Full version: Gles fredskalla
Tovan
Har en fredskalla som jag nyss planterat om. Bladen är fina och den blommar för jämnan. Men den har inte så mycket blad så den ser ganska gles och tråkig ut. Någon som vet varför den får så lite blad? eller om det går att göra något så den får fler? confused.gif
Mysko
Nej lite roligt, du har problem med en kalla som ej har så många blad,men blommar mycket.
Jag har problem med min kalla, den har jättemånga blad med blommar aldrig (kankse är något övergripande i mitt hem,med tanke på min Hoya som heller aldrig blommar), men kanske att vi skulle byta en stund å se vad som händer wink.gif

Min står inte i ett fönster, utan ganska långt in i rummet, så den får inte så jättemycket ljus. Jag vattnar den kanske varannan vecka, har aldrig gett den näring eller liknande, men den är omplanterad för ca ett år sedan...

Kanske inte hjälper din kalla, men man vet aldrig..

Slänger in en bild på den jag har...
pejori
är den gles, så plantera om den i lite större kruka så kommer nya skott tummenupp.gif

din ser ut att må prima mysko...välkommen hit till odla tummenupp.gif
Tovan
Mysko, din blomma var väldigt fin, tror vi ska byta ett tag tongue.gif

Min blomma står också en bit in i rummet, men den verkar inte trivas ändå. Får kanske hitta en ny plats åt den. Sen har jag nyss planterat om den i en större kruka, såg i några andra trådar att dom brukar bli lite kinkiga då. Får nog vänta å se vad som händer.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga jag har också fredskalla i salongen, den står i norrfönster, de tycker halv skugga och de tycker inte torka mellan vattningar, de är fina med bladen och blomma jätte fint den här året.
Lycka till, H: Bassam
Tovan
CITAT (Mysko @ 23-02-2008, 17:48) *
Nej lite roligt, du har problem med en kalla som ej har så många blad,men blommar mycket.
Jag har problem med min kalla, den har jättemånga blad med blommar aldrig (kankse är något övergripande i mitt hem,med tanke på min Hoya som heller aldrig blommar), men kanske att vi skulle byta en stund å se vad som händer wink.gif

Min står inte i ett fönster, utan ganska långt in i rummet, så den får inte så jättemycket ljus. Jag vattnar den kanske varannan vecka, har aldrig gett den näring eller liknande, men den är omplanterad för ca ett år sedan...

Kanske inte hjälper din kalla, men man vet aldrig..

Slänger in en bild på den jag har...

Lånade en bok på biblioteket igår och läste lite om Fredskalla. Det står att om den inte blommar så står den antingen för mörkt, behöver näring eller är för gammal. Däremot stod det inget om mitt problem, men det kanske hjälper dig lite smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, att Fredskalla Säger till" när den vill ha vatten också (slokar)!, och du kan köpa näring pinnar från Ica och sätta i krukor.
Obs: också jag Tycker att säga, Jag läser på böcker men vi har i trädgårdsrum mina Praktiker, och hela tiden försöka jag samla
informationen från bada sidor (prakteker och böcker).
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon