|
Tänk så olika varann de kan vara, änglarna alltså! Jag hade nästan gett upp hoppet om en blommning när min monsterängel passerade 1,85 m... Då äntligen delade den sig. Det dröjde inte länge innan den visade upp fyra små gurkliknande knoppar. Jag tror den kommer att blomma i gult. Jag mätte den idag, 2,30 m. Häromdan fick jag ett par krukor med änglasticklingar. De blommar för fullt vid endast 30 centimeters höjd!
Eva i Skåne
06-08-2003, 22:39
Kunde nästan inte hålla inne skrattet när jag kom till nedre delen av din bild  . Det ser för roligt ut med den lilla sticklingen med sin blommor sidan om den jättestora krukan.
Ja, visst är det komiskt hur olika de kan vara! Jag får nog lov att skära ner jättemonstret en hel del sen när den ska in för vinterförvaring...
Hans i Mälardalen
06-08-2003, 23:41
Jag instämmer, jag fick mig ett gott skratt jag med.  MvH
Åååh, jag blir grön av avund Har själv en änglatrumpet som jag frösått i januari. Den är nu ca 2 m hög men inte en blomknopp!! Visst är den ju dekorativ även som grön växt men det är ju blommorna som är grädden på moset så att säga. Har med stort intresse följt inläggen på forumet och sett att jag inte varit ensam om en änglatrumpet som inte vill blomma men får nu lite hopp... Håller med om att det ser festligt ut med den lilla trumpeten intill som också har knoppar. Har en granne på bostadsområdet som har en änglatrumpet som är mycket mindre än min men är full med knoppar. Det kan ju få en att fundera vad man gör för fel Hälsn Sussi i Luleå
Adri-Anne
07-08-2003, 07:34
Vilken underbar bild!! Vem kan låta bli att skratta åt den? Störst är som sagt inte alltid bäst. Fick besök i tisdags, innan denna person skulle komma hade jag skroderat vitt och brett om hur fantastisk fin min änglatrumpet var. Lördagen ,söndagen, måndagen,stekande sol och värme, på en dag föll 8-9 trumpeter. När besökaren kom hängde tre ledsna trumpeter och såg övergivna ut. Inte en tillstymmelse till nya knoppar är det heller. Det enda maffiga med den nu är att den är hög, 2,43. Lärdom "Man skall inte skryta med harsteken innan haren är skjuten."
CITAT (Sussi @ 07-08-2003, 07:21) Har med stort intresse följt inläggen på forumet och sett att jag inte varit ensam om en änglatrumpet som inte vill blomma men får nu lite hopp... :) Jag lyckades inte få denna jätteängel att blomma förra sommaren. Den fick alldeles för lite gödning har jag förstått, de ska tydligen ha massor... så i år är den planterad i 50% kogödsel och 50% blomjord. Krukan är nog i minsta laget så nästa år blir det en större.
Almdalen
07-08-2003, 17:51
CITAT (Betty @ 07-08-2003, 15:53) Jag lyckades inte få denna jätteängel att blomma förra sommaren. Den fick alldeles för lite gödning har jag förstått, de ska tydligen ha massor... så i år är den planterad i 50% kogödsel och 50% blomjord. Krukan är nog i minsta laget så nästa år blir det en större. Det är gödning ovh vatten som skall till, de behöver inte jättekrukor. Tyvärr blir de lite ostadiga när de blir så höga men man kan försöka binda fast dem i något.
Hej igen!! I morse slog mitt hjärta nästan en frivolt av lycka när jag såg några små "krokar" som hängde ner från bladvecken på min änglatrumpet!! Det måste väl vara början till blomknoppar, i alla fall så inbillar jag mig det... Tänk att jag nästan hade gett upp hoppet! Nu är jag förstås nervös att det ska hända något, storm eller något odjur som äter upp knopparna. Om det nu verkligen är knoppar, har ju aldrig sett några "live" tidigare. Lita på att jag ska låna en digitalkamera när/om undret sker Hur gör ni med era änglatrumpeter till vintern? Måste kapa ner min för att överhuvudtaget få in den någonstans, kan man ta reda på topparna då? Har lite osäkert med var jag kan förvara min änglatrumpet, bor nämligen i lägenhet. Vet att den klarar mörker bara det inte blir för varmt. Grannen gav tips om ett rum i tvättstugan som hon tror är lite svalare under vintern. Måste ju prova i alla fall, jag har inte något annat val. Har en änglatrumpet till ska kanske försöka övervintra den i mina föräldrars sommarstuga, de har den uppvärmd under vintern ca +10 grader. Kruxet i stugan är att när de är i stugan under vintern så lägger de i en brasa och då stiger förstås temperaturen till ca 20 grader. Hur klarar änglatrumpeten det? Är nog ingen bra idé med sommarstugan när jag tänker efter Hälsningar Sussi i Luleå
Adri-Anne
08-08-2003, 07:57
Du kan inte ha en änglatrumpet i tjugo grader, om den är nedklippt, då sätter den skott som blir ljusa, långa och rangliga. Bäst är det att förvara den i plusgrader mellan 4-5 till 7-8 grader, då spelar det ingen roll om den är nedklippt eller inte. Men om du väljer klippa ned den , tar den mindre plats. Och att svänga i temperaturen från omkring tio till tjugo och kanske en bit över,tål den inte. Är det ingen släkt ,granne, eller arbetskompis som kan ha ett litet källarutrymme för den? Topparna som du klipper av går bra att sätta i vatten, dom rotar sig mycket lätt, sedan är det bara att plantera dom i god jord och förvara dom ljust och vänta på våren.
Inskaffade två trumpeter i våras, den ena började blomma i juni och har som mest haft upp till 30 blommor på en gång och den är fortfarande full med knopp. Den andra som blivit skött på precis samma sätt har nu sin första och ända knopp på väg att slå ut. Hmmm. Detta säger mig att dessa "änglar" är individer med mycket egen vilja. Skillnaden i övrigt mellan dem är att den som trilskas inte grenat sig lika mycket. Så att försöka påverka dem att grena sig tidigt kan kanske fungera. De är onekligen värda allt vattnande, gödslande och flyttandes fram och tillbaka för att slippa blåst, regn eller ut i solen ....... Så efter första året som ängelägare så är jag nog fast trots allt. Hälsningar Emeli
Blomstertanten
08-08-2003, 20:43
Blir fruktansvärt avundsjuk på alla som lyckas så bra med sina änglatrumpeter!Mina två är jättestora, men ännu inte tillstymelse till minsta lilla knopp. Trots ihärdigt vattnande och gödande! Blir lite fundersam över olika goda råd: några säger mycket vatten o gödning och andra säger inte för mycket gödning. Vem i hela friden ska man lita på?  Min räddning är mina spikklubbor som blommat oavbrutet hela sommaren! De verkar inte behövas skämmas bort, blommar glatt vidare trots att de ibland blir bortglömda! Hälsninga Blomstertanten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|