Full version: Identifiering?
Lady Hamilton
Är det en Ficus kaktus det jag har? och får frukterna i så fall att äta? Är det en blomknopp som verkar växa ut?
och den andra växten? vad heter den? den blommar varje år med en röd stängel som inte är speciellt märkvärdig

[attachment=13850:PICT9299.JPG] [attachment=13851:PICT9300.JPG]
[attachment=13852:PICT9302.JPG]
MariaS
Det första är definitivt en fikonkaktus. Har själv smakat och sått från en av frukterna nyligen. Det tog ca 20 dagar för fröna att gro. Det ser ut som ett blomskott det där lilla som kommer fram.

Den andra är antingen en Gasteria brachyphylla eller en Aloe angustifolia. Skillnaden är att Gasterian har småtaggar på "bladkanten" medan Aloen känns mer filtaktig.
Lady Hamilton
thanks.gif så mycket. Då måste min "andra" vara en Gasteria brachyphylla
MariaS
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 16:54) *
thanks.gif så mycket. Då måste min "andra" vara en Gasteria brachyphylla

En vacker och tacksam sukkulent. Växer enormt om den får komma ut på sommaren. Men den tål inte temperaturer under +4.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 15:23) *
Är det en Ficus kaktus det jag har? och får frukterna i så fall att äta? Är det en blomknopp som verkar växa ut?
och den andra växten? vad heter den? den blommar varje år med en röd stängel som inte är speciellt märkvärdig

det är ett nytt blad som växer fram ,, dom måste ha en torr och kylig vintervila för att blomma plus dom knoppar mina fått har inte sett ut så . men det verkar vara typiskt för ett nytt blad .
Lady Hamilton
Ja torrt o "kyligt" har den haft tummenupp.gif då får jag se om det blir ett nytt blad eller blomma thanks.gif även till dig Linus
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 23-02-2008, 17:30) *
Ja torrt o "kyligt" har den haft tummenupp.gif då får jag se om det blir ett nytt blad eller blomma thanks.gif även till dig Linus

låter bra det ,, tror att det är ett nytt blad faktiskt .
Orkidétjuven
Tja alla.
Ny här. skumt att jag inte blivit medlem tidigare men nu så smile.gif
Det där är ett nytt blad som växer fram.
Himla goda frukter. kan ju även köpas i välsorterade mataffärer. Handlar antagligen om arten Opuntia ficus indica.
Detta är en bra länk där det står en hel del intressant, att de kanske kan tex lindra baksmälla tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon