Full version: Är det sant?
Petronellah
Hejsan! Har ¨fått ett problem med några krukväxter - nämligen: Sorgmyggor.
efter att ha sökt på nätet har jag hittat att man kan använda pyrex eller nemablom men har aldrig hittat. Jag tror att sorgmyggorna redan finns i jorden som jag har köpt.
Hittade oxå denna sida : Länk
det står att man kan sterilisera jorden i ugnen så att sorgmyggelarverna dör av värmen. Låter ju bra. Är det sant? Har någon Prövat?
ann-kristin
Hejsan, det här med sorgmyggor är svårt. Jag tycker att de kommer hur man än gör men det finns gula pappskivor med klister på som man kan köpa på de flesta ställen där man köper växter. Jag hade såna förra året och det fastnade jättemånga på dem men då är de ju förstås redan kläckta. Jag har provat att sterilisera jord i mikrougnen ett par minuter per kruka. Jag hämtade den i växthuset när jag inte hade annan att tillgå och det verkar som det har fungerat rätt bra men sorgmyggorna kommer nog ändå så småningom eftersom de finns i andra krukor. Lycka till!:rose:
Inger S
Jag har också problem med sorgmyggor, men tycker att det blivit bättre. Jag sätter ut pottor/skålar/glas med en blandning av lite vatten, mycket vinäger och en droppe diskmedel i lite här och där i fönstren och i miniväxthusen. I de krukor där jag ser att de håller till sticker jag ner oanvända tändstickor med svaveländen en bit ner i jorden. Sorgmyggans larver dör av svavlet. De sorgmyggor som flyger omkring dras till doften av vinäger. När de försöker landa på ytan gör diskmedlet att ytspänningen tagits bort och alltså drunknar de små liven. Ingen, åtminstone inte jag, sörger väl över det?
Har en bekant som alltid sticker ner tändstickssvavel i jorden till de krukväxter som hon planterar om. Hon säger att köpejorden alltid innehåller en massa otyg, men sen hon började med detta har hon inte sett till en enda sorgmygga.

Det där med att sterilicera jord i ugnen tror jag också på. Har läst i någon trädgårdstidning att man ska lägga jorden på en plåt och ställa in den i ugnen i ca en halvtimme på 100 grader. Då lär allt oknytt och ev bakterier dö. Försöka duger. Jag har gjort så när jag varit väldigt sugen på att så frön, affärerna är stängda och jag har slut på såjord.
sqrulan
Mitt tips är att du sätter in en "myggspira" en sån med blå tablett som du sätter i ett uttag i väggen.Låt den sitta i ett tag och sedan går du runt och sprayar/vattnar i krukorna så att dom flyger upp och dör av giftet.
En ordentlig dusch med radar flaskan hjälper också.Damsug upp dom funkar bra,slå i krukan med damsugröret och skräm upp dom då du damsuger. bravo.gif alla sätt är bra ,utom dom dåliga säjer dom ju.

Måste bara berätta att dom kan verkligen förstöra ens liv.Total invasion hadde jag för ca:20 år sedan,dom var överallt,i maten,i mjölken,t.o.m,i mitt öra,hemskt och vidrigt var det.Då jag vaknade en morron med ett jetplan som accelererade någonstans inne i örat/skallen då var mitt tålamod över.Jag bytte jord på alla växter på 2 dagar,tur att jag inte hadde lika mycket växter då som nu.Ett tips är att ställa ut jorden och låt den frysa ordentligt eller lägg den i frysboxen,jag har hört att det ska döda ägg o flugor.
Karin M i zon 5-6
Hej!
Ett enkelt tips som jag brukar använda mig av när det behövs, är att sätta en normalstor "prilla" snus i en kanna vatten. Vattna med det en gång eller två, så har problemet varit väck för min del. Eftersom jag inte snusar själv, så har jag samma dosa kvar ännu och det funkar fastän snuset är torrt som... ja...just, snus! wink.gif Det behövs inte alls mycket.
En gammal cigarettfimp, en liten stund i vattnet ska ha samma effekt, men det låter ju störtäckligt! Men å andra sidan... Vad gör man inte ibland - i desperation? wink.gif
Hej från Karin
MariaS
Min kannranka och venus flugfälla gillar definitivt läget med sorgmyggor. De käkar glatt. Skulle behöva mer ibland whistling.gif
Lady Hamilton
Men Maria? rtfm.gif Här har jag sjungit "NEMA-bloms lovsång" och så påstår du att det är Kannrankan som äter upp blomflugorna help.gif
Hur? skall jag då veta vem som gör vad? dunno.gif

Ok får gissa på att NEMA-blom förhindrar till en del att blomflugorna uppstår Och de som ändå uppstår tar min stora Kannranka hand om tummenupp.gif Men vad jag VET är att flugorna på sommaren Dem har jag inget besvär av för de "rutchar" rakt ner i kannorna giggle.gif
Tosan
Här kan du se om du har nån återförsäljare nära dig, eller beställa nemablom direkt från tillverkaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon