Jag har funderat över detta massor av gånger, pratat med folk osv men upplever fortfarande inte att jag vet hur man ska göra. Jag bor med balkong rakt ovanför en prydlig, söt, privat trädgård.
Har jag hål i botten på balkonglådan, eller hål + litet fat, så kommer vatten att rinna ner till grannen under när jag vattnar eller när det regnar. Min mor har en balkonglåda ovanför sin balkong och det droppar smutsigt vatten på henne i timmar efter varje regn.
Har jag inte hål i botten kommer de att drunkna varje gång det regnar.
Jag förstår inte hur man ordnar detta i stan? Snälla hjälp mig att tala om hur ni kombinerar grannsämja och blommande balkonger!
theseraphim
24-02-2008, 12:09
kommer nu regnet åt lådorna måste du ha hål annars blir det bad för hela slanten, har sett en del som hängt lådorna på insidan balkongen för att skona grannarna lite granna.
När vi bodde i hyreshus hade vi alltid lådorna på insidan av balkongräcket. De blev bara lite lagom fuktiga om det kom en riktig regnskur, aldrig så det svämmade över. Det hade nog alla som bodde över någon annans balkong. Vi hade tak över vår balkong annars fungerar ju inte detta heller förstås.
Som jag förstår så får man inte hänga dom utanför balkongen, just för att dom kan ramla ner på någon. Skulle ju vara hemskt om någon får dom i huvudet.
Först och främst ska de hänga på insidan av balkongräcket. Jag tror det finns någon föreskrift om detta. Men hål behöver du definitivt ha. Blir det en lika blöt sommar igen som förra och inga hål i balkonglådorna, ja då behöver du inte bekymra dig om lite takdropp på grannen, för då är ALLT en jordig ruttnande sörja som svämmar över i forsar istället.
Om du är bekymrad över att vattnet blir smutsigt när det rinner ut, kan du ta en bit lakansväv och lägga över hålen, så är det rent vatten som rinner ur. Man kan också kosta på sig att köpa insats för självvattningsmagasin, då har du en liten flottör som talar om, om du vattnar för mycke.
MariaÖrebro
24-02-2008, 13:40
Tack MariaS för tipset om lakansväv i botten!!!! Bor på tredje våningen, högst upp. Taket går ut en bit, så jag tror att jag slipper det värsta i regnväg. Dock måste man ju vattna blommorna nån gång också = det blir blött i alla fall. Har sett att andra har blomlådorna utanför där jag bor, så jag tror jag provar det med. Ska fråga om jag får ta lite täckduk på Blomsterlandet. Arbetstränar där, och vi håller just på och förbereder för "vårbruket", eftersom alla vårplantor kommer om ca 3 veckor. Det går åt en del täckduk i botten på alla lådor i hyllorna som plantorna ska ställas i, så nån meter borde jag kunna ta.
"Om du är bekymrad över att vattnet blir smutsigt när det rinner ut, kan du ta en bit lakansväv och lägga över hålen, så är det rent vatten som rinner ur."
Toppen, och tack för alla svar!
Ja här säger hyresreglerna att lådorna måste vara på insidan, men nog regnar det på dom ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.