Full version: Hoya utan blommor?
Mysko
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Jag fick en jätte vacker Hoya av min mamma på min födelsedag och det måste vara ca 3 år sedan.
Jag har blomman i ett västfönster och den ser ut att trivas jätte bra, då den hela tiden växer och får nya blad osv, men den har aldrig blommat.
Vad gör jag för fel?
Jag vattnar den så den hinner torka ut en aning innan jag vattnar den igen...
Har någon något tips, vill så gärna att den ska blomma så jag kan se vilken typ av Hoya det är, men jag skulle tippa på att det är en Hoya carnosa, men det kan jag inte säga säker då jag aldrig sett blommorna...

Hoppas på hjälp här.
Tack på förhand!
Ravensburg

Ibland tar det många år innan de reagerar, men det beror på vilken slags hoya det är. Ett tips som jag själv fick var att öppna fönstret lite då de ibland regerar på en period av kyla.
Mysko
Ja, den står i ett fönster i köket som vi brukar öppna imellanåt, så de tricket har jag redan testat...
Men jag får väl helt enkelt hålla tålamodet uppe, å den dagen den blommar kommer att vara en lycklig dag i mitt hem wink.gif

Någon kan kanske med hjälp av bilden lista ut vad det kan vara för en slags Hoya...?
Åsa, mälardalen zon 2
+En del sorters hoya vill ha det ganska trångt i krukan + gärna lite magert och torftigt. Jag har en vanlig Hoya carnosa och jag har märkt att den ofta tjurar några år efter omplantering då vill den inte blomma det är först då krukan är full av rötter + jorden är ganska torftig som den brukar blomma så jag planterar sällan om den möjligtvis byter jag bara ut lite av det översta lagret mot ny jord.
stennie
Titta här !, så kan du jämföra...det finns några som är ganska lika varandra...
Jag gissar på Carnosa Exotica eller Carnosa Tricolor
nilssontherese
Visst är det nån brokbladig carnosa typ kanske en exotica. Jag har märkt att när vissa hoyor tjurar har jag gett dem en rejäl torka och sedan börja vattna försiktigt det har i de flesta fall resulterat i blommor.Dessutom är de plantor man köper i butik ofta hårt drivna med gödmedel därav uteblir blomningen.Precis som Åsa sa så vill de ha det magert och torftigt.
sqrulan

Jag har en som jag köpte som H exotica för många år sedan och den har inte heller blommat ännu.Som du kan se på bilden så har vissa grenar blivit helt gröna så dom har jag klippt bort nu.Hur ska man få den att blomma det undrar jag med,så nu ska jag plåga den stackaren.Ingen näring och omplantering,mycket ljus och torka. blush.gif stackars lilla hoya!!!
nilssontherese
kram2.gif lycka till sqrulan! och alla andra med! tongue.gif jag köpte en stor salweenica för länge sedan det tog säkert 3 år innan den blommade.Troligen för mycket gödning när de drivit plantan.
Mysko
Visst är det samma vi har Sqrulan.
Det värsta är att jag i stort sett behandlat min carnosa så som beskrivs, trångt, torrt, magert å lite kallt emellanåt, så jag funderar på att gå åt andra hållet, lite näring osv. Får väl prova mig fram lite, för nu e jag trött på att den inte blommar. thumbdown.gif
Men får du framgång med din carnosa får du gärna höra av dig Sqrulan wink.gif å desamma gäller mig!
sqrulan
kompiskram.gif jag hör av mej om den blommar då jag har plågat den ett tag,he,he. devil.gif
aldo
Min har aldrig blommat men växer och är fin iaf med just dessa blad .

Däremot blommar Hoya lasiantha med 3-4 blomklasar hela året runt .Hon är inte stor ;bara 6 våningar hög thanks.gif till nilssontherese .
theseraphim
har ett bra tips här faktiskt som jag lärde mig av en hoya tok en gång. Låt de helt enklet torka tills bladen börjar se ut som russin eller liknande och sen vattna så blommar de alltid, oavsett om de är köpa på plantagen eller hos en liten söt blombutik. Har provat detta på carnosa och en annan art o det fungerade, blev en jäkla massa blommor.
Lena i Vallentuna
Har du prövar att glesa ur den.
Jag har märkt att om det är för mycket blad, blommar den inte.
Tror att ljuset måste nå in till "själken". Klipp bort några långa bitar och gör sticklingar till vänner och bekanta. Om det nu är så att de växer och bildar blad förståss, men det verkade de ju göra.

Är inte här på Odla så ofta men tycker mycket om hoyor så jag kunde inte låta bli att skriva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon