Full version: Nötskrika
Wilmer

I morse gick jag en runda i trädgården för att se om något blåst sönder. En stor fågel flög upp i ett träd när jag kom för nära. Aha, en nötskrika. Sedan hörde jag ett rovfågelskri. Kikade och kikade uppåt himlen, ingen fågel cirklade... Då började en skata skratt-kraxa alldeles nära. Jag kikade runt , såg ingen skata. Sedan la' nötskrikan upp SITT krax... När jag kom till jobbet googlade jag. Jomen visst, nötskrikan härmar andra fåglar! Ja, MIG lurade han lätt, ett gott skratt fick jag. Nötskrikorna där vi bode förut lät aldrig så, det här var en stadsfågel.

Berith
Jättefin bild!

Joodå här på landet blir man också lurad ibland, nötskrikan låter precis som ormvråken. yes.gif
skogstroll
Åh vad fin, önskar jag hade såna i mina träd, men idag fick jag nöja mig med en katt i eken, som åt på skotten.... confused.gif konstig katt eller?
Mollis
Min allra "duktigaste" katt kom hem med en nötskrika och la den precis utanför ytterdörren så att ingen skulle missa att se vilken fångst hon lyckats med...vi blev nog inte så glada som hon hade hoppats på. De är verkligen vackra...

//Mollis
Netha
Jag har aldrig hört den låta något alls. Vi har några på besök ibland.
Den här bilden är tagen hos brorsan.
Myosotis
CITAT (Netha @ 23-02-2008, 20:07) *
Jag har aldrig hört den låta något alls.

HUR har du lyckats med det? Har du hörselskydd när du går i skogen?
Netha
Kan inte gå i skogen ... men då de är här vid huset har de aldrig låtit något alls.
Myosotis
Kan du inte gå i skogen. trostar.gif Det är väldigt försiktiga fåglar, så nog kan de smyga när det behövs. Men skrämmer man dem blir det ett väldigt skränande! Många djur har lärt sig att det betyder fara, så nötskrikor kan förstöra för en när man själv försöker smyga...
Wilmer
Ojdå, duktig katt g.gif

Jag måste bara påpeka att jag snodde bilden från Svenska ornitologiska sällskapet. Trode jag länkade till dem under bilden, men det måste ha blivit knas. Men visst är bilden vacker!

Netha, skrämmer du de du har i trädgården får du höra hur de låter.. Eller så är de för tama för att bry sig?

En vinter när jag stog och spanade på en hackspett som käkade på talgen utanför köksfönstret kom en nötskrika från ingenstans och gjorde ett kraxande. Hackspetten blev så chockad att han tvär-flögiväg rätt in i köksfönstret, BLAM! Jag höll på att få ingarkt *2.. Som tur var hade hacke inte fått upp farten, så han flög vidare (med lätt bultande hjärta han med?).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon