LadyG
CITAT
Assar är drygt fyra år, och borde kunna bli en bra bit över 20. Han är ensamstående pappa till dottern J-Lo, två år.

Trots sin ungdom hotas de av avlivning för att ge plats åt två vilda lodjursungar.

– De nya lodjuren har ett högre avelsvärde, säger Linda Askelund, Skansens djuransvariga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1903619.ab

De borde skämmas, det är levande varelser det är frågan om. Inga prylar man kan kasta bort när man tröttnat på dem.

Fy fan säger jag bara.
Grå
Ja det känns lite som att Skansen missar målet med sin verksamhet, för jag antar att de lever bland annat på pengar från besökare, som borde vara något lite djur- och naturintresserade?
Det kommer säkert att gå bra för både Assar och J-Lo, om inte Frau Askelund får kicken själv, så kommer säkert någon annan djurpark att höra av sig och ta hand om dem ganska snart och gissa vilken djurpark som kommer vinna flest besökare i sommar då?

wink.gif
LadyG
Jag har skickat ett argt mail till Skansen, för säkerhets skull. De har rätt att veta hur illa jag tycker de betett sig, om om fler hör av sig kanske de ändrar sig eller verkligen ser till att alla katterna får det bra, utan att avliva något på kuppen.

Jag inbillade mig att djurparker hade ett ansvar för de indvider de burat in, men uppenbarligen är de inte intresserade av att ta sitt ansvar för djuren. Deras beteende antyder att de ser djuren som ägodelar, prylar man kan kasta bort när man tröttnat på dem eller vill byta färg så det matchar.
Grå
CITAT (LadyG @ 23-02-2008, 12:09) *
Jag har skickat ett argt mail till Skansen

Bra initiativ. tummenupp.gif
Ralf
Men detta är ingen nyhet. Skansen är en privat vinstdrivande verksamhet som iofs får bidrag från kommu o landsting men som till sist måste se till att få in stålar från besökare.
Jag vet ej hur det är med björnungarna idag men förut så avlivades ju dom ocj köttet delades ut till personalen.
Förklaringen var att vi ville se nya små gulliga björnungar varje år.

Själv har jag rest med mina barn när dom var små, till bla Furuvik, Kolmården och Eskilstuna zoo. Jag måste säga att det egentligen är något sorgligt att se alla dessa instängda djur och jag tror att i framtiden kommer vi h djurparker i annan form än idag.
Boxer
CITAT (LadyG @ 23-02-2008, 12:09) *
Jag har skickat ett argt mail till Skansen, för säkerhets skull.

Jag söker efter mailadressen till Linda Askelund på Skansen, men kan inte hitta den.
LadyG
CITAT (Boxer @ 23-02-2008, 12:18) *
Jag söker efter mailadressen till Linda Askelund på Skansen, men kan inte hitta den.

Jag mailade info@skansen.se i brist på bättre. Hoppas kritiken går fram, men det tror jag den gör.
Flamingon - växtgalning
Är inte Skansen en djurpark och ingen avelsorganisation? Det känns ju onekligen som att pengar talar i det här fallet, eftersom när de vilda lodjuren växer upp och kanske får ungar så kommer de ändå inte kunna ha hur mycket djur som helst i inhägnaden. Därmed kommer de högst troligtvis att sälja ungarna rätt dyrt till andra djurparker (eftersom de har en sådan bra stamtavla och nya gener att tillföra i genpolen).
LadyG
CITAT (Ralf @ 23-02-2008, 12:16) *
Men detta är ingen nyhet. Skansen är en privat vinstdrivande verksamhet som iofs får bidrag från kommu o landsting men som till sist måste se till att få in stålar från besökare.
Jag vet ej hur det är med björnungarna idag men förut så avlivades ju dom ocj köttet delades ut till personalen.
Förklaringen var att vi ville se nya små gulliga björnungar varje år.

Själv har jag rest med mina barn när dom var små, till bla Furuvik, Kolmården och Eskilstuna zoo. Jag måste säga att det egentligen är något sorgligt att se alla dessa instängda djur och jag tror att i framtiden kommer vi h djurparker i annan form än idag.

Så att de betett sig som svin innan gör att de tycker det är legitimt att göra det igen? Desto större anledning att protestera tills de lyssnar!

Kan de inte garantera att djuren får det bra och får leva ut sin livstid i välmåga ska de inte bura in djuren alls, allt annat är djurplågeri. De har tagit beslutet att låsa in djuren, då är det deras förbannade skyldighet att se till att djuren har det riktigt bra också. Att bli avlivad är inte att "ha det bra".

(Sorry btw om du uppfattar det osm ett angrepp på dig, för det är det inte. Jag är snorförbannad på Skansen, inte på dig.)
Boxer
Tack för idén!

Nu har jag också mailat.

Detta hittade jag: Varje anställd kan nås via mailadresser med förnamn . efternamn @skansen.se
Ralf
Men det finns ju gott om exempel på "vidriga" djurparker. Minns ni bilderna på hunden som diade tigerungar, elerl var det tvärtom? Gulligt tyckte alla o nån skrev en story om att mamman ej ville ha ungarna/dött. Det hela visade sig sedan vara fejk av en djurpark i Thailand för att få mera besökare till sig, det var helt enkelt deras grej att para ihop olika sorters djur på detta sättet.
Nyligen kunde vi oxå läsa om att rika i Kina kunde köpa en kalv som sedan kastades in i lejoninhägnaden och slets i bitar där inför alla åskådare.
Jag tror att hela djurparkstanken är förlegad och borde omprövas kraftigt.
Pirum
Trist, fast det är väl inte stort värre att avliva Assar än grisen Elsa som ligger i kyldisken på ICA. Förutom att Assar är sötare enligt en del. Usch så negativ jag låter. Men det jag menar är att ska vi acceptera djurparker så måste vi acceptera sådant här. Annars bör vi förbjuda djurparker, och det är ett beslut jag skulle kunna stödja. (Med undantag för icke-profithungriga parker med inriktning på att rädda hotade arter etc, de bör ju få finnas eftersom de tyvärr behövs)

Tillägg: här är en bild som en kompis av mig tog på Nordens Ark, utmärkt djurbevaringspark i Bohuslän.
En snöleopard av nåt slag tror jag. Nåväl, det viktiga är inte exakt vilken art det är, det tragiska är att förr använde man staket för att skydda sig från rovdjur. Idag behövs staket för att skydda djuren från oss.

http://www.gumf.ffs.gu.se/nae.htm
LadyG
Fast grisbonden som skickar sina djur till slakt hymlar inte med det och ger inte sken av att hålla grisar för grisarnas skull. Han tar väl hand om sina djur, men han är också ärlig med avsikterna med sin djurhållning.

Djurparker borde inte vara lagligt, bortsett från artbevarande parker utan profitintressen.
Boxer

Nu har jag fått svar på mitt mail till Linda Askelund, djurvårdsförman på Skansen.

Hon berättar att de har ett bakhägn där de unga lodjuren sitter i just nu som de ute i hägnet skulle tillfälligt kunna placeras i, i väntan på att alla praktiska saker och pappersexercis ordnats fram.

Enligt Linda är informationen i artikeln vinklad.

Det låter hoppfullt tycker jag, och jag är väldigt imponerad av att hon svarat och dessutom så snabbt. tummenupp.gif
LadyG
Alldeles bortsett från att inget zoo hört av sig för att ta hand om lodjuren.
Om de inte hittar något zoo, vad gör de då?
Myosotis
Storkprojektet avlivade för ett tag sedan 40 storkar (som bekant hade man ju satsat på fel stam, algeriska storkar som aldrig lärde sig att flytta, och har nu i stället införskaffat polska storkar med rätt flyttgener) bara för att de inte behövdes längre. Klart att man inte ska avla vidare på dem, men att slå ihjäl dem är inte så schysst. Det fanns en del folk som lämnade SkOF (Skånes ornitologiska förening som stödjer projektet) i protest.
Läs mer:
Länk till SkOFs hemsida
Klicka på "Storkprojektet".
zaaritha
Djur är inte värda ett skvatt--usch!
Piccante
Med risk för att stöta mig med många men jag kan förstå deras agerande. Som de säger i artikeln de kan inte släppa ut honom i naturen för han skulle inte klara sig i det vilda då han inte är van att jaga själv. Problemet med många djurparker är att trots att de är med i bevarande program så låter de inte djuren leva så naturligt att de utvecklar sina instinkter (tex borde lodjuren kunna jaga själva). Djurparksdjur blir tyvärr ganska tröga och har svårt att klara sig själva, precis som våra husdjur. Det har även varit stora problem med inavel i svenska djurparker så jag förstår att man måste tänka strategiskt och tänka på avelsarbetet.

Behåller man inte djurens naturliga bettenden och deras genetiska variation så kan ju djurparksdjuren aldrig återanpassas till naturen igen och då faller hela bevarande tanken. Jag ogillar starkt att man är så närgångna och går in till djuren och kelar med dem som man gör med vargarna på bland annat Borås djurpark och gör dem halvtama medans man på Nordens ark mycket riktigt aldrig kelar med dem utan där uppträder de mycket skyggare med.
LadyG
Men Marcus, det är ju därför djurparker av den typen borde vara förbjudna eftersom de inte kan uppfylla sina egna mål. Tänk så stort ett lohägn måste vara för att katten ska få ett riktigt revir att ströva i. Tänk så ynkligt liten buren känns i jämförelse.

Riktiga reservat (eller vad man nu ska kalla dem), som bevarar djurens naturliga instinkter så väl som arten är väl ok. Jag tänker på Masai Mara t ex, där man arbetar för att bevara de stora kattdjuren på riktigt.
ängsvädd
Jag tror att Skansen försöker bevara djurens naturliga beteende. Tror att man inte får släppa ut lodjuret i naturen även av den anledningen att det kan smitta vilda djur med ev. bakterier, virus som den fått i fångenskap.

Jag tycker djurparkerna behövs för att bevara vissa djur. I naturen är jägarna, exploatering av mark samt trafiken ett stort hot mot de vilda djuren.

Naturligtvis är jag för stora naturreservat, det är naturligtvis det bästa, men det finns inte tillräckligt av dem, djurparkerna behövs som komplement. De gör även insatser att rädda utrotningshotade djur som inte kan leva i vår natur som vissa arter av sköldpaddor exvis.

Naturligtvis finns det mer eller mindre bra djurparker.
160kvm stort hus
Jättetrist, men tänk på vart informationen kommer ifrån...

Aftonbladet? Hur trovärdig källa är det egentligen?
Personligen litar inte jag på något som kommer från den blaskan. Som att läsa en ding ding värld, ungefär...
ängsvädd
CITAT (16kvm stor balkong @ 25-02-2008, 09:25) *
Jättetrist, men tänk på vart informationen kommer ifrån...

Aftonbladet? Hur trovärdig källa är det egentligen?
Personligen litar inte jag på något som kommer från den blaskan. Som att läsa en ding ding värld, ungefär...

Håller helt med. Det är många lögner de spridit angry.gif
ängsvädd
Nu sa de på nyheterna att uppgifterna i en tidning om att Skansen ska avliva två lodjursungar är felaktiga. Däremot söker Skansen nya hem åt dem.
LadyG
Fick ett väldigt trevligt svar på mitt arga mail, det ska de ha all cred för.
De har fått alternativ, de arbetar på vilket som är bäst för katterna.

Så då kan jag lugna ner mig igen.
Jan Lindgren
Hej!
Djurparker måste få in pengar för att överleva. Ungar är attraktivt för besökarna men är ofta svåra att bli av med. Djurmarknaden i Europa är ganska begränsad. Finns ingen köpare så avlivas djuren. Många djur säljs förmodligen till privatpersoner vilket oftast är olagligt. Själv har jag blivit erbjuden uvungar och näsbjörnar från en djurpark. Rykten går om att även seriösa svenska djurparker släpper ut förbjudna djur på marknaden. Förhoppningsvis är ryktena osanna.
Det kommer nog fortfarande in en del smugglade djur från utlandet. För länge sedan handlade jag med djur. En gång fick vi en påse full med ungar av havssköldpaddor från Singapore. Vi ville inte ha dem så vi kontaktade tullen som tog hand om dem. Jag har även varit med om en resa till Danmark med en akvarieförening. Hade tullen gjort en undersökning av bussen på hemvägen så hade de blivit chockade. Bussen var full med ormar,ödlor, grodor och papegojor. På den tiden hade Danmark en mer tolerant syn på djurinförsel.
MVH
Jan Lindgren
theseraphim
ehhh teoretiskt sett

om man nu skulle lägga ner alla djurparker som är för "små" vad skall man göra med djuren...Tror ni vet svaret på den frågan, oftast så får de ju djuren via andra parker, det är sällan idag man fångar vild utan mest adopterar man dem från andra men i slutändan blir det ju fullt och då blir det ju vissa problem och då blir man nog tvungen att avliva ett o annat djur.
Tobb
Om jag ser till rubriken så känns det som det anses att deras utseende inte är fördelaktigt för display för besökarna?

Men detta handlar väll bara att införa lite nya gener i populationen för att förhindra inavel om de bara parar sig med syskon.
Detta handlar om ex-situ bevaring, även om det kanske inte sker så stor förändring av generna så kommer man ju aldrig att kunna ha en exakt likadan miljö som för de vildlevande. Och på så sätt utvecklas populationen åt ett annat håll, och djurparkerna är bla fria från predatorer.

Och i så fall kanske de anser att ingen annan djurpark vill ha dessa individer, att det kanske blir platsbrist och att de ser till den ekonomiska biten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon