man toppen på ett förvuxet exemplar så kan det bli fult.

Misshandlat, njae men jag gillar inte det estetiska utrycket.

Är den 60år gammal eller tror man att den är typ 60 år?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-02-2008, 10:13) *
Kapar man toppen på en tätvuxen sort så får man en fin och tät häck.(ja om den haqr kompisar som står i samma led :-) ) Men kapar man toppen på ett förvuxet exemplar så kan det bli fult.

Misshandlat, njae men jag gillar inte det estetiska utrycket.

Är den 60år gammal eller tror man att den är typ 60 år?

jo men då finns det sorter som passar för häck ,, finns m¨ånga personer som ''tror'' dom får fina thujor igenom att kapa dom på mitten . och det blir ju super snyggt .

tycker dom är mycket snyggare när dom är mer så stammen syns ,,, tror trädet själv mår bättre av utrensning av dåligt . fult med en grön strut som växer upp ur marken

den planterades när huset byggde ,, så den är nog nåt år äldre än 60 . för den var ju inte planterad från ett frön .
Viburnum
Thujor blir ju fula i närhet av vägar där de saltar på vintern. De blir bruna o fula.
Big Gardener
CITAT (Bassam @ 22-02-2008, 19:04) *
Hej
Jag såg dem mycket fint också på vinter. För att de har mycket fina gröna färgen, vad gör ni med dem under vinter tid och när tjäla kommer.
Lycka till, H: Bassam.

Framför allt bör man ju se till att inte plantera dem på platser med notorisk tjäle eller där de riskerar stark morgonsol om vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon