Det här trädet växer i ett bostadsområde utanför Stockholm,det är så vackert med sina blad på vintern när allt annat är kalt
jag skulle vilja ha ett sådant på min kolonilott men det är ingen som känner till vad det är,den blommar på hösten med vita Syren
liknande blommor, jag trodde först att det var en senblommande Syren.
Anders zon 1
24-02-2008, 18:58
Hmm, mysko. Vet inte vad det är. En gissning skulle kunna vara någon form av try (motsatta blad) men egentligen tycker jag nog inte att det ser ut som det. På bilderna ser det ut som om det har blå frukter - stämmer det?
Ja det blir små blåa bär.
Jag funderar på Lonicera henryi, vintertry.
CITAT (Anders zon 1 @ 24-02-2008, 18:58)

Hmm, mysko. Vet inte vad det är. En gissning skulle kunna vara någon form av try (motsatta blad)
Jag tror att du har rätt
Vintertry är visserligen en klängväxt men kanske man kan få stadga om den är gammal
Njäe den här blommar på hösten med vita syrenlika blommor
zuzannah
25-02-2008, 18:07
Hej,
jag tyckte direkt att det såg ut som en lagerhägg på bladen och bären och på din beskrivnng av blommorna. Men det är ju en buske vad jag vet men det kanske är en variant? Latinska namnet är prunus laurocerasus.

JAA vist är det den,nu när jag fick ett namn så hittade jag den pågGoggel ,vad glad jag blev Tack ännu än gång zuzannah
Fågelvägen
25-02-2008, 19:07
Tack storm för att du lade märke till ett sånt spännande och vackert träd! Och zuzannah för att du identifierade det! Jag hade ingen aning om att lagerhägg finns i trädform och att denna sort blommar på hösten. Undrar när den producerar de blå bären.
Jag har märkt att rådjuren lämnar våra lagerhäggbuskar i fred, kanske för att hela växten är mycket giftig. Ska kolla om man kan köpa den i trädform nånstans.
Big Gardener
25-02-2008, 19:31
Jag tror inte det är en lagerhägg.
Har lite svårt att uppfatta storleken på bladen. Sedan var frukterna ganska suddiga. Kan du återkomma med fler bilder?
Jag lutar jag åt en uppstammad buske av liguster och då troligtvis Ligustrum ovalifolium, men jag skulle vilja se fler och bättre bilder innan jag vill säga något säkert.
JO men det är det ,nu är jag helt säker gogglade och såg direkt på blomman och bladen Liguster är det
Tackar så mycket Big G

ardener
zuzannah
25-02-2008, 19:58
Nu ser jag också att det är en liguster! Men vad lika de ser ut på bladen vid första anblick. Undrar om den är lika tålig som häggen?
Fågelvägen
25-02-2008, 23:05
Kan det stämma?

Jag tycker bladen ser tjockare och mera läderartade ut än ligusterblad.
Jag sökte på Liguster och hittade den bilden på Goggel,det stämmer exakt
visst är den fin.
Om den är vintergrön, är det en Ligustrum vulgare 'Atrovirens' = Vintergrön liguster
Tack alla! Till våren är jag en lycklig ägare till en Vintergrön Liguster
För det måste väl finnas på våra plantskolor.
Big Gardener
26-02-2008, 16:18
CITAT (Boxer @ 26-02-2008, 08:26)

Om den är vintergrön, är det en Ligustrum vulgare 'Atrovirens' = Vintergrön liguster
Nej, inte nödvändigtvis. Även Ligustrum ovalifolium (Bredbladig liguster) behåller sina blad mycket lång tid. Den på bilden är absolut ingen L.v. 'Atrovirens', bladen är på tok för breda. Jag anser faktiskt att L. ovalifolium över överlägsen 'Atrovirens' när det gäller vintergrönhet. Samtidigt är L. ovalifolium inte lika härdig som 'Atrovirens'
Ulf Eliasson
26-02-2008, 16:37
Det är nog en bredbladig liguster (Ligustrum ovalifolium). Den finns en några liknande som, japansk liguster (Ligustrum obtusifolium) och engelsk liguster (Ligustrum ×vicaryi)... jag vet inte hur man skiljer dem åt.
CITAT (Big Gardener @ 26-02-2008, 16:18)

Nej, inte nödvändigtvis. Även Ligustrum ovalifolium (Bredbladig liguster) behåller sina blad mycket lång tid. Den på bilden är absolut ingen L.v. 'Atrovirens', bladen är på tok för breda. Jag anser faktiskt att L. ovalifolium över överlägsen 'Atrovirens' när det gäller vintergrönhet. Samtidigt är L. ovalifolium inte lika härdig som 'Atrovirens'
Tack för info! Jag gillar inte 'Atrovirens' speciellt så ovalifolium låter mycket bättre.
Exotic Gardener
15-04-2008, 22:55
Intressant att du storm trodde att det var en senblommande Syrén från början, eftersom Liguster faktiskt är nära släkt med Syrénen. Något man ser på blommorna bl a. Hade det inte varit för att den växte i Sverige, hade jag vid en första anblick trott att det var en Vaxliguster (Ligustrum japonicum), p g a sin grönska och läderartade blad. Men denna har jag mycket svårt att tänka mig kan klara sig i Sverige, även om vi haft flera milda vintrar... Så kan inte annat än instämma med att det är en ovanligt vintergrön Ligustrum ovalifolium
Då var det inte så konstigt att jag trodde att grannens liguster var en väldoftande dvärgsyrén. Jag älskar den doften!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.