Full version: Gamla ynkliga rosor!
TEZZ
Jag har en gammal rosenrabatt, gamla buskrosor, som behöver en vitamininjektion. Rosorna är säkert 60 år gamla. Eftersom rabatten ligger precis under en kastanj ser den riktigt ynklig ut. Rosorna är tunna och gängliga dom sprider sig dock med nya skott ganska flitigt. Kan jag klippa ner allt nu på våren och hoppas på att rosorna växer till sig? Kan jag lägga på lite ny jord ovanpå? Vilken gödning kan jag använda.
Eftersom jag flyttade hit för bara ett år sedan och ingen gjort något åt trädgården är det mesta eftersatt. Jag är dock ingen stjärna på rosor. Där jag bodde tidigare åt råddjuren upp rosorna så fort dom började grönska. Nu hoppas jag på lite hjälp så att rosorna kan få nytt liv.
Digger
CITAT (TEZZ @ 23-02-2008, 11:39) *
Rosorna är säkert 60 år gamla.

Oj! Hur gamla kan rosor bli egentligen? Jag menar, det är väl ingen risk att man måste plantera nya om 10 år om man sätter rosor nu? Ett träd ser man ju hur gammalt det är genom dess storlek men kan man räkna årsringar på rosor?
Åsa, mälardalen zon 2
Gammeldags buskrosor typ Maidens Blush och liknande kan ju bli några hundra år.

Många moderna hybrider typ Polyantarosor som säljs ganska billigt i många butiker typ Friesiarosor har idag ibland en beräknad livslängd på bara 5-15år så där kan man ju behöva plantera om roslandet oftare.

Angående ursprungsfrågan så kan det ju vara så att kastanjen konkurrerar för hårt + skuggar för mycket. Man kan ju testa att gallra ur rosorna när björken har musöron + lägga på rejält med kogödsel (10-15cm lager ifall du köper kogödsel på påse). +Du måste vattna regelbundet från tidig vår och under sommaren. Vattna så att det blir blött långt ner i marken, inget småskvättande.

Funkar inte detta får man nog fundera på att antingen ta bort kastanjen eller ta bort rosorna och ersätta dem med något som klarar av att konkurrera med kastanjen.
Heda
Ta inte bort Kastanjen!!! Om inte rosorna tar sig så flytta på dom istället och sätt något annat under kastanjen. Vi har en gigantisk Kastanj (Vårdträd) i klassisk rundel utanför huset. Där finns hundratals vårlökar under, krokus och snödroppar. Senare tar iris, prästkrage och Kärleksört över under sommaren. Kastanjlöven är perfekta att räfsa in i rabatterna på hösten, maskarna älskar dom och kastanjerna är ju så vackra!! Jag brukar fylla glasvaser och göra arrangemang...
hobbe 00
Jo som gödsel till rosorna rekomenderar jag " koskit", finns vist att köpa på säck om man inte råkar ha granne som har kossor eller hästar. Men man ska inte lägga färsk kogödsel den ska brunnen det vill säga att den ska vait komposterad i 1-2år. Annars kan man pröva med nån konstgödsel. Du kan alltid pröva att ta och klippa ner rosorna för att få dem frodigare. Om inget av detta hjälper så ta och flytta dem till en annan plats!
TEZZ
Tack för alla goda råd!

Detta året ska jag klippa ner rosorna rejält samt lägga på kogödsel. Jag ska vattna vår och sommar. Kastanjen får stå kvar. Blir inte rosorna bättre detta året så får dom flytta till en soligare plats.

Några frågor till.
När är det lämpligt att gödsla?
Ska jag blanda upp jorden med något? Vi har ganska mycket lera i jorden. Jag bor i Skåne i Helsingborgstrakten.

Jag bifogar en bild på min ros som jag inte vet vad den heter, jag ska få artbestämning här på forumet när jag samlat in lite fler bilder under växtsäsongen.

Gammaldagsros.jpg
Helenavborg
Din ros är förmodligen Rosa alba semiplena. De grågröna bladen tyder på att det är en albaros, mycket gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon