Full version: Perennsådd
mamamaggan
Har två sorters malva som har grott fast de står svalt , kan t o m vara minus vissa nätter. De står på inglasad veranda där det är ett par gader varmare än ute. Nu blir det förstås upp mot 15 plusgrader när solen ligger på .

Vad tror ni ? Ska jag låta dem stå kvar där eller ?
MariaS
Det är nog solvärmen som har fått de första fröna att börja gro. Hur länge har sådderna stått ute?
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 22-02-2008, 22:09) *
Det är nog solvärmen som har fått de första fröna att börja gro. Hur länge har sådderna stått ute?

C:a två - tre veckor har de stått där.
Lady Hamilton
Risken är att om det blir en köld knäpp så kan de frysa i hjäl Och blir det för varmt på dagen kan det bli för varmt och de torkar g.gif men om du "passar" dem så borde det gå bra. Har du möjlighet bör du ställa in sådderna under nätterna som det kan bli riktigt kallt
MariaS
CITAT (mamamaggan @ 22-02-2008, 22:10) *
C:a två - tre veckor har de stått där.

För att få bra groddning, bör du nog försöka skydda för den värsta värmen. Kan du t.ex. ställa sådderna på golvet i skuggan? De behöver ju vara ute ett par veckor till för att så mycke som möjligt ska komma upp sen.
Är det risk för frost, bör du även skydda för det nattetid. Bra skydd nu, kan faktiskt vara så enkelt som en vikt trasmatta över. Men om du har sådderna separerade, så du kan skilja ut just dina malvor, så kan du nog även ta in bara dem och låta resten stå kvar.
mamamaggan
Visst kan jag ställa ned dem på golvet men då finns fortfrande frostrisken . Vad tror ni om att ställa in dem i stugan ? Jag kan antingen ställa dem där det är drygt 10 grader eller där det är 5 - 10 grader.
MariaS
De sådder som ännu inte grott, behöver fortfarande mellan +4 och -4 ett par veckor till. De som har grott redan, kan du lika gärna ta in och sakta öka värmen till rumstemperatur och omskolning.
mamamaggan
Då ställer jag in dem i 5 - 10 grader och så flyttar jag dem vartefter till varmare plats. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon