Full version: ISIGA GRÄSMATTOR
anima
I södra norrlands kustland, ligger isbark, dvs ett tjockt täcke is över gräsmattor och rabatter. Likadant var det uppe i Umeå.
Vilken erfarenhet har ni av detta?
Kvävs växter som står nergrävda i krukor tex? Kan sand och aska vara ett medel för att smälta isen lite snabbare?
Anki V
Tack för den frågan...det där har jag gått och funderat på länge nu.

I mina rabatter (upphöjda) så ligger det is ända upp till "kantstödet" det kan vara ett islager på 1,5 dm. Rosorna har ett istäcke som går jäms med kupningen.

Min tanke är att det måste bli syrebrist där under isen och att vi går en sorgesam vår till mötes....Jag hoppas att jag har fel.

/Anki
anima
[quote name='Anki V' date='23-02-2008, 10:03' post='773162']
Tack för den frågan...det där har jag gått och funderat på länge nu.

I mina rabatter (upphöjda) så ligger det is ända upp till "kantstödet" det kan vara ett islager på 1,5 dm. Rosorna har ett istäcke som går jäms med kupningen.

Min tanke är att det måste bli syrebrist där under isen och att vi går en sorgesam vår till mötes....Jag hoppas att jag har fel.

/Anki
Predis vad jag anar, kommer växterna att dö??????????????
Anki V
Jag har fått lugnande signaler från Lady Hamliton....Vi talades vid i ett annat ärende och då kom vi in på det här. Hon har "ofta" haft is i sina rabatter och det brukar gå bra. Nu kunde hon ju inte lämna några garantier laugh.gif men jag tycker det lät hoppfullt i alla fall.

/Anki
MariaS
Är bara växterna i vila, så borde det gå bra. Isen försvinner ganska fort, bara solen börjar värma lite mer.
Myosotis
Jag vet inte, men jag vet i alla fall att isen smälter snabbare när man strör aska på, för det har jag testat. Krävs kanske att solen ska skina på askan?
Alexander-VG-zon3
växterna tål det utan större skador ,, i usa har dom ju ofta detta fenomen ( isstormar ) och att det regnar och sedan fryser på .

förra vintern hade det regnat hos mig och sedan frös det på och allt va täckt av is hela natten och morgonen ,, och det är inte första gången jag haft det så . och ingen av växterna har tat skada.
Anki V
CITAT (flaxss @ 23-02-2008, 22:24) *
växterna tål det utan större skador ,, i usa har dom ju ofta detta fenomen ( isstormar ) och att det regnar och sedan fryser på .

förra vintern hade det regnat hos mig och sedan frös det på och allt va täckt av is hela natten och morgonen ,, och det är inte första gången jag haft det så . och ingen av växterna har tat skada.

Ja, nu har du nog missförstått lite…….

Här pratar vi inte om något litet regn som är underkylt och om is som försvinner inom några dygn. Här pratar i om ett tjockt täcke av is som legat över nejden i åtminstone 5-6 veckor. Våra gräsmatta ser ut och har länge sett ut som skridskobanor. Gångbanor försöker man från kommunens håll förgäves hålla i bra skick men sandar man ena dagen så dagen efter är sanden infrusen i isen.
Glashalt i Sundsvall

På golfbanorna här i närheten så är man väldigt orolig för isbränna, att gräset dör pga. kvävning. Jag vet inte om perenner har mindre krav på syre och ventilation än gräs men jag tror att vår oro är befogad.
Isbränna

Länken här ovan publicerades för precis en månad sedan och det ser inte ett dugg bättre ut nu. Bilderna här säger ju egentligen allt.....

/Anki
MariaS
Perennerna klarar sig betydligt bättre än gräset. Perennernas livskraft ligger ju i rötterna som är i vila just nu, medans det är nästan tvärtom med gräset.
Jag upplevde detta fenomen som barn i Danderyd. När våren komm och isen smält, var det ingen vacker syn, men hur det nu var, så blev ändå gräsmattorna OK. Fast jag vet att vi ungar fick inte vara på gräsmattorna på ALDELES FÖR LÅNG TID!
anima
Kanhända isbrännan försvinner med den nyfallna snön. I södra norrlands kustband har vi idag två cm nysnö, Hoppas!
AndreasBlomquist
Vi hade detta fenomenet här hos oss förra våren och jag tog helt sonika isyxan och hackade "lite" hål i isen för att påskynda smältningen lite. Den delen som jag inte hackade upp, ja där kom det bara sporadiska tunna gräsfläckar och det fick sås nytt. Inte så jättekul för året innan var gräsmattan jättefin.

Noak

Jag bor också i södra Norrland och här ligger isen fortfarande tjock överallt .
Vi har upplevt detta med isbränna för ett antal år sedan, måste nog vara minst 15, ungarna åkte skridskor på täkterna.
Tyvärr var två tredjedelar av alla perenner förstörda när våren kom. De hade ruttnat eller bara dött...
Jättetråkigt och det tog lång tid att reparera.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 24-02-2008, 09:09) *
Ja, nu har du nog missförstått lite…….

Här pratar vi inte om något litet regn som är underkylt och om is som försvinner inom några dygn. Här pratar i om ett tjockt täcke av is som legat över nejden i åtminstone 5-6 veckor. Våra gräsmatta ser ut och har länge sett ut som skridskobanor. Gångbanor försöker man från kommunens håll förgäves hålla i bra skick men sandar man ena dagen så dagen efter är sanden infrusen i isen.
Glashalt i Sundsvall

På golfbanorna här i närheten så är man väldigt orolig för isbränna, att gräset dör pga. kvävning. Jag vet inte om perenner har mindre krav på syre och ventilation än gräs men jag tror att vår oro är befogad.
Isbränna

Länken här ovan publicerades för precis en månad sedan och det ser inte ett dugg bättre ut nu. Bilderna här säger ju egentligen allt.....

/Anki

nej jag förstod vad du menade ,, som jag skrev jag har haft detta innan . om inte värre (då en hel vinter). det har varit så illa att det inte har gått att cykla då isen var 5cm tjock sedan hade man gått och bilar kört så det hade format sig efter mönstret då det snöade på nytt eller smälte lite . så ja JAG VET vad du menar . det som hände förra vintern va milt av vad som brukar hända och jag lovar dig allt var täckt av is ,, efter ihärdigt regnade en vecka innan sedan fryser det ( vi pratar inte om underkylt regn då det va uppehåll och klart då det frös )

som jag skrev buskar,perenner,träd klara detta utan problem .
Alexander-VG-zon3
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action...l&id=709118

denna bilden är en mild variant av vad jag haft innan vintern 06-07.

http://www.st.nu/sport/index.php?action=vi...l&id=701958

på denna bild har jag också haft flertal gånger om inte mer is ,, vi får så pass mycket is att dom gör isbanor av våra allmänna gräsmattor ( sätter upp koner och stängsel runt om ) sen är det frittfram för dagisbarn att åka .

men detta år har det ju inte varit nån vinter så jag har inga bilder att visa , kanske har någon gammal .
Villa Blåkula zon 7
För två år sedan hade vi ca 10-15 cm is över hela trädgåredn och vi fick helt bruna gräsmattor ,så det blev att lägga om alla mattor (trädgård 5000m2)
I fjol kom det också fram ettt istäcke när snön smälte bort och då strödde vi på björk aka och kalk och klarade våra gräsmattor. Jag tror att kalkkornen skapar små hål som gör att syret kan komma ner till gräsmattan och att isen dessutom smälter mycket fortare.
I dag har vi ca 60 cm snö över hela trädgården men jag har grävt och sett att vi har is även i år.
Rabatterna som vi har är upphöjda och i dessa har vi aldrig haft några problem /Irene
Anki V
Ovanligt mycket av mina växter gick åt den här våren/vintern…

5 av dryga 40-talet bergvallmo har klarat sig . En hel del andra perenner har försvunnit ex. har flera plantor med alnurot har ”gått ut” och i den isigaste har till och med lammöronen givit upp. Lindelofia har klarat några få plantor i de lindrigt drabbade rabatterna så det finns chans till frön.

En trogen återkommare, Calamintha nepeta, Stenkyndelflera plantor är spårlöst borta.
Så nog har isen lämnat synliga spår efter sig!

Tur att det finns nya frösådder att ta av som komplement annars skulle det bli en kostsam vår/försommar.

/Anki
Ezereht
CITAT (AndreasBlomquist @ 28-02-2008, 09:33) *
Vi hade detta fenomenet här hos oss förra våren och jag tog helt sonika isyxan och hackade "lite" hål i isen för att påskynda smältningen lite. Den delen som jag inte hackade upp, ja där kom det bara sporadiska tunna gräsfläckar och det fick sås nytt. Inte så jättekul för året innan var gräsmattan jättefin.

Jag har också hackat lite för att det skulle smälta fortare. Men svårt ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon