Juli S
Hej! Pysslade idag med mina frösådden och såg att det var massa med små svampar i nästan alla mina krukor med omskolade violer, dessutom fanns det mängder med små bladlöss ranting.gif ! Jag plokade bort svamparna, försökte få bort dem med rötterna, bladlöss sprayade med pyrsol innocent.gif . Min fråga är måste jag byta jord nu eller det är ok, att svamparna finns där, kanske jag tog död på de efter min röjning... g.gif

Tack på förhand, MVH, Julia.
Dilara
Hmm, hur ser svamparna ut?
Jag hade oxå fått konstiga vita svampar i jorden på mina ampelliljor, men det verkar inte vara farligt, de kommer troligtvis med jorden man köper.
Kolla här --> Frågor&Svar
Juli S
Ljusgråa paraplyer och massor med småttingar ca 2-3 mm gula bollar... Hoppas att det är inge fara.
Dilara
Det är nog inte farligt men det är ju lite irriterande med sådana svampar, jag skulle iallafall bytt jord direkt, men det kan finnas risk att plantornas rötter blir störda.
Juli S
Ok, jag avvaktar lite, småttingarna har tagt sig så fint, vill inte störa dem... flirting.gif
MariaS
Svamp är egentligen inte det man ser ovan jord, utan de microskopiska rotmycelerna. Har du fruktkroppar ovan jord, så är jorden full med mycel. Om inte violerna ser ut att lida just nu, tror jag inte det är någon större fara, men du bör byta jorden helt så snart som möjligt!
Juli S
CITAT (MariaS @ 23-02-2008, 16:57) *
Svamp är egentligen inte det man ser ovan jord, utan de microskopiska rotmycelerna. Har du fruktkroppar ovan jord, så är jorden full med mycel. Om inte violerna ser ut att lida just nu, tror jag inte det är någon större fara, men du bör byta jorden helt så snart som möjligt!

Ojjjjjjjjjjjjjjjj... Det var 50-lit. säck med jord, för en vecka sedan jag omskolade några hundra lobelia plantor och massa annat i samma jord... Nu vill jag bara gråta...
MariaS
Vad var det för märke? Var köpte du säcken? Gå tllbaka med säcken och visa ev svampar som du har kvar i krukor och kräv ersättning. Svampar kan i många fall vara parasiter, men hoppas för din skull att det inte är så. trostar.gif
Mycket tråkigt när sånt här händer. rtfm.gif
Juli S
Jag har bytt jorden, violerna började växa igen, och idag jag hittade massa svampar i krukorna igen! Det fanns ingenting där igår, Dem växer så fort ranting.gif ...
[attachment=14715:DSC01801.JPG]

Vad gör jag nu no.gif ?
MariaS
Det är nog tyvärr så att du fått med myceler med rötterna. Tyvärr är de ju svåra att se. Nu när jag ser svampen, undrar jag om det inte skulle fungera med att vattna med Atamon. Konserveringsmedel för saft och sylt. Ta en kapsyl till två liter vatten och fukta jordytan med blandningen.
Hjälper inte detta, så vet jag inte vad man ska hitta på.
Juli S
Tack MariaS! Ska prova att vattna med Atamon, hoppas det hjälper... g.gif ... Det som är konstigt, jag har inte fått svamparna i andra krukor, fast använd jorden mycket. Det var 50 lit. säck. Förstår inte varför trivs svamparna just i viola krukor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon