Full version: Tät betong
okome401
Hej därute.
Nu är jag nere på 2.50 o många frågor dyker upp. Kanske någon kan hjälpa mig med några:
* Hur får jag betongen tät utan alla giftiga plaster som luktar styren varma sommardagar? Sätta form+lösbetong, skalblock eller vanliga betongblock+Penetronslamma?
* Gjuter jag botten eller vägg först?
* Finns det någon bra fiber att blanda i putsen?
* Vad gör jag med det höga Ph-värdet i en betongdamm?Penetron?
* Ska jag ha svällband mellan bottenplattan o väggen?
* Har någon en fiffig lösning på skimmer? Direkt i en sedimentkammare+borstar?
* Har någon en bra lösning på ett vintersystem på filtersidan? Gå hela vintern eller köra ett "halvt"system?
* Hur får jag täta rörgenomföringar i betongen?
* Var köper jag billig K1? Reningsverket?
* Måste jag ha en "spinndrifter" till bottenavloppet eller räcker det med 110-röret rakt upp+ett tungt kupat lock med luftning?
* Är det någon som har provar Regnbåge istället för Koi?
Tacksam för svar. Elias :-)
Ralf
Att få betong tätt är väldigt svårt, så där är mitt råd att du vänder dig betongfabriken för att få bra betong. Jag antar att du kommer att köpa färdgiblandad betong

Ett sätt att få en bassäng tät är att undvika skarvar och gjuta väggar och botten i ett svep. Lite struligt men lönar sig i längden. Man får då göra en hängade innerform och slipper ha fogbad/svällband i skarven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon