Hej Annika! Jag lade ett par kvadratmeter kullersten på krossgrus
utan markväv. Du kan se resultatet på
min hemsida ("Ytor att gå på"). Jag är en ganska liten tant närmare 70 år, så du som säkert är raskare kan ju stenlägga större ytor utan problem!
Jag köpte 1 storsäck med kullersten och ett par säckar begagnad smågatsten. Gatstenen var riktigt knepig, men solfjädersform och två olika lutningar var kanske onödigt avancerat, fast jag lagt sten förr. Kullerstenen var mycket lättare att lägga.
Gruset plattade jag till med vibrator ("Padda", kan hyras). Maskinen körde och jag hängde med och försökte styra den!

Ovanpå gruset bredde jag ut ca 10 cm borrkax (= fint stenmjöl). S.k. sättsand skulle också ha gått bra, men jag råkade ha borrkax hemma. I sanden grävde jag lagom stora hål, med individuellt djup, eftersom varje kullersten har olika form. Den plattaste/vackraste sidan på varje sten lade jag uppåt. Man kan välja kullrigare yta också, ifall man inte tänker gå på stengången. Vattenpass och bräde att hålla ytan plan med är nödvändiga. Också knäskydd är bra att ha. När stenarna är lagda sopar man sand över det hela och vattnar lite så sanden sätter sig. Vår kullerstensyta har klarat 3 vintrar nu utan att sätta sig det minsta. Underifrån har inga växter vuxit igenom. Däremot kommer mängder av fröplantor upp, somliga välkomna (lupiner, stor blåklocka) och på den skuggigaste delen vacker mossa.
Sedum, sempervivum och t.ex. timjan kan du plantera in i sättsanden - de kommer att trivas där. Jobbet låter pilligt, men det går faktiskt rätt snabbt och är roligt, förutsatt att man gillar stenar. Det ogräs som växer i gruset nu tror jag nog du måste rensa bort innan du börjar. Resultatet är väl värt besväret och din kullerstensgång kommer att se ut som om den alltid legat där! Lycka till!