Full version: Vindruva Zilga
Sickboy
Har funderat på att köpa en vindruva Zilga, och har därför kikat på bland annat Hortogreens sida, och där står det att den är lämplig för friland.

Hur menar de då, som jag hade fattat det måste man spaljera upp dessa mot en vägg eller så? Friland för mig låter som om dom skulle gå att ha som fristående buske, men det kan väl knappast gå. Eller?
Ophelia
Visst går det men Zilga får en oändlig virrvarr med rankor (är starkväxande) och lättast att reda ut (och beskära) om man spaljerar. Sedan lär nog alla grenar hänga och slänga på marken men jag kan tänka mig att stocken får ett "kaskadliknande" växtsätt. Dessutom tror jag att det blir ganska tätt och solen kommer inte åt druvorna lika bra. Men du kan ju se till att den har något att klättra upp på även om den står fritt och inte mot en vägg. Friland innebär att den inte behöver växa i något växthus utan kan planteras ut.
Lady Hamilton
Jag har Zilga sedan flera år Och jag har den spaljerad mot en solig vägg De allra flesta Vindruvs sorter mår bäst av att ha någonting att klättra på ex. vägg eller en pergola

Mitt Zilga Album
nina L
CITAT (Sickboy @ 24-02-2008, 00:38) *
Har funderat på att köpa en vindruva Zilga, och har därför kikat på bland annat Hortogreens sida, och där står det att den är lämplig för friland.

Hur menar de då, som jag hade fattat det måste man spaljera upp dessa mot en vägg eller så? Friland för mig låter som om dom skulle gå att ha som fristående buske, men det kan väl knappast gå. Eller?

De menar nog att den går att odla ute och inte i växthus kan jag tro
tettan
men hur smakar druvorna, är det söta å goda så man vill äta dem som de är eller är det sådana som man gör vin på
Lady Hamilton
Jag tycker att de är riktigt goda yes.gif Någon enstaka kan tycka att det finns kärnor i dem
Eva 33c
Jag tycker också att de smakar gott, men i vår familj är jag den enda som står ut med kärnorna, så jag får ha dem för mig själv smile.gif
De är inte så stora som "köpedruvor" (i allafall inte hos mig) men väldigt vackra tycker jag. Nu är kanske inte min exakt den som heter Zilga. När jag köpte min hade dessa ryska staketdruvor ännu inte fått sortnamn, utan såldes som "gröna eller blå".
[attachment=13889:zilga.jpg]
Tjosan
Lady Hamilton. så ska det se ut... Vilka fina bilder du har av Zilga.
Riktigt trevligt när man ser hela busken så man får sig en bild av helheten..
Satte själv 3 st Zilga förra sommaren, 3 st pluttskott och hoppas de kommer ge många goda druvor i framtiden.
Nina H
Jag tycker Silga är väldigt goda, de smakar lite åt blåbärshållet (kan kanske vara olika beroende på jordmån). Är dock väldigt små och innehåller väldigt mycket kärnor. Vi brukar få slänga de sista. Förra hösten pressade jag dock ut saften och har i frysen för en tänkt sorbet eller parfait.
Men - fråga runt, min kompis har en röd druva med betydligt större druvor och som är jättegod, den växer också på friland. Jag har fått en sådan, men den är ännu så liten , men vartefter den blir större skär jag ner på Silga och låter den andra ta över. Det står tyvärr inget namn på min och hon kommer inte ihåg vad den heter.
Lady Hamilton
Ja jag kan inte svara på vilken sort det är som du menar Och i din zon kan jag tänka mig att det finna en hel del olika sorter att välja på
Viburnum
Vet ni vart man kan kolla vilka vindruvor som har kärnor i sig?

CITAT (Viburnum @ 24-03-2008, 10:15) *
Vet ni vart man kan kolla vilka vindruvor som har kärnor i sig?

jag menar någon bra hemsida, håller på o väljer mellan några sorter nu men ser inte om de har kärnor eller inte.
RibesRubusVitis
Några kärnfria druvsorter:

Bronx Seedless, Canadice, Challenger, Einset, Glenora, Himrod, Interlaken, Jupiter, Lakemont, Marquis, Mars, Orlando Seedless, Neptune, Petite Jewel, Reliance, Remaily Seedless, Royal Blue, Saturn, Sovereign Coronation, Suffolk, Thornton, Vanessa, Venus, Williams' Seedless
Nina H
Går de att odla på friland i zon 3?
Powerowic
i zon 3 går väl bara de lettiska druvorna, zilga, spulga weldze, sukribe och guna och nån mer, hur det är med kärnor vet jag ej
*Digitalis*
Eftersom tråden handlar om Zilga, så passar jag på!

Jag har precis köpt en planta som jag tänkte plantera mot en fristående spaljé i söderläge. Men vilken slags jord vill den helst ha? Jag ska gräva upp gräsmattan och göra köksträdgård av ett stycke och i ena kanten bygga en rejäl spaljé och låta vinrankan klättra. Hur ska jag jordförbättra just där min Zilga ska stå, så att den trivs bäst?
Betty
CITAT (*Digitalis* @ 29-04-2008, 08:33) *
Eftersom tråden handlar om Zilga, så passar jag på!

Jag har precis köpt en planta som jag tänkte plantera mot en fristående spaljé i söderläge. Men vilken slags jord vill den helst ha? Jag ska gräva upp gräsmattan och göra köksträdgård av ett stycke och i ena kanten bygga en rejäl spaljé och låta vinrankan klättra. Hur ska jag jordförbättra just där min Zilga ska stå, så att den trivs bäst?

Jag har läst nånstans att de lettiska staketdruvorna vill ha en något sur jord så jag planterade min Zilga i rododendronjord. Den ser ut att trivas bra med det.
*Digitalis*
Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon