Full version: Kräftor
Bettis
Vi sitter här och äter kräftor när frågan kom upp, hur ofta ömsar kräftorna, vi gissade på två gånger om året!!! någon som vet???
Bettis
Är det ingen som vet crying.gif
pejori
CITAT (Bettis @ 23-02-2008, 19:20) *
Är det ingen som vet crying.gif

vänta tills gossen ruda kommer...han vet säkert det också tummenupp.gif
*Stintan*
Som jag har förstått det så ömsar dom skal en gång om året. På vintern ligger kräftorna still och kommer inte fram förrän det blir varmare i vattnet och så småningom har dom växt ur sitt gamla skal och byter då på försommaren till ett nytt skal som är lite för stort och i början mjukt. Därför behöver skalet hårdna och kräftan bli fullmatad innan det går att fiska den vilket normalt brukar vara i augusti-september beroende på hur varmt det varit.
Bettis
thanks.gif thanks.gif jag har just läst upp svaret högt för alla, så nu vet vi thanks.gif
Netha
Det första året ömsar kräftan skal 7 - 8 gånger, vuxna honor en gång per år och hanar två gånger per år.
När kräftan ömsat skal är den mjuk och värnlös och utsatt för olika fiender – tex. ål, lake, abborre, gädda.
Den hotas också av stora kräftor

Saxat från .. Tyresö fiskevårdsförening
På andra sidor sägs de ömsa 1 - 2 ggr beroende på om sommaren är varm.
*Stintan*
Så är det säkert Netha. Det beror nog på var dom lever och hur fort dom växer. Men det finns en anledning till att kräftpremiären förr va i augusti för att dom då hunnit växa till sig i sitt nya skal.
Jan Lindgren
Hej!
Svår fråga. Det är beroende på ålder, temperatur och fodertillgång.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Jag har nog mest sysslat med uppfiskning, kokning och uppätning så jag är lite osäker, men nog har jag för mig att när dom är fångstmässiga så kryper dom ur skalet en gång per år strax innan premiären var. Fast sen pesten kom till sjön är det slutfiskat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon