Grefven
23-02-2008, 11:35
Kan man utan risk för sådden i vår redan nu behandla trädgårdslandet med t ex Totex eller något annat medel som dödar allt ogräs. Jag har försökt med Round Up men det hjälper inte. Det är speciellt naten jag vill ha bort!
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2008, 12:38
Med tanke på att nate är en vattenväxt antar jag att du menar våtarv (som på många håll i landet kallas nate). Våtarv får du inte bort med några av dessa medel (Totex är fö förbjudet att använda numera). Våtarv är ett fröogräs och fröerna kan ligga vilande i jorden i uppåt 50år, när man gräver i jorden och fröerna blir träffade av ljuset sätter groningsprocessen igång. Handrensning brukar vara enda sättet att få bort våtarv, våtarven kan ätas ungefär som spenat.
Men eftersom våtarv/nate vill ha ljus på sig för att gro så vore väl täckodling bra för att slippa det ogräset?!
Man lägger tex gräsklipp runt de odlade växterna. Detta ger ju bra näring till dina växter med!
Mina föräldrar täcker med bark runt sina jordgubbsplantor och det mörkar ju oxå för ogräs som behöver ljus för att gro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.