soffipropp178
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka något djur i min trädgård troligen är det kaniner som gör stora gropar precis vid växter och lökar och det medför att de förstör växterna. En del växter har de tom ätit på. Jag har provat att täppa igen groparna men de är där lika snabbt igen och det blir tom värre. Är det någon som har tips på hur jag får bot på detta? Finns det någon möjlighet att skrämma iväg kaninerna? Jag har också katter som springer och gör sina behov i min rabatter och det är ganska irriterande att gå i trädgården och bara känna dofter av kattkiss och bajs. Hur får man bukt med det?
Tacksam för svar så jag kan få ha kvar mina växter.
theseraphim
kan vara grävling osså, de käkar gärna rötter o lökar
rahmat2
CITAT (soffipropp178 @ 23-02-2008, 14:51) *
Hej!
Jag har sedan en tid tillbaka något djur i min trädgård troligen är det kaniner som gör stora gropar precis vid växter och lökar och det medför att de förstör växterna. En del växter har de tom ätit på. Jag har provat att täppa igen groparna men de är där lika snabbt igen och det blir tom värre. Är det någon som har tips på hur jag får bot på detta? Finns det någon möjlighet att skrämma iväg kaninerna? Jag har också katter som springer och gör sina behov i min rabatter och det är ganska irriterande att gå i trädgården och bara känna dofter av kattkiss och bajs. Hur får man bukt med det?
Tacksam för svar så jag kan få ha kvar mina växter.

Hej!
Njuter du inte av att du matar gnagarna med dina växter?
Rahmat
theseraphim
få bukt med...hagelbock med Gyttorp
Gloriana
Man kan använda blodmjöl - strö ut men måste förnyas vid regn - mot kaniner men jag tror nog inte det biter på grävlingen.
Gunilla T
Det kan vara grävlingen som letar efter mask och då kör den ner nosen i jorden. Om det är grävling kan du strö ut lite vitpeppar eller annan stark krydda, det fungerade hos mig.

Grävlingen nosar sig till masken och då är det inte särskilt angenämt att få vitpeppar i nosen. Du får upprepa det med jämna mellanrum men hos mig tröttnade den till slut.
Stella-Polaris
kolla först vad den gör för spår sp du vet vad det är du har att göra med... Troligvis hare eller kanin.. grävligarna är inte riktigt igång ännu
Gunilla T
CITAT (Stella-Polaris @ 23-02-2008, 16:35) *
kolla först vad den gör för spår sp du vet vad det är du har att göra med... Troligvis hare eller kanin.. grävligarna är inte riktigt igång ännu

Jo Stella Polaris - den borde sova sött ff men den fanns i min trädgård för flera veckor sedan ..värmen väcker den
MariaS
Här har nog inte grävlingen gått i ide alls denna vintern. Ser både spår och djur med jämna mellanrum.
Gossen Ruda
Låter som kanin, grävling brukar sällan äta på växterna. För att få kaniner att sluta gräva lägger man en någorlunda stor sten i hålet eller kör ner en käpp. Kan oftast tas bort efter några veckor.
Wilmer
Om du inte har varit lika dum som jag och gödslat med benmjöl? Det gjorde jag i höstas och räven är fortfarande där och gräver när han kommer åt. Han sover inte på vintern heller..
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan lägger slangen mellan inne i grävkanalen och bilsgasrör och starta bilen, jag tror det är funkar, också du kan köpa pinnar och sticka dem omkring trädgård, de är special pinnar säljer i trädgårdsbutiken.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon