Är det någon som vet var man kan köpa riktiga trädplantor av Ginko? Jag vill alltså inte ha småplantor i kruka utan ett eller flera träd. Kan de klara sig i min trädgård på Småländska Höglandet om de står i skyddat läge? Var i Sydkorea okt/nov och blev helt betagen av de mängder av ginkoträd som kantar Seouls gator. Eftersom klimatet i den delen av Korea väl inte skiljer sig särskilt mycket från vårt, borde det väl gå? Finns det olika - mer eller mindre härdiga - arter?
Viburnum
23-02-2008, 11:25
Det är ju bara att gå till en handelsträdgård o beställa ett.
Ginko säljs på de flesta plantskolor och handelsträdgårdar upp till zon 2. I högre zoner är det gränsfall om de klarar sig.
Det kan gå i Zon3 om man kan låta den stå skyddat.
Lena i Torslanda
23-02-2008, 11:35
Det finns bara en sort och det är Ginkgo biloba. Det är mkt tveksamt om den är härdig hos dig. Småländska höglandet är väl zon 4 eller nåt. Den klarar utan problem zon 1-2 men i högre zoner så fryser den ner och kommer inte att växa någon alls i princip.
Den växer mkt långsamt hos mig i zon 1, kanske några få centimeter/år. Ett träd i större format kostar åtskilliga tusenlappar men kan som sagt beställas från plantskolor.
Anders zon 1
23-02-2008, 11:41
Ginkgo brukar finnas på välsorterade plantskolor i södra Sverige (i alla fall i zon 1 och 2). Ginkgo är egentligen rätt härdigt men problemet är att trädet inte riktigt hinner avmogna inför vintern i kallare zoner än 1 och 2 i Sverige. Kan kanske funka i sommarvarma områden med zon 3. Problemet är att somrarna är för kalla och korta. Jag har ett ginkgoträd sedan ett antal år i zon 4 och det överlever men har inte växt många cm under de åren eftersom det nästan alltid fryser ner lika mycket under vintern som det tillväxer under sommaren. Till och med under årets extremt milda vintern så har förra årets tillväxt fryst. Förra årets sommar tog ju slut abrupt i slutet av augusti och sedan var hösten rätt kylig så avmognaden blev dålig i höstas. Efter den rejält varma sommaren och hösten 2006 frös ginkgon däremot inte tillbaka under vintern trots att den var kallare än i år.
Klimatet i Korea är inte jämförbart med det hos oss i Sverige. Visserligen är vintrarna rätt kalla där men somrarna och höstarna är väldigt mycket varmare och längre än i Sverige, vilket gör att det inte är några problem med avmognaden inför vintern hos ginkgo.
Tack för hjälpen - då vet jag att det får bli en liten planta i kruka på terrassen istället. Det är ju ändå i första hand de vackra bladen jag vill åt!
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 14:42
ha den i kruka , bara du övervintrar den kallt runt 0c +5c och mörkt . plus ska du inte ta in den om det blir frost den behöver ett par nätter med frost . och sedan ut så fort det är över 0c under hela vintern och våren .
min egen ca 10cm hög planta hade jag i en liten liten plastkruka stående på en gräsmatta och där stod den hela vintern(lägst -15c) ,, till våren levde den ända ut till toppen . så va inte rädd bara för det blir frost . sedan under sommaren vill den stå soligt och torka ut lätt bara .
Blomstersmurfen
23-02-2008, 15:32
Min ginko växer i så fall så det knakar, minst 25 cm per år, och har inte frusit tillbaka något. Står mycket väldränerat. Jag var lite orolig i höstas, eftersom jag tyckte den var sen med att avmogna, men den hann i allafall.
Det jobbiga är bara att passa den med vattningen på somrarna, eftersom den står så väldränerat.
Bor i zon 2 och den står inte så värst skyddat, men i mycket soligt läge. Där har den stått sedan den var liten (var kanske 20-30 cm första vintern den var ute).
Var nyss ute och tittade till den. Ser ut att må mycket bra.
Alexander-VG-zon3
23-02-2008, 15:35
min står blåsigt och soligt i zon 1-2 . i sandjord
Notera en riktigt viktig sak med Ginko i Sverige. Den är dåligt härdig till och med i zon 1 när den är ung. Den blir härdig först som 3-4 m hög..
Ciczi
Big Gardener
25-02-2008, 19:43
CITAT (Ciczi @ 23-02-2008, 16:22)

Notera en riktigt viktig sak med Ginko i Sverige. Den är dåligt härdig till och med i zon 1 när den är ung. Den blir härdig först som 3-4 m hög..
Ciczi
Jag håller helt med. Samtidigt är mikroklimatet enormt viktigt. En hög värmesumma är avgörande för tillväxten och utvecklingen i längden och därför är stenlagda ytor, mycket väldränerad markbädd, vindskydd och sol ett gott recept för att lyckas med gingkon.
Alexander-VG-zon3
25-02-2008, 19:46
jag lyckas med min utan någon speciell åtgärd(fast å andra sidan står den i sandjord) . tror att våren är en känslig tid för den , då den lätt spricker som ung .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.