salicaceae
Tjo! Ny på forumet och glad att jag hittade ett sådant aktivt växtforum som detta!

I somras fick jag mig till skänks av en stor benjaminfikus som mer eller mindre är i trädstorlek. Den har varit jättefin under hela sommaren och så men framåt den mörka vintern började den bli depremerad och tappa blad. Är medveten om att detta nog är normalt då det är det mörka halvåret och då det inte finns så mycket ljus på mina breddgrader (Umeå) men den tappade lite fler än vad jag tyckte vore rimligt.

Misstänkte att det var alldeles för mörkt där den stod och började flytta ut den mitt framför fönstren så att den fick maximal tillgång till det lilla ljus som fanns att tillgå. Detta hjälpte en del så den alls inte tappar lika stora mängder blad nu som innan. Sedan har det ju i och för sig blivit mer ljus om dagarna nu när vi går mot vår.

Fikusen ser dock fortfarande ledsen och gles ut. Enstaka grenar längst ut är bladlösa och ser snudd på döda ut, om än enstaka nybildade stjälkar här och var. Jag har varit dålig på att duscha den under hösten/vintern då den är så fruktansvärt stor att den knapt går igenom dörrposter. Bladen har varit dammiga vilket nog inte är direkt optimalt för klyvöppningarna. Har dock senaste veckan fått in den i badrummet där jag börjat duscha av den med blomspruta.

Mina frågor:
Kommer den må bättre i och med regelbundna duschningar? Hur ofta skalld en egentligen duschas?
Vad skall jag göra med de sorgliga död-liknande kvistarna? SKall jag låta dem vara och vänta på att den själv skall bilda nya stjälkar eller kan jag påskynda förloppet genom att ta av dem? Hur funkar det?

Övriga tips välkomnas varmt! =)
tepa
Hej !

Benjaminfikus ska stå ljust men ej i direkt sol. Jag brukar duscha min varannan vecka. Jorden ska hållas fuktig, ej blöt. På vintern får jorden torka upp lite mellan vattningarna. Min har kanske tappat fem blad sen jag köpte den i höstas. När krukan är full av rötter ska du plantera om, en storlek större kruka. Lägg lecakulor i bottn som dränering, ta vanlig blomjord. Näring varannan vecka sommarhalvåret, vintertid mer sällan, kanske en gång i mån. Man kan nog beskära Benjaminfikus, topparna kan användas som sticklingar, planteras direkt i jord, hålls vid 21 grader.

Hälsn Tepa
Kee
Utöver det som tepa redan nämnt så ska man försöka undvika att flytta fikusen alltför ofta, den gillar inte det och börjar tappa blad som följd. Det var ngn fråga om besäkrning av fikus uppe för inte alltför länge sen och där har jag för mig att de sa att de gott kan beskäras utan att det är ngn risk, pröva att sök i ämnet!
mamamaggan
Benjaminfikusar brukar tappa blad på vinter och grenarna ser helt döda ut. Har haft min i många år men har aldrig beskurit den utan snällt väntat på att den ska komma igen vilket den också gjort.

Den behöver ljus som sagt var men jag har min står innanför ett norrfönster hela året och i vinter har den tappat endast kanske tio blad.

MariaÖrebro
En helt annan sak som berör fikusar: för många år sedan köpte jag tre små fikusar, lika stora. Jag skalade av grenarna längs stammen så det bara var lite kvar i toppen. Sdan planterade jag ihop dem och flätade ihop stammarna. De tyckte inte riktigt om det, men det tog inte så lång tid innan de piggade på sig och började skjuta nya skott. Jag plockade bort det som kom på stammen hela tiden, så det bara var den lilla kronan i toppen kvar. Med tiden växte stammarna ihop och det blev att jättefint flätat mönster!
Stella-Polaris
Tror det är helt normalt... De kan helt plötsligt tappa bladen och se helt döda ut. Vanligt är då att folk kastar dem. Men det är baa att vänta så kommer ett nytt bladverk. Har den stått och blivit stor på ett ställe så trivs den bra.. Men löven blir gamla och behöver ibland bytas ut... Gamla blad funkar inte så bra..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon