|
25 kilo kokt pasta eller 311 vältuggade knäckemackor om dagen. Det krävs ofta enorma intag av butikernas omega-3-varor för att få en dos som kan motsvara det hälsosamma omega-3-fettet i en enda liten sillbit. Läs hela artikeln .. HÄR
Christoffer
22-02-2008, 23:09
Ja, det är mycket fuffens i matbranschen. Titta också på alla de bröd där mjölksyra är tillsatt istället för den mera tidskrävande surdegsprocessen. Fast ägg med omega-3 verkar jag nog tro på. De smakar faktiskt fisk, även om den inte är så gott.
Jag har alltid sagt och gör så fortfarande ... Ät så lite som möjligt av produkter som sägs vara berikade med diverse nyttigheter!
Naturlig råvara i alla former är att föredra.
Piccante
22-02-2008, 23:21
Vad jag förstod så är det skillnad på omega 3 från fisk (nyttigast) och från växtriket? Omega 3 från växtfett har inte samma egenskaper ändå maknadsförs det som lika bra. Jag har blivit lite lurad i så fall för jag har försökt att äta mycket avokado, linfrö och oliver då jag inte gillar sill. Dessutom tillsätts linfröolja och olivolja i mat med motiveringen att det tillför omega 3.
Gillar du inte lax el makrill? De har mycket av det goda omegafettet. Minns att någon i recepttråden frågade om Jobs tårar .. där handlade det om en produkt som eg försämrats men som sades var sååå bra och hälsosamt. Många luras av nutidens alla olika hälsogurun som kan jämföras med medium som ploppar ut som svampar ur jorden och lovar oss att vi får kontakt med våra nära som dött bara vi betalar x antal kronor.
Piccante
22-02-2008, 23:47
CITAT (Netha @ 22-02-2008, 23:43)  Gillar du inte lax el makrill? De har mycket av det goda omegafettet. Minns att någon i recepttråden frågade om Jobs tårar .. där handlade det om en produkt som eg försämrats men som sades var sååå bra och hälsosamt. Många luras av nutidens alla olika hälsogurun som kan jämföras med medium som ploppar ut som svampar ur jorden och lovar oss att vi får kontakt med våra nära som dött bara vi betalar x antal kronor.  Jag är inte så förtjust i fisk men äter gärna oilver o avokado oavsett hur nyttiga de är  Men jag trodde ju att de skulle vara extra nyttiga. Det är ju vilseledande om man marknadsför produkter med växtfett som lika nyttiga om bara fiskolja innehåller rätt omega 3 fett.
rahmat2
22-02-2008, 23:48
CITAT (Markus_H @ 22-02-2008, 23:21)  ... Jag har blivit lite lurad i så fall för jag har försökt att äta mycket avokado, linfrö och oliver då jag inte gillar sill.... Inte heller senabssill till några öl?
Piccante
23-02-2008, 00:46
CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:48)  Inte heller senabssill till några öl? näpp inte det heller, öl smakar urvriden skurtrasa
Men, skärgårdssill, vitlökssill och så lättöl till det, mmmm. Ägg som SMAKAR fisk (var är kräksmilysen) varför inte då äta FISK?????
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 01:35
usch öl är hemskt och sill nee inte ätbart ,, lax däremot är gudomligt .
AnnammA
23-02-2008, 01:59
CITAT (flaxss @ 23-02-2008, 01:35)  usch öl är hemskt och sill nee inte ätbart ,, lax däremot är gudomligt . Här är en till som inte gillar öl... Däremot gillar jag fisk av olika sorter, och äter fisk ofta.
Aqvakul
23-02-2008, 08:42
Aeta mkt fisk, trevligt men ganska dyrt om man vill aeta ngt annat aen sill och lax.....
Forsoeker aeta varierat och i maattliga maengder......
Gossen Ruda
23-02-2008, 08:54
Jag har alltid gillat fisk utom just sill pga den starka smaken men sånt går över bara man ger sig 17 på att äta det. Fast det skall helst vara olika kryddinläggningar. Har skippat torsken och sejen till förmån för makrillen för dom påstår att det skall vara nyttigt. Det kanske det är men gott är det iaf.
Aqvakul
23-02-2008, 09:03
CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2008, 09:54)  Jag har alltid gillat fisk utom just sill pga den starka smaken men sånt går över bara man ger sig 17 på att äta det. Fast det skall helst vara olika kryddinläggningar. Har skippat torsken och sejen till förmån för makrillen för dom påstår att det skall vara nyttigt. Det kanske det är men gott är det iaf. I laengden kan man ju faktiskt inte haalla paa och aeta saker som man inte tycker om bara foer att det anses nyttigt.......
Trädgårdsmästarn
23-02-2008, 10:07
Som Tjörnbo måste man äta sill, tyckte inte om det förr men nu älskar jag det. Färsk potatis med en sillebit = mums. För att vara lite äcklig så säger jag precis som Mannerström att burkarna ska helst gått ett år över tiden för att vara riktigt möra.
Såg reklam om naturlig sälolja, nedmalda sälar eller vad är det? Sen undrar jag var man kan köpa Stewiamjöl, har letat runt lite utan att hitta det, gärna i Göteborgsområdet.
/Mikael
JAg är fiskallergiker och passar mig därför VÄLDIGT noga för produkter med OMEGA-3 tillsatser. För det framgår inte alltid var deras omega3 kommer ifrån! Har också problem med att äta ägg från kommersiella hönserier, eftersom det ofta finns fiskmjöl som tillsats i hönsfoder (trots förbud) Nej här håller vi oss med rena råvaror, som vi själva förädlar i stekpannan.
Fy för den lede, jag minns förr när fiskmjöl var vanligt som hönsfoder, och de ännu inte hade lärt sig dosera eländet korrekt, äggen smakade fisk, huuuu. Likaså finns det bröd med Omega 3 från fiskolja som smakar fisk, heter det inte Leva tro? Jag fick iaf ersätning från dem eftersom brödet var oätbart. Likaså finns det ett smörgåsmargarin, namnet undanflyr mig, som också är besudlat med fisksmak, allt för att få i oss Omega 3. Syftet må vara gott, men med sådan smak står jag inte ut.
I vilket fall, det tycks ju som att man genom att äta ekologiskt kan få i sig lite mer Omega-3 från mjölk exempelvis, än om man dricker fulmjölk. Men frågan är hur mycket, lika mycket som i fet fisk blir det ju inte. Själv tycker jag inte om fet fisk, får nöja mig med plattfisk och vitling ibland.
CITAT När SvD lät Analycen testa fettet i två olika Omega-3-ägg innehöll båda precis tillräckligt av de viktiga fettsyrorna för att koppla äggen till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, vilket båda producenterna gör. De halter av fiskfettet som garanteras på kartongerna är dock väsentligt lägre.
Men allra mest förvånande var att det betydligt billigare, vanliga ägget från Coop också innehöll en ganska hög halt av DHA, nästan i nivå med de särskilda omega-3-äggen.
Halten – 380 mg DHA per 100 gram – är i nivå med två omega-3-kapslar, ungefär samma som i öring och klart högre än i kött och mjölk från naturbetande djur. ../.. Christer Larsson, forskare vid Uppsala universitet, tycker att ägget har blivit orättvist behandlat.
–Tyvärr blev man panikslagna av kolesterolet, inte minst i USA, och det gav ägget dåligt rykte. Men studier har visat att om du minskar konsumtionen med ett ägg om dagen så sänks kolesterolet med bara 1 procent. Det allra mesta kolesterolet kommer inte från maten utan bildas av kroppen själv.
Han understryker att vissa människor inte tål ägg.
–Det innebär helt klart ett problem för dessa människor. Men våra försök visar att för Svensson i medeltal förbättras snarare blodfetterna av att äta omega-3-ägg.
I Japan äter människor i snitt 340 ägg om året mot 240 i Sverige, ändå är japanerna mer förskonade från hjärtsjukdomar. Christer Larsson tycker därför att det bör vara fritt fram att äta så många ägg man känner för inom ramen för en varierad kost. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_904611.svdNu äter jag iofs inte omega-3 kapslar men om jga gjorde det skulle jag nog välja att kasta dem och köpa ägg istället.
Solstorm
23-02-2008, 21:53
CITAT För att vara lite äcklig så säger jag precis som Mannerström att burkarna ska helst gått ett år över tiden för att vara riktigt möra. Fast det gäller nog inte inlagd sill utan matjesill. Man köper ett en burk matjesill då och då och ställer längst in i kylskåpet. Och äter den som man har haft längst, ett år eller så. Inlagd sill är gudomligt gott, men inte vilken som helst. Den godaste lägger man insjälv, några mycket bra finns att köpa färdiga, men jag tycker att en del köpta smakar bedrövligt. Synd om dem som ska provsmaka och får en inläggning som smakar illa. Löksill och vitlöksill av ett märke med samma namn som en känd svensk popgrupp  är något bland det godaste man kan äta.
Dopp i kopp med färsk mandelpotatis och ABBa,s löksill och gravad lax... är en riktig festmåltid.
Myosotis
23-02-2008, 22:04
CITAT (Pirum @ 23-02-2008, 13:51)  Fy för den lede, jag minns förr när fiskmjöl var vanligt som hönsfoder, och de ännu inte hade lärt sig dosera eländet korrekt, äggen smakade fisk, huuuu... Ja fy, det har jag också råkat ut för. Det värsta var en spettekaka som vi fick en gång och som smakade fisk...
rahmat2
23-02-2008, 22:06
CITAT (Solstorm @ 23-02-2008, 21:53)  Fast det gäller nog inte inlagd sill utan matjesill. Man köper ett en burk matjesill då och då och ställer längst in i kylskåpet. Och äter den som man har haft längst, ett år eller så. Inlagd sill är gudomligt gott, men inte vilken som helst. Den godaste lägger man insjälv, några mycket bra finns att köpa färdiga, men jag tycker att en del köpta smakar bedrövligt. Synd om dem som ska provsmaka och får en inläggning som smakar illa. Löksill och vitlöksill av ett märke med samma namn som en känd svensk popgrupp  är något bland det godaste man kan äta. Vad då för svensk popgrupp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|