Full version: Pitahaya-kaktus
Flamingon - växtgalning
Kom att tänka på att det för ett par år sedan var mycket snack om att testa odla upp olika exotiska frukter bl a pitahaya. Jag testade själv att så några frön stående på diskbänken för snart 5 år sedan och det blev plantor för mig. smile.gif

Egenodlad pitahaya snart 5 år.JPG

Gillar min enormt mycket och undrar nu hur har det gått för er andra med era pitahayor, mangos osv? smile.gif
Orkidétjuven
Coolt. det där måste jag med prova. Jag håller på att dra upp ett antal Yuccafrön som jag plockade på en endemisk yucca i Utah par år sedan.
MariaÖrebro
SHIT vad stor den var!!!! Jag satte en röd Pitahaya för ganska exakt två år sen, och den är ca 30 cm hög.
[attachment=13879:Blandat.jpg]
Med tanke på hur stor din är så har jag mycket roligt att vänta framöver!!!! Den ska tydligen få helt fantastiska blommor, om man nu lyckas med det!
Du har en smart lösning på det där med att ge den stöd från alla håll. Har funderat på alla möjliga alternativ, från att låta den klättra på en stam till att plantera ihop den med en större växt som den kan klättra på. Har ännu inte kommit på nåt bra, men din lösning tål att tänka på!

Tillhör för övrigt en av de där "fruktfantasterna" som odlar allt som är tropiskt och exotiskt i fruktväg! Importerar frön, och har idag ett 70-tal olika mer eller mindre (de flesta är mindre) stora buskar och träd.
Flamingon - växtgalning
Jag planterade min i relativt stor kruka när den va i din ålder, har den stående i vanlig krukväxtjord blandat med lecakulor. Under vintern vattnar jag bara lite då och då och under sommaren rätt mycket oftare. Den får mer vatten än mina andra kaktusar och ibland har den fått en liten sip av vanlig krukväxtnäring och ibland kaktusnäring.

Dock så är jag något konfunderad över hur jag ska lösa flytten till större kruka och ett större stöd. Men det löser sig nog. Att min har brett ut sig så är att det har kommit många skott på redan existerande grenar, troligtvis p g a rätt mycket vatten och näring. Tyvärr är min pitahaya den enda mer exotiska egenodlade växt jag har. :/

Min är förövrigt oxå från en röd pitahaya-frukt (köpt på ica). biggrin.gif
MariaÖrebro
Okidoki! Ska genast leta på en större kruka och flytta över den. Det är bäst att göra det innan den blir fööör stor! Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon