susa
Jaghar sått frön från "turkisk vildpelargon", det är nu ca4 veckor sedan. Ett frö har kommit upp, hur gör jag med de övriga kan de hjälpa att sätta ut dem ett tag när de gäller pelargoner?

Tack
Susa
Lena i Torslanda
Ett effektivt sätt att få kinkiga pelargonfrö att gro är att vattna med hett vatten men har du ett som grott i samma kruka så funkar ju inte det. Pelargonsådder ska inte sättas ut, de gillar inte kyla utan tvärt om.
ewa zon 3
Grattis till att du fått turkisk vildpelargon att gro! bravo.gif
4 veckor tycker jag inte är en lång tid för vildpelargonfrö att gro. Jag skulle inte sätta ut fröerna nu när de redan börjat inne och det kan vara fröer på gång att gro i krukan. Om du har den som grott i samma kruka som de ogrodda skulle jag vänta till des den är stor nog att skola om i egen kruka och sen försöka "skrämma igång" de ogrodda med lite kokande vatten precis som Lena säger. Ställ gärna såkrukan på lite tidningspapper så att ev överflödsvattnet sugs upp.

Jag har sått den två gånger.
Första gången skalade jag fröerna, blötla 1 dygn, sådde sen, täckte med grus och ställde på undervärme.
Hände ingenting och krukan fick stå länge, månader. Försökte skrämma igång den med hetvatten utan resultat.

Andra gången sådde jag direkt och täckte med grus, 1 dygn i rumstemperatur sedan 8v kallstratifiering i kylen. Sedan inne under lysrör. Grodde vad jag minns inom ett par veckor.
Har en planta nu som är nu inne på sin andra säsong.

Nu vet jag inte om kallstratifieringen var nödvändig men det fungerade den här gången.
Tänkte på dess ursprung, Turkiets bergtrakter.
Eller så var det helt enkelt så att jag hade bättre fröer andra gången.

/Ewa
susa
Tack för svar! Nu står de under lysrör i ca 22 grader, och jag gör som ni föreslår -prövar med varmvatten om inget händer efter det att jag planterat om den första.

Susa
Trädgårdstokan
Lyckliga du som fått en planta. Jag sådde mina turkiska pelargonfrön för 4 veckor sedan och inget har kommit upp. Jag provade att skrämma dom med hetvatten men inget har hänt än. Hur går det för er? Är det någon som har något bättre tips eller är det bara att vänta?

rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon