Full version: Identifiering?
Lady Hamilton
r det en Ficus kaktus det jag har? och fr frukterna i s fall att ta? r det en blomknopp som verkar vxa ut?
och den andra vxten? vad heter den? den blommar varje r med en rd stngel som inte r speciellt mrkvrdig

[attachment=13850:PICT9299.JPG] [attachment=13851:PICT9300.JPG]
[attachment=13852:PICT9302.JPG]
MariaS
Det frsta r definitivt en fikonkaktus. Har sjlv smakat och stt frn en av frukterna nyligen. Det tog ca 20 dagar fr frna att gro. Det ser ut som ett blomskott det dr lilla som kommer fram.

Den andra r antingen en Gasteria brachyphylla eller en Aloe angustifolia. Skillnaden r att Gasterian har smtaggar p "bladkanten" medan Aloen knns mer filtaktig.
Lady Hamilton
thanks.gif s mycket. D mste min "andra" vara en Gasteria brachyphylla
MariaS
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 16:54) *
thanks.gif s mycket. D mste min "andra" vara en Gasteria brachyphylla

En vacker och tacksam sukkulent. Vxer enormt om den fr komma ut p sommaren. Men den tl inte temperaturer under +4.
flaxss
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 15:23) *
r det en Ficus kaktus det jag har? och fr frukterna i s fall att ta? r det en blomknopp som verkar vxa ut?
och den andra vxten? vad heter den? den blommar varje r med en rd stngel som inte r speciellt mrkvrdig

det r ett nytt blad som vxer fram ,, dom mste ha en torr och kylig vintervila fr att blomma plus dom knoppar mina ftt har inte sett ut s . men det verkar vara typiskt fr ett nytt blad .
Lady Hamilton
Ja torrt o "kyligt" har den haft tummenupp.gif d fr jag se om det blir ett nytt blad eller blomma thanks.gif ven till dig Linus
flaxss
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 17:30) *
Ja torrt o "kyligt" har den haft tummenupp.gif d fr jag se om det blir ett nytt blad eller blomma thanks.gif ven till dig Linus

lter bra det ,, tror att det r ett nytt blad faktiskt .
Orkidtjuven
Tja alla.
Ny hr. skumt att jag inte blivit medlem tidigare men nu s smile.gif
Det dr r ett nytt blad som vxer fram.
Himla goda frukter. kan ju ven kpas i vlsorterade mataffrer. Handlar antagligen om arten Opuntia ficus indica.
Detta r en bra lnk dr det str en hel del intressant, att de kanske kan tex lindra baksmlla tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon