Full version: Sticklingsdrivningen
Ciczi
I går när jag flyttade mina stora växter fick jag ett ryck och klippte dem i samma veva. Det blev väldigt många sticklingar, särskilt av min stora hibiskus. Jag fick nästan 25 små sticklingar och 5 större som jag satt i ett speciellt expriment. Sedan blev det sticklingar på lite annat också men bara en eller två av varje. Så nu är lägenheten full av byttor och flaskor och annat som sticklingar trivs i...

Ciczi
MariaÖrebro
Visst är det kul när de "ynglar av sig"!!!! Kruxet är ju bara att hitta nåt att sätta dem i! Om du inte har användning för alla småttingar föreslår jag att du säljer dem på Tradera. Det brukar jag göra! Har några ovanliga pelargonsticklingar som står på rotning. Dessa ska säljas så fort de fått ordentliga rötter... Oftast blir det ju en del handlande också...
yvonnef
Hej Maria och alla andra!

Har en fråga angående att sälja på Tradera.
Jag har tänkt göra det men jag har lite svårt att få sticklingarna att föröka sig.

Hur gör ni? Säljer ni orotade sticklingar och klipper när auktionen är avslutad? Vad skickar ni dem i?

Några andra tips? Bästa sättet att få sticklingen att gro, är det i miniväxthus med torvbriketter?
som ni ser är jag riktigt igång med frågor på olika trådar idag... smile.gif

Tacksam för svar.
Hälsningar Yvonne
EllaLouise
Köpa och sälja sticklingar på tradera låter bra, har några hyfsat ovanliga som jag tror kan komma till glädje. Undrar bara hur ni gör med frakten? Går det att skicka sticklingar med post och vad kostar det?
Ciczi
Självklart kan man skicka sticklingar med post... smile.gif Packa ordentligt och gärna i en jiffypåse. Gamla toa- och hushållsrullar är utmärkt till såndant. Sticklingar väger inte så mycket så portot brukar inte springa iväg. Tänk på att inte skicka så att sticklingen blir liggande över en helg och så att det inte är frost dit den ska..

Lycka till

Ciczi
MariaÖrebro
Sticklingar: Jag sätter dem i vatten i champagneglas tills de får ordentliga rötter. Champagneglas gör att de står stadigare, istället för i ett glas med bred botten där de far omkring hur som helst. De får stå på köksbordet, nära fönstret. Var beredd på att det kan ta tid... Sedan sätter jag dem i jord. Vill inte klippa av sticklingar efter att en auktion gått ut, eftersom jag vill kunna ta bilder av det jag säljer och visa att de verkligen är rotade och fina.

Tradera: Jag har köpt ett hundratal växter, och sålt ungefär lika många, på Tradera. Jag sveper först lite vått hushållspapper om rötterna och sätter en plastpåse/plastfolie runtomkring så att det inte blir torrt. Sedan stoppar jag ned sticklingen/plantan i en kartong. Jag brukar ofta klippa till och tejpa ihop kartongen så att den blir "figursydd". Tekartonger, mjölklitrar mm är kanonbra. Så slår jag in paketet i lite tidningspapper och sedan brunt papper som jag köper på IKEA. Om det är kallt använder jag bubbelplast för att isolera lite extra. Så länge paketet inte är tjockare än 3 cm går det på vanligt brevporto. Om det är tjockare än 3 cm räknas det som skrymmande och kostar 11 kr extra att skicka. Jag skickar bara måndag-onsdag. Då vet jag att växten kommer fram före helgen!

Jag har upptäckt att jag tycker det är enklare att skicka levande växter än att skicka böcker!!! Sälde en ddel böcker ett tag, och det blir jättetungt och måste skickas som paket. Omständigt. Annars tycker jag det är jättekul att både köpa och sälja på Tradera och kan rekommendera det varmt. Omdömessystemet gör det dessutom relativt säkert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon