Full version: Potatisfrukter?
Hans i Mälardalen
Heej

I år tycker jag att potatisen har utvecklats konstigt. Efter den vanliga blomningen bildas nu som frukter på blasten. De är gröna och sitter i klungor på 5-7 st. Detta har jag aldrig varit med om förut.
Är det möjligtvis någon som vet vad detta skulle kunna vara?
Vad ska jag göra åt det, ska jag ta bort dom utifrån att de påverkar potatisskörden på något sätt? sad.gif huh.gif
Jag är mycket tacksam för svar!

MvH
Charlotte V
Det är väl frön?! Potatisen är ju släkt med tomaten och borde rimligen kunna utveckla motsvarigheten till tomaterna - fröhus alltså.

Själva potatisarna har ju inte egentligen med potatisens fortplantning att göra - de är ju bara rotknölar. I övrigt gör ju potatisen som andra växter - blommar, pollineras och sätter frö. Själv skulle jag ta bort dem eftersom de tar kraft från plantan (om du inte vill spara fröna).

Det är min teori.

Charlotte
Hans i Mälardalen
Tack. Jag anade att det hade något med det att göra. Jag tyckte bara att det är så konstigt, det är första gången det händer. Det är väl inte vanligt heller, eller?

MvH
Myosotis
I år har jag också potatisfrukt, det har aldrig hänt tidigare. Har det något med sorten att göra?
Eva-Helene
I mitt föräldrahem var det mer regel än undantag att potatisen fick frukt. Det påverkade inte potatisens kvalité alls - såg ingen skillnad på potatisen om plantan hade frukt eller inte. Vi plockade aldrig bort frukterna, men så hade vi ett potatisland på ca 400 kvm - på sommaren finns det ju som bekant mycket annat att göra på ett jordbruk tongue.gif
Myosotis
Minns du vad ni odlade för sort? Tror du det kan ha med det att göra?
Wilmer
Jag har frukter på potatisen för första gången i år.. På Amadine och Sparrisen helt säkert, ska kolla nogrananre när jag skördar resten i kväll (om det slutar regna).
Tobb
Antar att det ska kallas frukter, som har frön i sig.
Eller kanske bär? gurkan är tex ett bär tongue.gif

Det är klurigt det där med vad saker och ting är, vad är grönsaker och vad är frukt tongue.gif
Sallad är ju blad, gurkan är ett bär. Och sedan när man pratar om att frukt är godis confused.gif Blir det hela så mycket krångligare flirting.gif (off-topic)
Eva-Helene
CITAT (Tobb @ 04-08-2008, 12:54) *
Antar att det ska kallas frukter, som har frön i sig.
Eller kanske bär? gurkan är tex ett bär tongue.gif

Det är klurigt det där med vad saker och ting är, vad är grönsaker och vad är frukt tongue.gif
Sallad är ju blad, gurkan är ett bär. Och sedan när man pratar om att frukt är godis confused.gif Blir det hela så mycket krångligare flirting.gif (off-topic)

rotfl.gif

CITAT (Myosotis @ 04-08-2008, 10:52) *
Minns du vad ni odlade för sort? Tror du det kan ha med det att göra?

Vi hade: Mandelpotatis, King Edward, Snöklocka, Early Rose (troligtvis), Blåmandel. Om Snöklocka fick frukter minns jag inte, men de övriga fick det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon