Full version: Ranunkel
Petronellah
Hej!
Jag har aldrig sett en ranunkel i mitt liv, men eftersom att den e så vacker måste jag plantera dom i år.
Det är av dom storblommiga, fyllda sorterna.
Hur gör jag för att lyckas bäst - går de bra att ha i kruka?
Solstorm
Du ska köpa dem direkt de kommer ut i butiken och plantera dem. De är känsliga för uttorkning, så knölarna kan hinna bli för torra om de ligger för länge. Jättefina blommor att ha till snitt. Tillsammans med andra blommor från trädgården ser det ut som en "köpebukett" när det är ranunkler med.

De brukar börja säljas blommande i kruka tidigt på året, även på vanliga stormarknader. Där kan du se hur de ser ut. Finns i massa olika färger.
mamamaggan
Ingen mer än jag som brukar sätta knölar ? Har provat flera år Petronellah men aldrig lyckats . De har kommit upp fint men sedan har de bara vissnat ner. Vet inte varför.

Kanske ett bra råd att köpa " färdiga " och plantera om i stora krukor.
Solstorm
Jo, jag har satt knölar ibland. De blev kvar i jorden från förra året och nu skjuter de blad. Det som är svårt med dem är att de är väldigt känsliga för uttorkning. Den risken var ju inte så stor förra året.

Egentligen ska de inte klara övervintring ute, men i milda klimatzoner kan det nog gå bra om inte vintern blir sträng. Samma sak med anemonknölar. De ska heller inte övervintra men jag har haft övervintrare i många år som har förökat sig. Men rätt vad det är så kommer det en sträng vinter och då går det åt pipsvängen. Kanske skulle de klara mer om man täckte dem, vilket jag aldrig brytt mig om att göra.
Eva 33c
CITAT (mamamaggan @ 22-02-2008, 18:54) *
Ingen mer än jag som brukar sätta knölar ? Har provat flera år Petronellah men aldrig lyckats . De har kommit upp fint men sedan har de bara vissnat ner. Vet inte varför.

Kanske ett bra råd att köpa " färdiga " och plantera om i stora krukor.

Har samma erfarenhet som du efter att ha provat några gånger. Senast förra våren, jag la dem i blöt och de satte igång att växa fint. Men sen blev det liksom inget mer, de stannade i växten och vissnade ner. Skuller vara roligt om någon kunde ge lite råd. För fina är de ju...
mamamaggan
CITAT (Eva 33c @ 23-02-2008, 11:42) *
Har samma erfarenhet som du efter att ha provat några gånger. Senast förra våren, jag la dem i blöt och de satte igång att växa fint. Men sen blev det liksom inget mer, de stannade i växten och vissnade ner. Skuller vara roligt om någon kunde ge lite råd. För fina är de ju...

Puttar upp lite . Ingen som har några råd ?
Eva i Skåne
Nix. Bara fler negativa erfarenheter. Dom dör no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon