Newbee
Hej alla kunniga trädgårdsvänner.
Jag ska precis till att flytta till en ny lägenhet i markplan som har en uteplats som just nu bara består av lite blandade småbuskar och täckbark. Så till våren så har jag tänkt gräva och plantera i oändlighet så det gäller väl att planera i tid.

Problemet, eller möjligheten kanske, är att jag är uppväxt i zon 7-8 och kan inte ens namet på hälften av de vanliga växterna här i zon 2 som jag flyttar till. Jag har inte något grepp om vad jag ska göra eller ens vad jag har att röra mig med. Jag är van med att det finns ett tiotal olika blommor och inget annat i princip.

Det är ingen stor trädgård det är tal om men ungefär 15-20 kvm som bara ska användas till att vara vackert och trevligt för familjen (med små barn).

Vad ska jag tänka på? Har ni några boktips kanske.

Jag vill gärna lägga en hel del tid på uteplatsen, jag gillar att påta även om jag inte kan så mycket (än).

Kan ni tipsa lite om vilken ände jag ska börja i. Just nu så känns det så spännande men livsfarligt.

wacko.gif
Helen i Skåne
Vad spännande! laugh.gif
Jag bodde i flera år med en liknande uteplats. Jag stenlade i stort sett hela ytan, sparade en rabatt på tre sidor som jag planterade i. Lavendel och violer närmast stenen och sedan skiftande höjder och växter bakom. Häck och plank dolde oss för omvärlden och det blev ett bra klimat för växterna. I ena hörnet hade jag ett mindre träd en Häggmispel som syntes från köksfönstret. Det är trevligt eftersom det händer saker med det året runt, blommor på bar kvist, bladverk och på hösten vackra färger. Något som jag har nu i min något större trädgård är ett insynsskydd av armeringsnät och med snabbväxande bokharabinda och kaprifol, himla fiffigt eftersom det inte tar någon "plats"...
En bra bok är Ulla Molins "Leva med trädgård", hon hade fantastiska idéer både för stort och smått.
Lycka till med ditt nya "liv"! smile.gif

Helen i Skåne
Karin i Peking
Gillar du matlagning? I så fall ska du försöka ha en liten del med kryddväxter. Välj de vanligaste såsom oregano, timjan, de är ju perenna.
Kanske en libbsticka och en salvia och en citronmeliss. Det finns hur många som helst och man behöver i regel bara en planta av varje sort.

Och så får man ju inte glömma persiljan och dillen eller gräslöken till sillen.
ohmy.gif

Till barnen kan man ju plantera lite smultronplantor, de revar sig inte som jorgubbar. Kanske en björnbärsbuske på spaljé.

En eller ett par rosor lite lavendel.

Kan visst bli hur mycket som helst detta ohmy.gif

Lycka till!
Cilla
Jag har vänner som flyttat till zon 2 från zon 7 och de talar fortfarande om egna äpplen som en exotisk frukt. Mycket roligt att följa deras njutning!

Frukt kan du ha på spaljé mot vägg eller binda mot påle, det tar lite plats. Går bra med både äpple, päron, plommon, persika, vindruva. Ska du ha en häck eller avgränsning kan du göra en lepagehäck i päron eller äpple. Vill du ha en högre grindstolpe kan du ha ett pelarträd av äpple - ca 70 cm brett och 4 meter högt.

Här ser du hur spaljéer och häckar kan göras: http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm
Louise i Göteborg
En bra bok är början på allt.
Du har hela vintern på dig att läsa och biblioteket har mycket även om det nyaste ofta är utlånat.
Man kan "smygläsa" en hel del i bokhandeln - inte så man lär sig så mycket kanske men nog för att inse vilka böcker man inte behöver köpa. tongue.gif
Den bästa nybörjarboken jag kan tänka mig är 'Din trädgård' Karin Berglund står som huvudförfattare men bokens styrka är just att varje kapitel är skriven av nån som kan jättemycket om just det ämnet. Här finns allt - största risken är väl att du önskar dig en större trädgårt med en gång huh.gif

Mitt bästa råd är att inte välja för expansiva växter. Vill du få plats med mycket olika saker är det ju viktigt att var och en inte blir för stor. Självklart kanske men inte så aldeles enkelt att veta i förväg huh.gif . Inom varje växtgrupp finns både expansiva och stillsammare sorter, Odla på höjden!!
Ett träd ger mycket "trädgård" men måste väljas med omsorg. En uppstammad buske som tex häggmispeln Helen föreslog är ett mer skalenligt allternativ smile.gif

Lycka-jätte-till wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon