Monaxe
Hur gör ni andra pallkrageodlare? Gräver ni ur den gamla jorden och fyller på ny nu på vårkanten? Eller blandar ni gammal och nytt?
Bara gödslar?

Har haft mina kragar i 3 år nu, har mestadels spätt på med ny jord och gödslat, men det kanske är läge att byta helt efter några år?
Lena i Torslanda
Jag fyller bara på med gödsel, och ganska kraftig sådan, ingen "5 påsar för 100 :-"gödsel utan riktig stallgödsel. Dessutom låter jag gamla rester från det jag odlat tidigare ligga kvar under höst och vinter och komposteras, det kan vara blast från morötter, rödbetor mm
MariaS
Det går bra med toppgödsling. Däremot är det bra om man kan gräva om i pallkragarna, så man får tillbaka strukturen på jorden.
Marit vid Julita
Att odla i pallkragar är ju bara ett sätt att få en enklare odling och lite högre för att inte behöva böja ryggen så mycket men annars är det ju bara att odla precis som vanligt i ett trädgårdsland och där byter man ju inte ut någon jord i onödan utan blandar bara i kompostmaterial som ökar på mullhalten.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, ni kan bort första 10- 15 cm från gamla jordar och sätta i stället bra jord som blandad med komposten,
Obs: finns bra jord som har älg bild på säckarna, de är bra.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon