munkakvarn
24-02-2008, 09:31
Hejsan.
I år tänkte jag ha blomsterlådor på balkongen och är sugen på växer som hänger ner. Det blir i så fall första gången jag jobbar med klängväxter så jag skulle vilja ha tips på vilka som är lättsådda och passar nybörjare som vill så själv. Har hört att klematis är bra men det finns tydligen hur många sorter som helst. Vilka ska man välja?
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2008, 10:31
INGA klängväxter hänger ner de klättrar uppåt.
Gullklematis brukar vara lättsådd den brukar inte kräva kallstratifieringar och liknande men den blommar inte första året + du behöver större odlingskärl än vanliga svenska blomlådor (+klematisbladstekeln älskar gullklematis).
Vill man ha blommande plantor första året är det ettåriga klättrare som gäller (även där behöver du stora kärl att odla i, mycket bladmassa kräver mycket jord. ex: på lätta ettåriga klättrare är blomman för dagen, blomsterböna (+vanliga störbönor), fjärilskrasse
Vill du ha hängande växter i vanliga svenska balkonglådor är det snarare sånt som hängpelargon, silvernjurvinda, rabatteternell och liknande du ska satsa på (dessa köper man lättast som plantor eller rotade sticklingar)
MariaÖrebro
24-02-2008, 12:53
Vanlig slingerkrasse brukar bli fin också! Passa på att samla in frökapslarna på hösten, så kan du så dem nästa år igen.