CVic
Hej!
Ny här på odla.nu och dess forum yaay.gif

Det är så att vi har en hel del krukväxter hemma, men vi har problem med att veta hur vi ska sköta dem.
På sistone har flera börjat tappa bladen.
Den här sidan, med listan över krukväxter är nog en hjälp på vägen, men vi vet inte riktigt vad alla växter heter smile.gif
Kanske kan vi få hjälp med att få dem identifierade om vi laddar upp bilder på dem?

Nyligen köpte vi en stor växt vi inte vet namnet på, eller ett litet träd är det väl snarare, se bild 1 nedan. Vi ställde den först ganska långt ifrån fönster, men efter ca en vecka började bladen se slappa ut. Trots att vi flyttade den till fönstret repade den sig inte utan nu har istället bladen börjat torka ut. Den har sett sämre ut för varje dag i princip, och vi får skylla oss själva att vi inte "sökte hjälp" tidigare helt enkelt. Tycker att vi har vattnat den tillräckligt, för om bladen torkar ut så beror det väl på för lite vatten...?

Den andra växten som vi undrar över ses på bild 2. Den har mått bra hela hösten men på sistone har den börjat tappa bladen och fått såna konstiga prickar/fläckar. Några förslag där, och vad heter den?

Undrar till sist hur en s.k. snake ska skötas. Hittar den förresten inte i listan över krukväxter här på odla.nu...

Tacksam för all hjälp vi kan få smile.gif

Peter & Stina
MariaS
Den första ser ut att vara en Kroton. Skulle tro att den har frusit. Kan det ha varit kallt ute när du bar hem den? Den tål inte temperaturer under +5!
Den andra växten, en paraplyaralia, kan ha drabbats av flera saker: svamp,insekter eller ljus och näringsbrist.
Försök att isolera plantan från de andra växterna, byt jord (Spola rötterna noga) och börja tillföra näring om några veckor. När du byter jorden, passar du också på att ducha hela plantan i varmt vatten (mellan 40 och 50 grader).
Har du en bild på din "snake"? Den har säkert ett annat namn också.
CVic
Hej och tack för svar,

Mjo, det är möjligt att den har frusit. Det var väl inte många plusgrader när vi köpte den, plus att den stod i bilen ett tag. Vi bakade in den i tidningspapper men det verkar isåfall alltså inte ha hjälpt så mycket...
Finns det något att göra, eller är det bara att låta alla blad dö och hoppas att det kommer nya? -cry-.gif Hade det funnit något att göra från början om man visste att den hade frusit?

Paraplyaralian har stått i köksfönstret och har säkert emellanåt fått lite sol på sig på morgonen, och det ville den visst inte ha om jag läste rätt. Näring var det iofs länge sen jag gav någon växt, men på vintern så ska det ju vara sparsamt ändå...

Återkommer med bild på snake-växten, som dock tydligen inte är en snake-växt eller snake plant på engelska. För googlar jag på det så får jag endast upp svärmorstungor... :| Men det var så den hette på Plantagen så de måste ha märkt den fel eller nåt...
MariaS
Tyvärr är det nog inte mycke att göra åt Krotonen.

Däremot bör man ge gröna krukväxter näring även vintertid. I alla fall 2 ggr/månad.
tepa
Hej !

Vill inte Paraplyaralian ha ljus !? Min står i ett fönster och trivs bra.

Hjälp MariaS, i min trädgårdsbutik sa dom att man inte ska ge gröna krukväxter näring alls vintertid, man kan bränna rötterna !!??Men på substralflaskan står det att man ska ge en gång i mån. Vad månde vara rätt.

Hälsn Tepa
CVic
CITAT (MariaS @ 23-02-2008, 16:52) *
Tyvärr är det nog inte mycke att göra åt Krotonen.

Däremot bör man ge gröna krukväxter näring även vintertid. I alla fall 2 ggr/månad.

Aha. Men...? Vadå inte mycket att göra åt? Bara o slänga? Så illa kan det väl ändå inte vara... Den kostade 698 kr :S

MariaS
Gröna växter med bra belysning, behöver näring på vintern, åtminstone en gång/månad när det är som mörkast. Nu när ljuset börjat återvända behöver de 2ggr/månad. Eftersom det är gröna växter, så går ju fotosyntesen på heltid och saknas det då näring i förhållande med ljus, ja då vissnar de ju helt självklart.
MariaS
CITAT (CVic @ 23-02-2008, 21:58) *
Aha. Men...? Vadå inte mycket att göra åt? Bara o slänga? Så illa kan det väl ändå inte vara... Den kostade 698 kr :S

Du kan ju göra ett försök, men det är svårt! Börja med att se till så inte plantan är blöt! Endast lätt fuktig jord, nu är det ju BARA rötterna som ska arbeta och då kräver det mycke syre! Eventuellt kan du behöva plantera om den för att få torrare jord, men gör det då i två steg. 1: plantera i kaktusjord. Kaktusjorden är luftigare och inte fullt så mycke med näring i början. 2: När och om den verkar ta sig, kan du plantera den i vanlig krukväxtjord eller plantjord igen. Men fortsätt vara försiktig med vattningen. Den får inte bli torr och inte bli blöt. Ett tips är att du helt enkelt vattnar med en vanlig blomspruta på jorden till ytan blir ordentligt fuktig. Känn med ett finger i botten på krukan att jorden är fuktig innan du vattnar igen.
theseraphim
ger inte överdivit mycke hopp på krotonen om den frusit, kanske 10-15% chans men läste att ni försökt vattna upp den igen....hmmm tänker....kan vara så att när ni köpte den så reagerade den på miljöbytet, blev lite almänt hängig, ni vattnat, den blir inte bättre, ni vattnar lite till och Croton vill inte ha mycket vatten. Lite långsökt men oftast när växter fryser blir bladen mjuka och får mjuka fläckar.
Snake Plant behöver inte vara specifikt En växt utan ibland kan en företga som sysslar med framdrivning av nya sorter få fram en tex en Aloe som är randig och då döper dem den helt enkelt till kanske snake plant för att det är ett coolt namn.
Det är inte en ormskinns planta, ser ut som som en vrisesia eller papegojstjärt men grån/brun randig?
CVic
Hmm. Nu har samtliga blad på krotonen skrumpnat totalt och känns som papper. Ska jag innan jag följer MariaS tips låta dem sitta kvar, klippa av dem eller vänta tills de ramlar av, om de nu gör det? Än sitter de bergfast även om man skakar lite på den... Glömde säga förresten att det föll av 7-8 blad första två veckorna efter att vi bar hem den, om det nu är av intresse.
Angående vattningen så vattnade vi väl möjligen för mycket när vi såg att den hängde, men det där med blomspruta gäller väl bara under själva återupplivningsprocessen?
Klantigt förstås även det att inte direkt ta reda på hur en så dyr växt ska skötas, men nu vet vi det till nästa gång ;-)

Och angående växten som kallades för snake plant så kan man säga att den ser ut som en tuppkam med 5-6 ca 50 cm långa spetsiga...ting.
CVic
Ser på sidan för Kroton (http://www.odla.nu/krukvaxter/codiaeum_variegatum.shtml) att det står att jorden ska hållas konstant fuktig. Innebär inte det att den ska vattnas ganska ofta?
CVic
Värst vad tysta alla blev - skrev jag något olämpligt? sad.gif
tepa
Nej, CVic, inte har du skrivit nåt olämpligt, vad jag kan se! Kroton har jag inte, men växter som ska hållas konstant fuktiga, jag brukar känna på jorden före vattning, är den fuktig, inget vatten. Två gånger i veckan brukar jag nog vattna såna växter.

Tepa
Cassiopeia
Jag har haft en Kroton i många år och jag låter den torka upp i jorden innan jag vattnar igen. Det har funkat utmärkt.

Jag tycker du ska ta med växten tillbaks till affären och säga att du köpte den för si och så många månader sedan för 700:- och att du undrar varför den inte klarat sig. Var ödmjuk och visa din besvikelse så kanske de är hyggliga och ger dig lite rabatt eller så... Om inte annat kanske de kan ge tips på hur du ska sköta den för att få liv i den igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon