|
Alphaville
22-02-2008, 16:15
Så var det dags igen för den årliga bokrean.
I år har jag inte fått en enda katalog... Och jag tycker att de har blivit sämre med åren. Beställer folk böcker på nätet så att det konkurrerar ut vanliga bokhandlare? Eller är det bara så att de har färre böcker till rea vissa år?
skogstroll
22-02-2008, 16:27
tack för tipset! Jag brukar kolla efter trädgårdsböcker och husdjursböcker  Jag vill helst bläddra och se först och köper direkt i butiken
Jag brukar gå på bokrean i city (Stockholm) men kollar även på nätet och bokar upp mig på böcker om det finns risk att det inte ska finnas några ex kvar (finns ju de här tokentusiasterna som ger sig iväg mitt i natten o handlar upp allt!)
//Mollis
Alphaville
22-02-2008, 16:49
CITAT (skogstroll @ 22-02-2008, 16:27)  Jag vill helst bläddra och se först och köper direkt i butiken Så tänker jag också.
Piccante
22-02-2008, 17:29
Näthandlarna är säkert billigare många gånger men tillkommer inte fraktkostnad? Sen tycke jag oxå att det är trevligare att kunna bläddra i böckerna. Lite av tjusningen med bokrean är att gå från affär till affär och "fynda".
mamamaggan
22-02-2008, 18:34
CITAT (skogstroll @ 22-02-2008, 16:27)  tack för tipset! Jag brukar kolla efter trädgårdsböcker och husdjursböcker  Jag vill helst bläddra och se först och köper direkt i butiken Köper mest på nätet , utbudet i vår bokhandel är så begränsat. VIll jag ha bättre utbud får jag åka minst 10 mil t o r och då blir det lite dyra böcker. Annars är det bästa sättet , att gå och kolla på och i böckerna.
Tack för påminnelsen. Här har inte kommit någon katalog heller. Ska nog försöka smita in och kolla lite
Bokrea är en höjdpunkt i februari. Jag tycker också det är något speciellt med att gå där och läsa och välja.
Om det är böcker jag känner till kan jag beställa på nätet.....enkelt och bra.
Åsa, mälardalen zon 2
22-02-2008, 19:38
CITAT (Markus_H @ 22-02-2008, 17:29)  Näthandlarna är säkert billigare många gånger men tillkommer inte fraktkostnad? Sen tycke jag oxå att det är trevligare att kunna bläddra i böckerna. Lite av tjusningen med bokrean är att gå från affär till affär och "fynda". Jodå handlar man inte så mycket tillkommer ofta fraktkostnad men bokhandlarna på nätet tar bara runt 25kr i fraktkostnader, det kostar mig runt 140kr t o r ifall jag ska åka till något ställe med mer än en bokhandel.
Aqvakul
22-02-2008, 23:02
CITAT (Markus_H @ 22-02-2008, 18:29)  Näthandlarna är säkert billigare många gånger men tillkommer inte fraktkostnad? Sen tycke jag oxå att det är trevligare att kunna bläddra i böckerna. Lite av tjusningen med bokrean är att gå från affär till affär och "fynda". Instaemmer! Vi har ju foerstaas en fantastisk bokhandel haer i Lund.....
mamamaggan
22-02-2008, 23:05
CITAT (aq42 @ 22-02-2008, 23:02)  Instaemmer! Vi har ju en foerstaas en fantastisk bokhandel haer i Lund..... Klart ni har med Universitetet och allt! Jag avis ?  Näääääääääeeeeeeeeedå !
Piccante
22-02-2008, 23:23
Om man bara har en bokhandel hemma som jag har så kan det vara värt att beställa på nätet. Men jag brukar at en tur i Göteborg under bokrean då hittar man alla kedjor på samma ställe.
AnnammA
23-02-2008, 02:15
Det blir nog något inköp i år med... Brukar så bli.
Men bokrean måste man ju besöka, annars missar man ju ångot. Få gå och plocka i böckerna, bläddra lite och välja ut den man ska köpa. Det är ju lite ritualistiskt, mycket av det roliga missar man ju om man betsäller över nätet.
skogstroll
26-02-2008, 12:56
jag måste nog gjort årets största fynd, stod och våndades i köerna på Akademibokhandeln men fick mycket bok för pengarna "Chilipeppar" av Philippe Plöninge, 39 ynka kronor... måste nog börja tjyvläsa medans chefen är på lunch
årets bokrea var för mej en riktig flopp, bor förmodligen i en för liten håla. det var inte särskilt många olika böcker å dessutom var de dyra, så i år är nog första gången sedan jag vart gammal nog att betala för mej själv som jag inte handlat en enda bok
aanderss
26-02-2008, 13:19
ibland
Bokrean var roligare förr, fast i år var jag för första gången på några år nere på nattöppet, och det var extremtrevligt. Kanske mest för att jag gick omkring och snackade om växentliga oväsentligheter med mitt sällskap, men jag fick även tag i en äppelbok  Ok, kanske lite mindre hårdför kost än Olof Eneroths handbok i pomologi, men med många bra bilder - jösses så hungrig jag blev...september är måhända årets allra bästaste lilla månad!
Snöflinga
26-02-2008, 18:22
Tycker litet av bokreans tjusning har försvunnit i och med näthandeln  Jag handlar böcker på Adlibris där det är bokreapriser året runt (nästan) 17:- i frakt oavsett hur många böcker jag köper
Gunilla T
26-02-2008, 18:22
Fick tag på Niels Skjöldbergs bok Rododendron som jag letat efter länge och som varit slut på förlagen!!! För er som gillar deckare såg jag att det fanns de flesta av Michael Connellys böcker, rekommenderas, särskilt de något tidigare exemplaren...samt flera böcker av den engelska författarinnan Minette Walthers...hon är suverän..vilket språk hon bemästrar!
skogstroll
26-02-2008, 18:36
hade stor glädje av min Chili-bok på bussen hem (och det spelade ingen roll att bussen läckte i taket och jag blev blöt på kroppen, och sen släckte busschauffören ljuset också men det var ändå inget hinder)  ja som ni förstår så var det en bra bok!
Aqvakul
26-02-2008, 18:38
CITAT (skogstroll @ 26-02-2008, 18:36)  hade stor glädje av min Chili-bok på bussen hem (och det spelade ingen roll att bussen läckte i taket och jag blev blöt på kroppen, och sen släckte busschauffören ljuset också men det var ändå inget hinder)  ja som ni förstår så var det en bra bok! Visst, en bra bok är en verklig vän och glädjespridare - och inte blev du ruinerad heller....
Aqvakul
28-02-2008, 18:05
Idag blev det en vända in på Gleerups i Lund. Rätt mkt folk, men jag var tydligen på rätt humör för det blev sex fackböcker, en del i ganska stort format. Tungviktaren heter Botanica - illustrerat botaniskt lexik med över 10 000 trädgårdsväxter inklusive odlingsråd - inget man sträckläser kanske......
Alphaville
28-02-2008, 19:21
Jag åker nog till Alingsås i morgon och eventuellt till Borås på lördag för att se vad som finns. Fortfarande inga reakataloger från bokhandlarna...
Lilla Birka
28-02-2008, 23:27
CITAT (aq42 @ 28-02-2008, 18:05)  Idag blev det en vända in på Gleerups i Lund. Rätt mkt folk, men jag var tydligen på rätt humör för det blev sex fackböcker, en del i ganska stort format. Tungviktaren heter Botanica - illustrerat botaniskt lexik med över 10 000 trädgårdsväxter inklusive odlingsråd - inget man sträckläser kanske......  Den fick jag av sambon för några år sedan, du har så rätt, den ÄR tung!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|