rotabota
23-02-2008, 08:55
Hej
Nu har jag sått i mina små krukor, och upptäcker att lysrörsarmaturerna är trasiga. Vad ska jag då köpa? Vill egentligen ha en sån där proffslampa, men hur stark ska den vara. Som mest är det kanske 6 kvadratmeter odling, men nu är det ju bara lite grann. I pannrummet utan fönster. Hjälphjälp?!
/Anna
ewa zon 3
23-02-2008, 10:46
Tråkigt att dina lysrörsarmaturer gått sönder men går de inte att laga?
Antar att du kollat glimtändarna och att elsladden inte har åkt ut ur sina fästen inne i armaturen?
Med proffslampa, menar du en högnatriumlampa då? För 6 kvm tycker jag att det verkar lite väl häftigt.
Om nu lysrörsarmaturen är bortom all räddning varför inte satsa på nya el begagnade fungerade lysrörsarmaturer med fräscha rör?
Här kan du läsa lite gamla inlägg om just högnatriumlampa mm
/Ewa
jag har en högnatrium lampa fast jag gillar inte den så mycket eftersom den alstrar värme, ch ljuset blir gulaktigt och fult. Jag tycker att lysrör är bättre. Jag har inget växthus och har mina lampor i min lägenhet.
Så här har jag fått lära mig. I ett odlingsrum utan dagsljus är det bäst med metallhalogenlampa i annat fall är det bra med högtrycksnatrium. För att täcka 6 m2 räcker det gott med 400 w. Tidigare hade jag en massa lysrör men har gått helt över till metallhalogen 1 st. 400 w samt 2 st 70w. När jag till hösten flyttar den stora armaturen till växthuset byter jag till en 400w högtrycksnatrium. För mig passar det att det alstrar värme då uppdragningen sker i ett källarrum utan element.
KoloniLottie
23-02-2008, 23:36
lågenergi-lampor går alldeles utmärkt, sprya lite med vatten emellanåt så att det inte blir för varmt:)
verkar VÄLDIGT avancerat!!
sqrulan
24-02-2008, 02:07
En av mina armaturer/lysrör har jag köpt på willabgarden för ca:7-800:-en annan som jag har köpte jag på återvinningen för 50:-och den fungerar lika bra.Mitt råd är att du kontaktar komunens återvinning eller nån loppis,då blir det billigt och precis lika bra.
CITAT (KoloniLottie @ 23-02-2008, 23:36)

lågenergi-lampor går alldeles utmärkt, sprya lite med vatten emellanåt så att det inte blir för varmt:)
verkar VÄLDIGT avancerat!!
På lampan? :-)
Jag skulle satsa på Philips lysrör TDL 840.
Var man hittar armaturer billigt vet jag inte. Köpte mina från Willab Garden och dom var ju inte så billiga.
Lycka till.
/Eva
Lady Hamilton
24-02-2008, 09:34
CITAT (evni @ 24-02-2008, 06:48)

Jag skulle satsa på Philips lysrör TDL 840.
Var man hittar armaturer billigt vet jag inte. Köpte mina från Willab Garden och dom var ju inte så billiga.
Lycka till.
/Eva
Jag är inne på samma linje som du

Visst är Willabs dyrare men samtidigt är de ju bara att "plugga in" kontakten och hänga upp dessa dubbel rörs armaturer i kedjan (vill man ha 2 kedjor måste man köpa en till o skruven är numera av 'torks modell') Sedan är ju dessa armaturer även godkända för att användas i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.