Full version: Gles fredskalla
Tovan
Har en fredskalla som jag nyss planterat om. Bladen r fina och den blommar fr jmnan. Men den har inte s mycket blad s den ser ganska gles och trkig ut. Ngon som vet varfr den fr s lite blad? eller om det gr att gra ngot s den fr fler? confused.gif
Mysko
Nej lite roligt, du har problem med en kalla som ej har s mnga blad,men blommar mycket.
Jag har problem med min kalla, den har jttemnga blad med blommar aldrig (kankse r ngot vergripande i mitt hem,med tanke p min Hoya som heller aldrig blommar), men kanske att vi skulle byta en stund se vad som hnder wink.gif

Min str inte i ett fnster, utan ganska lngt in i rummet, s den fr inte s jttemycket ljus. Jag vattnar den kanske varannan vecka, har aldrig gett den nring eller liknande, men den r omplanterad fr ca ett r sedan...

Kanske inte hjlper din kalla, men man vet aldrig..

Slnger in en bild p den jag har...
pejori
r den gles, s plantera om den i lite strre kruka s kommer nya skott tummenupp.gif

din ser ut att m prima mysko...vlkommen hit till odla tummenupp.gif
Tovan
Mysko, din blomma var vldigt fin, tror vi ska byta ett tag tongue.gif

Min blomma str ocks en bit in i rummet, men den verkar inte trivas nd. Fr kanske hitta en ny plats t den. Sen har jag nyss planterat om den i en strre kruka, sg i ngra andra trdar att dom brukar bli lite kinkiga d. Fr nog vnta se vad som hnder.
Bassam
Hej
Jag tycker att sga jag har ocks fredskalla i salongen, den str i norrfnster, de tycker halv skugga och de tycker inte torka mellan vattningar, de r fina med bladen och blomma jtte fint den hr ret.
Lycka till, H: Bassam
Tovan
CITAT (Mysko @ 23-02-2008, 17:48) *
Nej lite roligt, du har problem med en kalla som ej har s mnga blad,men blommar mycket.
Jag har problem med min kalla, den har jttemnga blad med blommar aldrig (kankse r ngot vergripande i mitt hem,med tanke p min Hoya som heller aldrig blommar), men kanske att vi skulle byta en stund se vad som hnder wink.gif

Min str inte i ett fnster, utan ganska lngt in i rummet, s den fr inte s jttemycket ljus. Jag vattnar den kanske varannan vecka, har aldrig gett den nring eller liknande, men den r omplanterad fr ca ett r sedan...

Kanske inte hjlper din kalla, men man vet aldrig..

Slnger in en bild p den jag har...

Lnade en bok p biblioteket igr och lste lite om Fredskalla. Det str att om den inte blommar s str den antingen fr mrkt, behver nring eller r fr gammal. Dremot stod det inget om mitt problem, men det kanske hjlper dig lite smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att sga, att Fredskalla Sger till" nr den vill ha vatten ocks (slokar)!, och du kan kpa nring pinnar frn Ica och stta i krukor.
Obs: ocks jag Tycker att sga, Jag lser p bcker men vi har i trdgrdsrum mina Praktiker, och hela tiden frska jag samla
informationen frn bada sidor (prakteker och bcker).
Lycka till, H:Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon