Netha
Såg för ett tag sedan Debatt på svt och undrar om man ändå inte skulle börja köpa torsk
åtminstone så länge som detta vansinne pågår.

Fiskare slänger i 60 ton/år (el om det var ännu mer) i havet att ruttna.
Detta bara för att vi har heltokiga regler ang fisk som får fångas och fiskeredskap som får användas.
De hade själva fixat bättre redskap som skulle minska spillet, men de fick inte användas.

Ett positivt tecken var, att jordbruksministern hade kallat till möte mellan fiskare och andra berörda i ämnet.

Dukan se programmet .. HÄR ...
gå fram till 28 min i progr så börjar det om torskfisket.

Stella-Polaris
60 ton?????? vilken lögn...... lägg till minst en nolla!!!! Kvotsystemet är sjukt!!!!
rahmat2
CITAT (Stella-Polaris @ 22-02-2008, 23:24) *
60 ton?????? vilken lögn...... lägg till minst en nolla!!!! Kvotsystemet är sjukt!!!!

Såg detta debattpregram, där var fiskare som var företagare mycket arga på forskarna som hade forskat i ämnet och resultatet var en aspekt av själva debatten.
När programmet sändes var jag på forskarnas sida och emot de företag som ville fortsätta fiska på. men jag antar att det behövs mera fakta för mig för att kunna ta en bättre ställning i frågan.
Rahmat
Netha
CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:38) *
Såg detta debattpregram, där var fiskare som var företagare mycket arga på forskarna som hade forskat i ämnet och resultatet var en aspekt av själva debatten.
När programmet sändes var jag på forskarnas sida och emot de företag som ville fortsätta fiska på. men jag antar att det behövs mera fakta för mig för att kunna ta en bättre ställning i frågan.
Rahmat

Men om du lyssnade på vad forskarna sa ... då måste du väl ändå ha reagerat.
Menar ... de sa ju t.ex ang att fiskare drog upp så mycket torsk ... mer än på många år
och de själva sa att torsken är på utdöende ... det berodde på att forskarna inte tog hänsyn till, hur mycket fisk man fick
på vissa ställen/hav ... deras beräkningar rörde sig i ett större perspektiv.

Hallå! Då börjar man undra om det ändå inte är så att de kommer med sina larmrapporter bara för att få fortsatt anslag
till sin sk forskning.

Stella-Polaris
CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:38) *
Rahmat

Ja när man inte får ta iland fångad och död fisk så är det sjukt!!!!!

det sjuka är en löjlig fokusering på kvoter. Viss storlek får fångas... om annan storlek får den ej tas iland även om den är ihjälklämd!!!! Fiskaren har inget alternativ än att slänga det i sjön!!!! Att detta enbart skulle röra sig om 60 ton torsk är löjligt.....

Kvot systemet är skapat av politiker inte av forskare......
Wilmer
Det här är väl tyvärr inte ens ett nytt fenomen? Har väl pågått länge om jag inte minns fel. Något är ju fel, systemet, kvoterna, garnen... Vad vet jag, ingen expert sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon