Annixxa
Hej! Bor i en nybyggd skånelänga där vi hittills bara har ogräs längs entrésidan på huset. Funderar på att lägga kullersten längs hela grunden och kanske lägga lite taklök eller liknande mellan några av stenarna för att få lite liv i det. Någon som har erfarenhet av att lägga kullersten som har tips? Underlaget är just nu grusblandad sand.

1. Ska man lägga någon täckväv (heter det så??) i botten för att undvika ogräs och bara göra hål för lökväxterna?
2. Bör man i så fall lägga ett nytt lager sand för stenarna och sedan ha sand över dem för att det ska bli snyggt runt stenarna? Har sett att vissa här runt omkring verkar ha satt kullerstenen i nåt cementliknande men det ser lite dött ut
3. Funkar det över huvudtaget att sätta lökväxterna i bara sand eller ska man peta ner jord åt dem?

Många frågor från en nybörjare wink.gif

//Annika
Fågelvägen
Hej Annika! Jag lade ett par kvadratmeter kullersten på krossgrus utan markväv. Du kan se resultatet på min hemsida ("Ytor att gå på"). Jag är en ganska liten tant närmare 70 år, så du som säkert är raskare kan ju stenlägga större ytor utan problem! rolleyes.gif

Jag köpte 1 storsäck med kullersten och ett par säckar begagnad smågatsten. Gatstenen var riktigt knepig, men solfjädersform och två olika lutningar var kanske onödigt avancerat, fast jag lagt sten förr. Kullerstenen var mycket lättare att lägga.

Gruset plattade jag till med vibrator ("Padda", kan hyras). Maskinen körde och jag hängde med och försökte styra den! sweatingbullets.gif Ovanpå gruset bredde jag ut ca 10 cm borrkax (= fint stenmjöl). S.k. sättsand skulle också ha gått bra, men jag råkade ha borrkax hemma. I sanden grävde jag lagom stora hål, med individuellt djup, eftersom varje kullersten har olika form. Den plattaste/vackraste sidan på varje sten lade jag uppåt. Man kan välja kullrigare yta också, ifall man inte tänker gå på stengången. Vattenpass och bräde att hålla ytan plan med är nödvändiga. Också knäskydd är bra att ha. När stenarna är lagda sopar man sand över det hela och vattnar lite så sanden sätter sig. Vår kullerstensyta har klarat 3 vintrar nu utan att sätta sig det minsta. Underifrån har inga växter vuxit igenom. Däremot kommer mängder av fröplantor upp, somliga välkomna (lupiner, stor blåklocka) och på den skuggigaste delen vacker mossa.
Sedum, sempervivum och t.ex. timjan kan du plantera in i sättsanden - de kommer att trivas där. Jobbet låter pilligt, men det går faktiskt rätt snabbt och är roligt, förutsatt att man gillar stenar. Det ogräs som växer i gruset nu tror jag nog du måste rensa bort innan du börjar. Resultatet är väl värt besväret och din kullerstensgång kommer att se ut som om den alltid legat där! Lycka till!
MariaS
Om du nu redan har en kullerstensyta lagd, är det lätt att "ogräsrensa" om du först tar en grov pinne och liksom drar mellan stenarna, sen tar du en högtryckstvätt och "blåser" bort resterna. Sen behöver du ny sättsand som du sopar ner mellan stenarna med en vanlig sopborste. Sen är de klart att plantera mellan stenarna. Tänk bara på att sanden är lös när du ska plantera, så rötterna får fäste innan sanden packas. Lägg altså på lite för mycke sand.
Annixxa
Tack för svaren! Och vilken fin hemsida! Skulle gissa att du är spänstigare än jag förnärvarande. Nybliven tvåbarnsmor med ryggskott (pga för mycket trädgårdsslit igår;)

Ska jag tolka det som att det inte är värt att lägga fiberduk? Då skulle jag i princip kunna lägga dem i den sanden som redan finns runt huset (från bygget) och sedan toppa med sand eller stenmjöl?
//A
Fågelvägen
Hej Annika igen! Tack för kommentaren om min hemsida!

Det är svårt att ge dig råd om fiberduk, eftersom det beror på vad slags ogräs du har i sanden nu. Har du t.ex. tistlar, kvickrot eller maskrosrötter skulle jag tro att de kommer upp mellan kullerstenarna. Kan du ge dig till tåls tills du ser vad som kommer upp? Med fiberduk är du ju säkrare, men i så fall behöver du få ca 10 cm sand ovanpå fiberduken, + kullerstenarna... Du kanske inte kan höja ytan så mycket?

Ifall du vill använda fiberduk (markduk) kan det vara bra att kolla andras erfarenheter här på forumet. Det finns riktigt dålig fiberduk som knappast gör någon nytta alls.

Det värsta som kan hända om du lägger kullerstenarna direkt i din nuvarande sand? Att du får problem med kraftfulla ogräs som inte alls låter sig ryckas upp eller spolas bort med högtryckstvätt. I så fall får du lov att ta till Roundup eller liknande, eller lyfta upp en del av kullerstenarna.

Hur du än gör kommer en liten kullerstensgata att passa din skånelänga perfekt! bravo.gif
Annixxa
Det var inte farligt med ogräs utan mest mossa och lite gräs. Inte mycket maskros eller annat med djupa rötter. Så det kan nog funka utan duk. Så nu ska det "bara" räknas och beställas sand, grus, sten och plattor - hej och hå! Ska bli skoj!
Tack igen!
/Annika
uno
Efter omdräningen fyllde jag på med ett gruslager runt huset ca 50 cm brett. I detta satte jag kullerstenar men bröt av vid varje meter och placerade en skiffersten. En meter kullersten, en skiffersten ca så nära ca 40x50 cm,
en meter kullersten, skiffersten o.s.v. Detta gav liv i partiet med oregelbundheten. Innan dräneringen hade jag något liknande men då även med taklökar. Dessa planterade jag inte åter efter dränering. Det funkar bra. Efter som där inte finns rotogräs är det lätt att hålla efter fröogräset.
Fågelvägen
Uno, det låter som en fin lösning, omväxlingen mellan kullersten och skiffer!

Du skrev 50 cm, så jag antar att kullerstenen inte är en gång att gå på, utan mer som "torr-zon" (vilket konstigt ord det blev!) närmast husgrunden?
uno
CITAT (Fågelvägen @ 26-02-2008, 23:09) *
Uno, det låter som en fin lösning, omväxlingen mellan kullersten och skiffer!

Du skrev 50 cm, så jag antar att kullerstenen inte är en gång att gå på, utan mer som "torr-zon" (vilket konstigt ord det blev!) närmast husgrunden?

Rätt, en bit runt källarväggen där man egentligen inte bör ha vattenkrävande växter.
bobbanrobban
Fiberduken behövs bara för att förhindra att gruset eller sten i alla dess storlek att inte tryckas ner i i jorden eller leran. Så har du redan packat grus som inte har för mycket lerblandning så behövs ingen duk. Men om du behöver duk och om du är orolig om den är bra eller inte så kan du ta en pinne eller nåt liknade och försök o tryck igenom duken. Skulle du klara det så köp inte den, men köper du den på en vanlig bygghandel så behöver du inte behöver du inte vara orolig för det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon